|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte för någon månad sedan schmiedmanns extraktorgrenrör + sportkatalysatorer tillsammans med ett eisenmann catback-system. Efter totalt ca 25 timmars försök att få grejerna att sitta rätt, har jag fortfarande inte lyckats! Trots att jag de första 12 timmarna har tagit hjälp av en duktig bilmekaniker-firma och de andra 13 timmarna har jag fått hjälp av ägaren till ALWA AB - Licens svets och rörmontage, dvs min far. Vi har kapat isär rören från schmiedmann på 5 ställen, för att sedan svetsa ihop det igen med ca 10mm diken på sina ställen. Det är tur pappa är licens-svetsare, jag är mycket tveksam till att schmiedmann skulle få dit detta system överhuvudtaget! Sen har vi fått flytta muffarna till lambda-sonderna, då de hade placerats så dumt att de blev lägsta punkten på hela bilen. Nu det sista har vi värmt med gas för att rikta, men hur bra man än gör det, så är det något som ligger emot och skramlar ändå. Främre lambda-sonderna som sitter på grenrören tar just nu emot i motorrummet också. Det är alltså proffs på båda områdena som hjälpt mig, och fortfarande sitter det inte som det ska. Det känns som att det tar i precis överallt. Enligt schmiedmann skulle det inte vara nån större anpassning för att få dit grejerna, kanske bara lite om man hade otur. Min far sade att vi hade gjort det snabbare och bättre om vi bara hade fått kattarna och flänsarna + ev. grenrören tillsammans med en massa rördelar. Troligen har jag fått feltillverkade grejer av Schmiedmann, och nu förstår jag varför det var så billigt! Min fråga är vad som är rimligt att begära i ersättning från schmiedmann för besväret, som fortfarande inte är över? Just nu funderar vi på om det inte är lättare att sätta på original-grejerna igen. Helst skulle jag nog se att de betalade för att återställa bilen till original. //Jesper BMW - Better Make Way | |
Gemini__ |
Tar för givet att du varit i kontakt med dem ang. detta. Borde naturligtvis inte vara några problem att returnera felaktiga prylar. |
|
Ja, de har jag. Men har däremot inte frågat om de kan ta tillbaks sina grejer, eftersom jag bestämde mig igår angående att återställa bilen. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
| Har du köpt det som va fel som man skulle bygga om??? Dom sålde ju ut ngr sådana system till ett bra pris. I såfall är det inte mycket dom kan göra åt det om dom nu har sagt till dig att man måste svetsa om det. Men om du köpt ett som man bara ska kunna sätta dit å som ska passa utan ngr ändringar då är det ju en annan sak. | |
Gemini__ |
Ja, visste du att det behövde modifieras eller skulle det bara vara att skruva dit? |
|
Det var ingen utförsäljning på grejerna för att de skulle modifieras. Det enda som skulle behöva göras var att förlänga kablarna till lambdasonderna. Jag frågade specifikt om de kunde behövas svetsas om el dylikt, men de skulle det absolut inte behövas att göra. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Problemet nu är att de kanske inte vill ta på sig något ansvar då du kapat och svetsat i grejerna. Vill de ställa sig på tvären blir det ju lätt för dem att skylla på dig tyvärr. |
|
|
Jag har nu pratat med Viktor på Schmiedmann i Kungsbacka. Dom kommer att ta tillbaks sina grejer och betala tillbaks pengarna! Mycket beröm till Schmiedmann för detta! :) Att erkänna ett fel är det inte alla som gör! //Jesper BMW - Better Make Way |
|
Gemini__ |
Lecar: Men varför började ni då att modifiera allt på egen hand? Lättast hade väl varit att returnera den undermåliga produkten och köpt från annat håll (el. byggt själv från grunden då ni verkar besitta rätt kunskaper) Ska bli intressant iaf hur Schmiedmann bemöter detta. Enl. dig har de trots allt sänt dig en produkt som inte håller måttet. Men, som sagt, då ni har modifierat den i efterhand kan det ju ställa till förtret. Kan iaf vara bra att veta hur lätta de är att göra med vid ev. reklamationer, innan folk beställer prylar därifrån. Lycka till. |
Gemini__ |
Det var ju kanonbra. En tanke bara. I framtiden, är det inte bättre att ta kontakt med företaget i fråga och komma fram till en lösning än att starta en tråd i ämnet och visa sitt missnöje? Nu löste sig ju allt till det bättre trots allt. |
|
Gemini: Vi började modifiera på egen hand eftersom vi just besitter rätt kunskaper, och såg det inte som ett problem trots att det inte satt så bra. men efter första justeringen, så insåg vi att de behövde justeras ett par andra saker, så vi plockade ner igen och justerade det, för att sedan montera upp igen, då vi såg att det behövdes modifieras ännu mer, och så var karusellen igång... Tills vi insåg att de aldrig skulle bli bra. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Gemini: Jo, du har rätt, kom att tänka på det själv. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
Gemini__ |
Men du kommer nog bli rejält nöjd när allt väl sitter monterat. Syftar speciellt på Eisenmannsystemet, mumsich! =) |
|
Aa, vi får hoppas det, för eisenmannsystemet har jag ju fortfarande kvar då! =) //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Hej! Tråkigt att det blev sådana problem med ditt system. Som jag har sagt och som det även står på vår hemsida så kan det i vissa fall behöva lite inpassningsjobb men inte sådana här modifieringar. Vi har aldrig haft några problem med dessa system tidigare men självklart så är det inga problem att returnera om det skulle vara fel på det som i detta fallet. Helt korrekt så skulle man väll egentligen fått systemet utbytt direkt innan man började modifiera det men det är ju inget snack om att det är fel på grejerna så då tar vi givetvis tillbaka det. Mvh Viktor www.schmiedmann.se |
|
|
CooperVickis: Ja, det är tråkigt, men ska man ha otur, så ska man. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så Berömmer jag er enormt för detta, är oerhört glad att ni agerar så fint som ni valt att göra! //Jesper BMW - Better Make Way |
|
| Alltid kul att höra när det löser sig. | |
|
Man måste ju ifrågasätta 25 timmar??På den tiden hinner man ju bygga fyra system från grunden?Är du säker på att dom var proffs som hjälpte dig? Vad var problemet som ni inte gick att lösa trots all hjälp? |
|
|
2002tii: Ja, 25 timmar hinner man mycket på, och som du säger så går det att bygga en del avgassystem från grunden på den tiden.. men att rikta och svetsa om ett som inte stämmer alls + att byta grenröret har visat sig ta sin tid. Speciellt om man inte har rördelar att arbeta med, utan får använda sig av det som finns. Som jag skrev i tidigare inlägg så hade det varit mycket lättare att få endast rördelar, flänsar, kattar + ev. grenröret. och då hade det monterats bättre, snyggare och snabbare! Och ja, jag är helt säker på att de är proffs som har hjälpt mig, att du frågar det överhuvudtaget tar jag nästan som en pik eftersom jag klargjort det väldigt tydligt i tidigare inlägg. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
2002tii: missade att svara på din sista fråga... Det vi hade behövt göra nu är att plocka ner grenrören igen och svetsa om dem. därav tröttnade jag helt enkelt på att modifiera, och vill sätta tillbaks originalgrejerna, eftersom då blir det bra. Och som CooperVickis skriver, så skulle det absolut inte behövts modifikationer i den omfattning som jag tvingats göra. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.