|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har en 520-92 som vinterbil. Varv har alltid levt sitt eget liv. Böt luftbälgen då den var helt åt helvete. Men nu har det blivit värre, antingen så varvar den konstant 1200varv eller håller inte varv alls. Lägger av hela tiden. Visst har den lagt av nångång och jag har misstänkt soppafilter men varför skulle det bli värre nu när jag satt ditt ny luftbälg??? Några ideer?? | |
|
Byt soppa filtret om du misstänker att det är den som är boven. tar typ 20min om du har en bil lyft. Fick samma problem med min gamla 520 efter ett kamm och bälg byte. fippla lite med tomgångsmotorn (tror ja att den heter) den som sticker ut från bälgen, efter det gick bilen ngt bättre... Real x-traktor power =) |
|
|
var ute och petade på alla slangar som går till bälgen, allting sitter som det ska. 1200 varv hela tiden. fler ideer??? |
|
| Spjällägesgivaren eller tomgångsventilen är två kandidater tycker jag. | |
|
ok, var sitter det??? Märkliga är att den går dåligt med fina, hela grejor. gick bättre med risig och tejpad bälg. fatta ingenting |
|
|
Spjällägesgivaren pos.2 Länk Skall tala om när spjället stängs och lämna över varvtalsregleringen till tomgångsventilen. Tomgångsventilen, pos.6 Länk En elstyrd slidventil som hkan kärva och krångla. Går att demontera och lägga i dieselbad och blåsa rent. Droppa i lite tunn olja och peta på sliden och kolla att den löper lätt. Kolla och rengör elkontakterna till dessa delar också, så att det inte är glapp någonstans. |
|
|
Skruvade lite på gasvajjern och tomgången blev bättre. ca. 8000varv. Men efter att varit och åkt en sväng är det återigen för hög tomgång. Åker nog till bmw imon får dom koppla upp bilen tiil dator. börjar bli jävligt less på bilen |
|
|
8000 rpm är hygglig tomgång, ingen risk för tjyvstopp eller så ;) Kolla så att det inte sitter en massa gojs och smuts vid spjällreglaget. Jag har för mig att någon på forumet hade problem med smuts i en returfjäder som gjorde att spjället inte gick helt tillbaka. Resultatet blir att spjällägesgivaren inte ger signal så att tomgångsventilen kan ta över. Prova även att vrida reglaget tillbaka för hand när du får problem med för hög tomgång. |
|
|
Hade samma problem som du, min varvade, låg på hög tomgång och dog. Jag bytte tempgivare å så var problemet väck. BMW Först och främst. |
|
|
jag har hittat felet. spjällägesgivare. drog ut kontakten och då sjönk tomgången, satt tillbaka den och då åkte tomgången upp. Måste väl vara den isåfall????? |
|
| Kan vara. Kolla så att spjället går tillbaka ordentligt. Prova att vrida tillbaka det genom att dra på reglaget med givaren inkopplad och se om den sjunker då. | |
|
När min tempgivare spökade så trodde givaren att det var -40 grader ute enligt gubbarna som läste av felkoder på bmw, och drog igång kallstarstprogramet. Motorvarvet gick upp till 12-1500 v och låg där ett bra tag. Ibland så dog bilen i detta läge och var omöjlig å starta, fick vänta runt 30 min innan jag fick igång den igen. Pendlade i tomgången hände det me och ofta BMW Först och främst. |
|
|
ok, ska prova. var sitter tempgivare? |
|
|
Länk Nr 13 BMW Först och främst. |
|
|
var ute och åkte med bilen. kontakten till spjällägesgivaren var urkopplad. det jag upptäckte att varven sjönk sakta. tex: kom man till rödljus och stog på tomgången tog det tid innan den sjönk under 1000rpm, men dit gick det som vanligt. Den liksom hackade sej ner till ca.700rmp. Sen ryckte den några gånger speciellt när man lättade på gasen men det måste väl vara soppafilter. |
|
| Har du provat att gasa genom att vrida direkt på spjällreglaget och kolla om det fjädrar tillbaka riktigt? Prova att hjälpa att vrida tillbaka det till stängt läge. | |
|
Mm, ska prova imon. tack tack |
|
|
Har du kollat hur det står till med tomgångssliden,brukar vara enklast att riva bort insuget för att göra en full koll av slangar o anslutningar på M50. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag har ingenstans att vara och det är ju så satans kallt ute så rivning av insuget är inte aktuellt=))) |
|
|
Micke, är du ledig i veckan?? kanske kan kika i veckan så du kan lyssna på gången |
|
|
Spjällägesgivare 895 spänn på BMW Finns det billigare??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.