|
|
|
|---|---|
|
M-paketet till 1-serien har olika däck dimensioner. Fram: 205/50 R17 (fälgbredd 7J) Bak: 225/45 R17 (fälgbredd 7.5J) Har läst diverse däcktester och Goodyear F1 Asymmetric vinner samtliga. Tyvärr finns de endast i 225/45 R17, inget i storlek 205/50. Fungerar det att sätta 225/45 på alla fyra däck, trots olika fälg bredd ? Vilka skillnader kommer jag märka på att ha 225or runt om ? ---------------- Jag kan köpa Continental Sportcontact 3 i samma dimensioner som originaldäcken men det är en pris skillnad på 1500 kronor eftersom framdäcken är 450 kronor dyrare än bakdäcken. | |
|
Det skall fungera, vi har en 120i Demo bil med 205/50R17 vinterdäck runt om på 17" fälgarna som kommer med M-paketet, M Dubbeleker 207 som är 7J fram och 7½J bak. Se bara till så du sätter de bredare fälgarna bak, annars kan det bli lite tokigt. Mvh/Per |
|
| Xtr4, tack för alla snabba svar. En däckfirma kommer sätta på däcken så jag hoppas de gör det rätt :) | |
| En fråga till, det är ju icke runflats jag ska sätta på. Jag har hört att BMw säljer ett kit för bilar utan runflats. Vad kostar det och vad kallas det för? | |
|
Det kit du troligen tänker på är BMW M Mobilty System, som har beställningsnummer 71 10 2 282 823 och kostar kring 900 kr. Tror du även måste beställa en flaska däcktätningsvätska, 71 10 2 282 826 för knappt 300 kr. |
|
| däcktätningsvätskan ingår! | |
|
tack ska ni. Kan man beställa detta över internet eller måste man besöka sin återförsäljare? |
|
|
På Länk finns, när du scrollar ned en tredjedel ungefär, en kalkylator på den optimala fälgbredden. Den ligger enligt dem mellan 7,5 och 9. Så 7 är lite väl smal men det skiljer sig 1,2 cm så kanske inte hela världen, man kanske tappar lite styrkänskla. Har också beställd assymetric för att jag vill testa, har beställd 8tums fälgar till dem... få se hur bra dom är när det blir lite varmare ;-) |
|
| JAg kollade med min däck firma. De rekommenderade original dimensionerna men sa att det även fungerade med samma dimension runt om. | |
|
Hejsan! Tänkte jag kanske kan låna tråden lite, för har också en fråga om däck storlek. Har face liftade 1-serie m-sport bredare hjul än dom tidigare? För alla face liftade jag kollat på har 245/35-18" medans jag har 225/40 -18 bak, eller har kanske bara tidigare ägaren bytt bakhjul? För är dags att byta bakhjul snart och då vill man ju hellre ha 245 bak, sålänge det inte leder till några problem? |
|
| Tobba, vad jag har hört så fick faceliften bredare hjul bak än tidigare om man valde 18". | |
Ghost Rider |
Lånar också tråden lite hur breda däck kan man ha bak på en 1 serien tex 123D utan att det tar i nån som har koll på det ? Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
| 245 är det bredaste BMW monterar baktill på faceliftade ettor. Pre-facelift hade som bredast 225 bak. | |
Ghost Rider |
frågan är om det går att få dit ytterligare bredare däck bak och något bredare fram än 215 och 245 bak Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
|
Jag ser ingen vits i att ha bredare bak. Men om du prompt vill ha bredare får du testa dig fram ;) I och med att den ursprungliga gränsen från början var 225 för att sedan ändras till 245 så är det väl inte alltför gott om plats i hjulhusen. |
|
|
Jo men det är flera parametrar i sådan frågor, framför allt ET. Onehps länk ovan verkar sitta på grym info om man inte har full koll. Finns också många trådar med vad som går och inte går längre ner i listan. Sen, face-liftade 1:or med 18" M sportfälgar har också 8" breda fälgar, ET52, bak till 245:orna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.