|
|
|
|---|---|
|
Måste man varmköra motorn på en E46:a varje gång man gör ett kort ärende?Vet att det är inte bra för motorn med kallstarter och korta sträckor hit o dit men ibland hinner man inte med att åka runt med bilen bara för att varmköra motorn. Har märkt att motorn går ojämnt och ibland tänds gula motorlampan om man inte låter motorn bli varm innan man parkerar bilen och går hem... Ngn mer som har uppmärksammat detta fenomen? BMW M-POWER | |
|
ne nog något annat som är boven till det... jag kör inte alltid min varm |
|
|
Näe, det verkar vara något annat som spökar i din bil. Det du ska vara noga med är att bilen ska gå ner från förhöjd tomgång till normal tomgång innan du stänger av den, om du tex bara parkerat om den på gården för annars surar den lätt ner sig. |
|
|
Luktar defekt tändspole/tändspolar då får du dessa fenomen med ojämn gång och tänd motorlampa. Kan ju såklart vara något annat oxå. Vanligt fel på E46 och vare sig svårt eller dyrt att åtgärda. En motorvärmare skonar motorn och i kombination med en kupévärmare blir det ett riktigt fint lyft, speciellt nu när det är lite kallt. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Jag misstänkte att ngt borde vara defekt...Fast det ser jag som ett misslyckande från bmw's sida ifall det visar sig att tändspolen är defekt. En bil som har bara rullat 8000 mil ska inte råka ut för sådant tycker jag. Motorvärmare och kupévärmare vore guldvärd att ha men man saknar ju tillgång till el i garaget... BMW M-POWER |
|
|
Min E46 hade samma symtom, gick ojämnt och tänd motorlampa. Slutade med att den inte startade öht! Efter byte av tändspolarna går den fint igen. Kostade med diagnos, delar och arbete dryga tusenlappen hos Borgs (efter avdrag av BMW CS-rabatt). __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Som tur verkar det inte kosta så mkt att åtgärda iaf. Vore kul veta om ngn här på forumet har lyckats byta själv eller har tips om hur man går till väga. Är det värt att försöka byrta tändspole själv tycker ni? Eller ska man låta ngn bilmek ta hand om det hela? BMW M-POWER |
|
|
Väldigt enkelt att byta själv, köp en tändspole och byt yt en åt gången tills du hittar den trasiga. Gissar på 15 minutrs jobb för en ohändig som jag för första spolen och sedan max 5 min st för felsökningen MEN det är ju inte 100 att du har en trasig tändspole, dessutom går relativt ofta ett gäng i sönder samtidigt. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.