|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 318 e36 -91:a När man accelrerar och kommer strax över 4000 så börjar den går orent. Låter nästan som den bara går på 3 cylindrar. Någon som har tipps på fel att kolla? | |
| En idé kan vara att soppapumpen börjar ge upp, så att den inte orkar ge så mycket bränsle som krävs. Gör den även såhär när du står stilla och torrvarvar? | |
|
Tyvärr har du nog det klassiska problemet med nedsliten kamaxel - M40-motorn du har i din bil brukar förr eller senare få det problemet, med exakt de symptom du beskriver. Botemedlet är ny kamaxel, nya vipparmar och nya hydrauliska ventilspelsutjämnare (ofta felaktigt kallade 'lyftare'). Dessutom måste kamremmen inklusive spänn- och löprullar bytas eftersom de inte får återmonteras. Reparationen kan göras utan att lyfta toppen eller ta ur motorn. |
|
|
Den går även lite ojämnt på tomgången. Inte jämnt men nästan. Om kammen är nedsliten så borde man se det, ska ändå byte ventilkåpspackning så kollar det samtidigt. Skulle det vara det som är felet så får det nog va, inte lönt att lägga sådanna pengar på en bil som inte är värd så mycket. Varför kan man inte återmontera kamremmen mm? Kan väll inte vara fara om den skulle vara nästan helt ny? |
|
|
Det är ganska svårt att se om kamaxeln är sliten, det behövs ganska lite slitage för att motorn ska gå illa. Känn med nageln tvärs över toppen på varje kamnock, finns det minsta 'kant' på en enda nock är kamaxeln slut. Anledningen att en kamrem inte får återmonteras är, att det är omöjligt att ställa in remspänningen rätt med en begagnad rem. Remmen tänjs lite och blir 'stum' när den körts lite, och då stämmer inte värdena när remmen ska sträckas (man använder en särskild remspänningsmätare). Blir det fel kan remmen snabbt slitas ned och gå av, alternativt kugga över om den blir för löst spänd - båda delarna leder till katastrof med 3-4 krökta ventiler. Fråga inte hur jag vet..... :-/ |
|
|
Nu har jag haft den inne och bytt ventilkåpspackningen och dom kollade kammen också. Det finns ingen kant alls på någon nock. Sen var dom ute och testade. Han säger att det är ett elfel. Tipps på elfel det kan vara. |
|
| Ingen som har någon ide? | |
| Jag tror fortfarande att det är kamaxeln. Vem är det som kollat åt dig? | |
|
En erfaren mekaniker. Har skruvat mycket av alla märken. Har även bilar som han bygger roliga motorer i. Han sa att det var ett elfel, men hade inte tid då att kolla mer. Ska kolla mer på det vid ett senare tillfälle om jag inte hittar det själv. |
|
|
Många 'erfarna mekaniker' har missat att diagnosticera sliten kamaxel på just BMW M40. Det är mycket svårt att se med blotta ögat, och vet man inte exakt vad man ska titta på är det svårt att upptäcka över huvud taget om man inte mäter kamnockarna med mikrometer eller ett digitalt skjutmått. Jag har en sliten M40-kamaxeln sparad, när den satt i motorn var det i princip omöjligt att varva mer än knappt 5000. Slitaget syns knappt, inte ens om man vet om det..... Med ny kamaxel/vippor/ventilspelsutjämnare fick maskinen tillbaka sin forna spänst och varvar numera glatt till varvstoppet, och ventilerna tickar inte vid kallstart heller! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.