|
|
|
|---|---|
|
Låt säga att du köper en ny BMW, efter 1år stannar bilen och bärgas till närmsta BMW verkstad som i detta fallet ligger 10mil bort. Efter 1 vecka på verkstaden ska problemet vara löst, tycker ni det är självklart att man själv får ta sig dessa 20 mil för att hämta bilen trots att det är ett garantiärende på en "aldeless ny bil"? Har man rätt att kräva någon kompensation för detta? | |
|
Har svårt att tänka mig att du skulle få ersättning för detta. ___ //Ulf |
|
|
Känner likadant. Jag kräver ingenting utan vill bara ha tillbaka bilen, trots detta så får jag en smygande känsla att av principiella skäl vill man slippa jobb/bekymmer/kostnader när det är ett tråkigt garantiärende. Men man får väl skylla sig själv när man köper BMW trots att det inte finns någon återförsäljare/serviceverkstad i sin hemstad. |
|
|
Trist. Vet inte riktigt vad som ingår i bmw assistans som ju gäller i 5år. Har för mig att det ska täcka persontransport.Kan ju va värt att kolla om du inte gjort det. Lycka till. |
|
|
I samband med att min bil fick motorstörningar och bärgare fick tillkallas, så blev uppgörelsen att bärgaren fick transp, min bil drygt 5 mil till märkesverkstad. (Har ej ÅF på orten där jag bor) När bärgaren sedan lämnat av min bil hos märkesverkstaden tog han med en hyrbil tillbaka. Hyrbilen sedan avlämnad av bärgaren på gatan där jag bor. Bärgaren skulle trots allt tillbaka. När min bil sedan blev klar, var det bara att köra tillbaka hyrbilen till uthyraren. Som verkade på samma ort som märkesverkstaden. Visst, blev dyrare med bensinen inräknad för att hämta min bil de drygt 5 milen. Men köper man bil där ÅF inte finns, får man ta kostnaden och olägenheten. Trots detta ett mkt bra bemötande av BMW. NN/ |
|
|
Du har mobilitetsgaranti när du köper en ny bmw. Är den dessutom endast 1 år kan du kräva gratis lånebil under tiden den repareras. Jag tror tom du har rätt att få ersättning för bränslekostnaden som du få lägga ut när du hämtar bilen. Jag hade en massa problem med min 120d -08 och under de veckor som bilen stod på verkstad hade jag fri lånebil, inkl en bilresa ner till frankrike. Det är något som du betalat för när du köpte bilen ny. Mvh Johan ______________________________ BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Enligt konsumentlagen har du rätt till ersättning för alla kostnader som du drabbas av vid garantiåtaganden inkl. bensinersättning etc. // Jonas |
|
|
Tack för svaren. Jag har nånstans läst om det där med konsumetlagen, men inte riktigt hittat var det står om detta på konsumentverket? |
|
|
Varsågod. Länk // Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.