AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.104

Vad kostar min AC att renovera?

Be
6
Beemer328
328 iATouring-97
Tjena!
Har en 328 ia touring från -97 som behöver en överhalning av ac:n. Undrar vad prislappen kan hamna på samt vad jag bör tänka på.

Tack på förhand,

Dagge

S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Från 500:- för provtryckning till hur mycket som helst.
Alla kylsystem läcker, därför ska man provtrycka en gång vart annat år. Jag gissar att ditt system inte fått kärlek på länge så börja med en provtryckning, har du tur räcker det med att fylla på systemet.
Provtrycket går till så att de fyller systemet med färgvätska och kör systemet under dagen (glöm inte att tanka) och kollar var det läcker, läckage syns med uv-ljus.
Vätskan de fyller med kyler inget, den gas som ev finns i ditt system nu tappas ur före. De vill med all säkerhet byta torkfiltret, har du otur har kondensorn rostat sönder (dyrt).

If it works, don't fix it.
Expertkyl i gamlestan gör gratis provtryckning samt ger kostnadsförslag på eventuell reparation. Om det visar sig att nått är kasst och behöver bytas exempelvis kondensorn kan du byta ut den själv, om du är tillräckligt händig, efter att de har tömt systemet åt dig.
z@
34
z@phod
323ti Compact -98
Ett tips bara. Provtryckning är vad man kallar det lite slarvigt, egentligen så är det täthetskontroll. Den enkla varianten är att man fyller upp systemet med kvävgas och ser om det håller trycket. Tappar den tryck så börjar man därefter med läcksökning.
Be
6
Beemer328
328 iATouring-97
OK, tack för tipsen! Känner mig normalt funtat med en skruvmejsel i hand så med lite tur kan jag fixa en stor del själv. Surt att lägga för mycket pengar på en 1 år gammal bil...

1år? Är ingenting bytt tidigare måste jag då säga att det har hållit ganska bra med tanke på att bilen är runt 12år gammal.
Be
6
Beemer328
328 iATouring-97
jaja...12 år.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.