AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.326

E38 Rost under motorhuv

Är en väldigt nybliven BMW-ägare och min fadäs för Lyxpråmar kombinerat med någorlunda ekonomiskt sinne fick valet att falla på en 728iA, forumet har f.öv. varit en fantastisk resurs i billetandet!

Så till saken, min E38 går som en klocka och är fin i lacken men jag upptäckte ett antal stenskott över huven och något enstaka på vardera framskärm inna inköp, instintiktivt tänkte jag: lacka om huven och lackstift på skärmarna, prutade lite (mycket) och gav mig iväg för att åtgärda.

När jag så var uppe hos BMW(Paulssons Hbg) för att höra mig för kring lackering upptäckte jag och plåtkillen där till (min) förskräckelse att under huvens framkant har det rostat, enligt honom under kitet, varpå han rekade ny huv för 15 bananer. Allt annat var meningslöst menade han. Säkert ingen dum kille, men jag besökte en lackerare som verkar seriös bara några minuter senare och han sa, "lackerar jag om den är detta tillbaka om 2år, kanske kan hålla längre med lite åtgärder." (observera att det inte rör sig om några estetiska problem, än)

Jag har ingen lust att bränna 15k på en huv, men måste man så måste man, någon som kan något om detta? Alla tips mottages tacksamt!

I övrigt uppskattas tips om någon som utför mindre lackreparationer i Hbg-trakten, jag tycker endast stift verkar lite klent och skulle vilja ha ett proffs att fylla i ett par stenskott, de flesta lackerare verkar inte ta sig an detta. Förslag?

Tack på förhand!
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Hej!

Huven behöver inte bytas ifall att den inte är riktigt rostig.
Tag bort huven från bilen, avlägsna sen kittet, hellst på hela huvens framkant för rosten kan gömma sig även där det inte är synligt.

Sen skall plåtkanten böjas upp ordentligt och sen skall det blästras ordentligt under under och runt plåtkanten där det finns rost.

Slipa sedan med ett sandpapper där det blästrats. Sätt sedan på en bra syragrund både före och efter att plåtkanten böjts tillbaka, Sen skall huven kittas på nytt och efter det målas.

Rostskydda sedan ordentligt med ett tunt rostskyddsmedel, gärna först med lite ATF olja eftersom den "söker sig" väldigt bra.

Sen skall du gärna vaxa huvens underkant en gång i månaden eller om du inte är så "petig" kan du även spraya på lite rostskyddsmedel där.

MVH/ Daniel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har man tur så har rosten inte gått in mellan plåtarna. E39:or och E46:or rostar gärna utifrån och in under kittet. Det han man se runt dräneringshål där vatten rinner ut ur dörrar t.ex.
Min huv byttes på garantin och den var rostig efter 1,5 år, så jag skulle aldrig betala 15´för en ny.
Har fått en rostig tröskelskada reparerad tidigare av en duktig plåtslagare och den har varit med i 3 år utan bekymmer, men då användes som sagt en etsande grund o.s.v.
Tack för era svar!

Efter att ha snackat med Jarls i hbg om vilken lackerare som kunde vara behjälplig så styrde jag kosan mot Västra Berga Billackering, killen där garvade om möjligt mer än jag åt BMWs förslag på motorhuvs-byte.

Fick tid för omlackering nästa vecka och de fyller även i en repa och ett stenskott :)
Han lovade köra allt kan kunde med syror och blästring för att få ordning på problemet. Skulle förhoppningsvis vara klar nästa fredag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som synes får man olika förslag och idéer om man frågar flera. Många gånger kan nog förslagen färgas av ett visst vinstintresse också ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.