AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.777

-01 m5 knackar?

he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
har en m5:a som är tillverkad 9/00 och den knackar ganska hårt 1-2sec när man startar.. jag har läst här på forumet att efter 8/00 så borde de inte knacka vid start.. vad är felet, vad skall göras åt det?
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Min knackar oxå när de e kallt ute o de e en 03a. Beror väl på att oljan ligger nere i tråget, mao kallstart. Kör du med den på vintern?
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
slitna tryckare i motorn
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Kör du med 10/60 och inte har motorvärmare då tar det tid innan oljan kommit fram tlll alla smörjställen.Du kan kolla in den här film snutten jag gjorde för en tid sedan så förstår man att tws inte är någon bra vinter olja.
Länk
do
641
dobo
Aquilla:
Vilka tryckare och hur slits dessa. Min bil har rullat knappt 9000 mil..
he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
kör med mobil1 RF 5W-50.. har ingen motorvärmare men när den är riktigt kall så knackar den inte utan det är efter att man har kört den varm och sen har den avstängd över 5 min och sen när man startar så knackar det
Min -01a kan också knacka i några sekunder vid start innan oljetrycket byggs upp. Detta främst vid kallt väder. Lär nog vara Vanosen. Kanske mekanismen som skall hålla oljan kvar i Vanosen fungerar sämre med tiden?
do
641
dobo
henka_88
Så e inte min utan när det är riktigt kallt ute typ -10 då tickar den vid kallstart. Händer inte alltid däremot, bara ibland. Aldrig vid start med varm motor. Kanske din olja som e för tunn vid varm motor. Jag kör tws 10/60. Sommartid e de inga som helst problem så de där med tryckare tror jag inte de e eller va säger Aquilla??
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
min alpina var sådär...kall som varm. vinter som vår,. oavsett olja. testade att byta oljor o grejor md föga resultat. En modern standard motor har hydrauliska tryckare. Finessen med dessa är att dom är självjusterande med oljetetryck. Mycket tysta och fina när de har rätt mängd olja.
på högvarviga motorer brukar inte hydrauliska liftare hänga med..därför så hade de gamla m motorerna,.raka sexorna. mekaniska tryckare som man ställer in själva med ventilspel. men v8an har inte det va?
om dom funkar dåligt o med fel olja. om de inte riktigt tätar eller öppnar som de ska..blir det fel. o ett knackigt ljud kan försekomma vid start o lågvarvning.

försvinner oljetryckslampan på direkten vid uppstart? vet inte om oljepumparna brukar bli slitna med tiden på en sådan v8a? fast jag tror inte ngot av det där borde va bekymmer på en normal skött o icke långmilad m5a..men man vet aldrig.
he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
oljetryckslampan slocknar nog direkt, knackar inte mycket vid tomgång, har bara det vanliga "diesel ljudet"

är det någon som har bytt mekanismen som skall hålla trycket kvar i vanosen?
eller vet vad det kostar?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Borde väl vara magnetventilerna du menar?!.
Byt o-ringar annars har du glapp i vanos växel lådan. Bara att leva med! ;)
Ingen fara att köra utifall det är vanosen. Bara ett skönhetsfel. Mvh
he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
kan man själv byta o-ringarna? är de dyra?

skulle vilja ha bort det där knacket när den egentligen inte borde ha det
Mekanismen som håller kvar trycket på bilar från årsmodell 2001 och nyare är alltså en "oil pressure accumulator", inte magnetventilerna. Magnetventilerna styr vanos funktionen under gång, medan den här grejen är menad för att spara tryck när motorn stängs av. Kolla följande länk för mer info:

Länk

Ifall du vill fräscha upp dina vanos enheter överlag, kolla upp Dr. Vanos som ett alternativ till att skaffa nya: Länk

De flesta strulande vanos enheter (dvs. där problemet ligger i själva huvudenheten och inte i magnetventilerna) kan fixas genom att öppna dem, putsa bort skiten och lägga in fräscha tätningar. Dr. Vanos gör detta och lite till. Det fina är att man får en uppfräschad Vanos enhet mot betalning+garantisumma, och sedan får man garantisumman tillbaka när man skickar in sin gamla enhet. Bilen måste alltså inte stå medan vanosen fixas.

Kostnaden är rätt rimlig jämfört med nya enheter från BMW: sammanlagt ca. 4500kr för båda enheterna tillsammans. Garantisumman är ca. 9000kr, men den får man som sagt tillbaka. Fraktkostnaderna lär ligga under 1500kr totalt. Totalkostnad dvs. ca. 6000kr. Jämför detta med BMW som tar rätt mycket mer för nöjet (vet inte exakt, men gissar på ca. 25-30000kr för två enheter).

Installationen kostar ju alltid en nätt summa, men det kan vara värt det ifall vanosen påverkar effekten eller för alltför mycket ljud under gång. "Startknacket" skulle jag iofs. inte bekymra mig så mycket över.
he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
pris på en "oil pressure accumulator"?
Enligt RealOEM lär priset ligga kring 2500-3000kr:
Länk

Vet inte riktigt hur väl de där priserna stämmer jämfört med vad delarna kostar i Sverige. Vet dock inte om det är någon större idé att byta den, kan ju hända att felet ligger någon annanstans; kan väl också vara något läckage mellan den där burken och vanosen eller så är vanosen så full av skräp att det tar lite längre att bygga upp trycket i varje fall. Svårt att säga... Skulle nog själv byta själva vanosen innan jag bytte burken.

Ifall man vill byta hela oil pressure accumulator systemet med slangar och tätningar skulle jag gissa på ~5000kr för delarna och en dags arbete.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"henka_88"

Byta o-ringar gör du själv och det kostar typ 50:- för alla, högst 100:-.
Finns massa trådar hur man gör mm mm, bara att söka.
Sen skriver du att du har det vanliga diesel knacket på tomgång.
Det lär inte vara nåt med att oljan inte stannar kvar i enheten utan då låter den bara lite vid start i 1-2sekunder.
Har du diesel ljud hela tiden på tomgång lär du ha glapp som jag skrev förra gången.
Har samma ljudet i min m3:a -94 och jag har bytt o-ringar samt lött om magnetventilerna. I vanosen har du ett par kugg hjul som går i varandra, har du fått lite lite glapp i de så blir det givetvis lite ljud från enheten.
Min låter ju iofs när min olja börjar närma sig 75 grader men då har även oljan blivit tunnare så ljuden träder fram tydligare då. Själv ska jag köpa omega tillsats och hälla i till sommaren och då tror jag den blir knäpp tyst.
Angående att fixa magnetventilerna så kan du skicka pm ifall du vill ha hjälp så kan jag säkert hjälpa dig med en beskrivning.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.