AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.207

Angående e39 bluetooth och handsfree

Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Hej! Jag vet att det har stått om detta i flera trådar som jag har läst som en tok och kanske är jag bara hopplöst hoppfull om att hitta ett bra svar..
Jag undrar om jag kan, på min 530ia-03, tillverkad 02-10-22, ändra språket på hf-enheten till talad engelska istället för tyska. Jag har läst att de äldre modellerna av e39 kräver ett byte av modul, är det även så för de nyare? (Om jag nu får kalla min bil för nyare) Jag har även läst att det ska gå att uppdatera/uppgradera mjukvaran till detta istället för att lägga ut dyra pengar på ett modulbyte.

Är det möjligtvis så att någon vänlig själ där ute vet svaret på denna fråga och dessutom har en ev. beskrivning på hur detta isf går till så vore jag en ännu gladare bmw-ägare.

Tacksam för hjälp! Mvh Johan
Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Var det alltså ingen som hade några trevliga besked? Någon isf som har testat att byte denna modul och vad det isf har kostat?
Jag installerade Bimmernavs bluetooth-kit istället för telefonen och fick i samband med det HF på engelska också.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Johan: Är inte 100% säker men min uppfattning är att det finns två typer av språkstyrning, den ena är en separat modul medan den andra ingår i Bluetooth-kitet. I den separata modulen så är det modulbyte som gäller för byte av språk medan det i Bluetooth ligger mjukvarumässigt. Dessa två språkstyrningssytem går ej att kombinera så om man uppgraderar till Bluetooth (som Chem ovan gjort) och redan har språkstyrning så får man koppla bort den gamla modulen.

Så om du har Bluetooth i din så bör du kunna ändra språket genom en mjukvaruuppdatering. Inte omöjligt att det finns info på Bimmernavs hemsida?

___
//Ulf
Det gick inte att byta språket på min 530 från 2002 med mjukvara. Det beskedet fick jag från BMW.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Chem: menar du då din tidigare språkstyrning eller den du fick genom ditt bluetooth-kit?

___
//Ulf
Den som satt i från början, innan jag bytte.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Men det var ju det jag skrev ovan...

Separat språkstyrning går ej att programmera om språket på utan man måste byta hela modulen för att t ex få engelska i stället för tyska.

Språkstyrning via Bluetooth-kitet går att programmera om språk på.

___
//Ulf
Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Oj här har det hänt saker äntligen! Tackar för era inlägg.
Så det finns alltså hopp om att få engelsk styrning?
Jag har bluetooth-kitet ja, det som går att ändra till valfri telefon (mer eller mindre). Hur vet jag vad som isf går att ändra? Ska genast kika på detta på bimmernav.

Riktigt trevligt om detta skulle funka, för jag lyckas inte komma överens med den eländiga tyskan. Skriv gärna mer om ni har erfarenheter.
Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Jaha jag tror jag läste lite för ivrigt. Jag har den fabriksmonterade bt-enheten som alltså var med sen bilen hämtades ut. Är det då vi kan anta att det är kört?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Johan: har du utrustningskod 0620 - SPRACHEINGABESYSTEM (eller om det står på annat språk i din servicebok)? Jag har denna kod i min 530 som har inbyggd trådlås telefon (dvs icke BT) och den gamla varianten av språkstyrning.

Borde ju vara någon annan som har originalmonterad BT som kan svara på om denna har en egen språkstyrning eller utnyttjar en separat modul...

___
//Ulf
Jo
31
Johan H
750iA-92
530iAT-03
Ulf, jag har den som heter 620 och en som heter 644 (prep. for blut. interfejs)
Är det då alltså den som innebär byte av modul?
Tack för svar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är väl det man kan misstänka...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.