|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu är det så att min bmw e30 325i -89 har fått sig ett riktigt ryck. Förra veckan när jag skulle hem från jobbet så dog bilen i en korsning (den var OVANLIGT svag), så jag vred om nyckeln igen för att starta den. Men den ville verkligen inte starta. Startmotorn jobbade på som vanligt. Efter en stund så lyckades jag få igång den men den gick fruktansvärt dåligt på tomgången, den hostade i princip igång. Sen dess har den gått oroligt på tomgången, vandrar mellan 1000-2000, samt att den ibland får ryck där den liger och hoppar mellan 1900-2200 varv. Det konstiga är att ibland går den ner på 750 varv och ligger perfekt där i ca 5-10 sekunder för att sedan Tvärgasa upp på 1500-2000varv. Om man står i en korsning med bilen och ska köra iväg måste jag varja upp den på 1200-1500 för annars bluddrar den bara och dör. Sen går den INTE att starta när den är varm! Man måste stå på startmotorn i 1min och den startar bara Ibland. Dock så går bilen som en dröm från 2000varv och uppåt. Inga ryck eller nånting. Igår när jag låg och körde 90km/h, på jämn gas, kände jag att bilen dog som av lite(förlorade effekten) sen ryckte det väldigt lite och man kände att kraften kom tillbaka. Dock så går bilen som en dröm från 2000varv och uppåt. Inga ryck eller nånting. Vad tror NI att det kan bero på? Har sökt igenom ALLA forumstrådar och inte kommit fram till något vettigt. (har kollat alla slangar) Lmm? Lambda? Bränslepump? Vattentempgivare? Bränslefilter? Tändning? mm? Mvh Jonas | |
| Glömde tilläga att jag mätte upp ohm:en mellan stift 3 och 4 på lambdan. Den visade 2,6ohm. Ska väl vara ca 5? | |
DMZ |
Har du kollat tomgångsmotorn? Låter på din beskrivning som att den ev,är trasig. |
| Ja det har jag. Tomgångsmotorn, spjällägesgivaren och alla slangar är kollade. | |
|
kolla upp kontakter, säkringar, relä så de är riktig kontakt överallt också. hjälper oftast på äldre bilar där det ärgat lite. |
|
|
Hej! Som du beskriver problemen så låter det onekligen som att det är lambdasensorn! Om du skall kontrollmäta denna så ska du inte ohmmäta den utan mäta spänningen (Volt). När motorstyrenheten går in i s.k closed loop så används lambdasensorn för att kontrollera bränsleblandningen. Closed loop är endast aktiverad när bilen är varm och går på låglast. När bilen är kall eller går på mellan eller höglast går motorstyrenheten in i open loop och reglerar bränsleblandningen mot förutställda värden i mappen. Typiska fel när lambdasensorn är trasig är att den vandrar på tomgång, går för fett på tomgång och låglast, vilket i sin tur leder till att motorn känns slö, orkeslös och kan dö. Bilen fungerar utmärkt när den är kall, och när man trycket plattan i mattan! För att kontrollmäta lambdasensorn så kopplar du ut kontaktstycket och mäter på (oftast) den gråa kabeln. Vi kabel är alltid värmning av lambdasensorn, grå brukar vara signalkabel, svart jord. I Lambdasensorn så sker en kemsisk process som gör att när syre passerar sensorn så skapas en spänning, vid ett Stökiometriskt blandningsförhållande (14,7 delar bensin till 1 del luft) så bildas det minst restprodukter från förbränningen och lambdasensorn ger en spänning på 0,5 Volt. En frisk lambdasensor bör ha en spänning på mellan 0,2 till 0,8 volt. Genom att ohmmäta lambdasensorn så kan du kontrollera om värmarelementet fungerar eller inte, har du oändligt med resistans så betyder det troligtvis att värmen till lambdasensorn är trasig, ibland kan motorstyrenheten kontrollera detta och ge en felkod, och därmed låta systemet gå på nödprogrammet, annars så tar det bara lite längre tid innan lambdasensorn är varm, vilket den blir av bilens avgaser. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.