AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.884

Lossa vevaxelbulten vid svängningsdämparen

da
20
dalcudia
325i -92
Hejsan...

Som rubriken lyder så undrar jag om bulten som sitter i centrum på svängningsdämparhjulet in i vevaxeln.
Denna menar jag..

Org nr:11211720633 på länken
Länk

Det är så att jag ska plocka av den för att komma åt och byta packboxen men den sitter riktigt hårt.
Jag frågade på BMW om hur den var gängad och dom sa att den var felgängad men nu när jag har fått bulten så ser den ut att vara gångad normalt...
Problemet är att jag har provat att ta av den men det verkar vara helt omöjligt..

Någon som har tips på hur jag ska få bort den och kan bekräfta om jag tar bort den som vilken bult som helst och ska lossa motsatt håll....

Mvh Chriz

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Finns flera trådar om detta Länk och ja bulten är rättgängad.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
da
20
dalcudia
325i -92
Tackar för svaret...
Sökte runt lite på bult vevaxel och sådär men hittade inget.... =(
Men nu vet jag i alla fall

Mvh Chriz
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hoppas det löser sig för dig,här är en till tråd Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Jag hade precis samma problem med min vevaxelbult, satt som satan.
Provade en metod som många verkar köra med, den då man med hjälp av startmotorn ska slå loss bulten. Men gör inte som jag gjorde, sätta mothållet på fel sida så det slår upp istället för ner i backen.

Jag svetsade tillslut ett eget mothållsverktyg, gjorde en rund platta i 3 mm plåt, som jag sen borrade 3 st hål i för dom små bultarna dom håller skivan. Sen ett rejält fyrkantsjärn på denna som går ner i backen.
Det gjorde susen, satte på ett 1,5 meter långt rör som hävarm och sen var det bara att dra loss den.
da
20
dalcudia
325i -92
Ja det verkar ju vara det som verkar vara bäst... att svetsa fast ett rör och ner i golvet.... synd bara att jag inte kan svetsa eller har svets... men får se om jag kan hitta någon som kan göra det till mig...

Själv har jag satt en träkloss mellan vevaveln och blocket, bmw som tipsade om det...
Har oxå satt på 1m rör som förlängare men det enda som händer är att jag lyfter hela motorstativet bara...

Jaja jag får se hur det löser sig annars får jag strunta i att byta den pack boxen och hoppas att jag inte har sabbat nåt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.