AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.336

Montera sidokjolar på en E36:a

hej jag tänkte byta ut mina sidokjolar mot M3 kjolar istället. Men har läst en del om det. Att original inte går att ta bort. Hur gör man då? monterar man M3 kjolarna över original eller hur gör man? Är det svårt att montera M3 sidokjolar på en E36a eller? Är ju inte direkt snygga dom som sitter på original:P Sen går väll M3 kjolen hela vägen fram till framskärmen slutar vid hjulhuset, original så går väll framskärmen ner hela vägen ner eller? Hoppas ni förstår vad jag menar. Hur gör man med det då?
Bilen är inte nerlackad ifall någon undrar, och det är en Bmw 325i -93 Sédan.
Har även hört att det kan finnas original lack under det grå stämmer det eller?

TACK PÅ FÖRHAND!!
Om bilen inte är nerlackad har du troligtvis inte några monterade kjolar utanpå trösklarna. BMWs origianlkjolar monteras utanpå på dessa. Precis som du säger bryts tröskeln vid framskärmen, sidokjolarna täcker denna skarv och går ändå fram till hjulhuset. Ska du inte byta till M3 front- och bakstötfångare kanske det är snyggast att montera "vanliga" kjolar istället för de lite mer extrema M3-kjolarna.

Monteringen i sig är väl inte så svår. Kruxet är dock att det måste borras då kjolarna monteras med små plastclips (borrmallar finns att köpa hos BMW för en liten peng).

Huruvida det finns lack under den svarta färgen tror jag är är årsmodellsberoende, min gamla E36 coupe -97 var silverlackad under den täckande svarta färgen.

Testa och sök här på forumet, jag misstänker att det finns ganska mycket skrivet om sidokjolar till E36.

// Erik
Okey mm tror också att det inte sitter några monterade kjolar utan dem sitter ihop med trösklarna. Jag kommer inte att köpa BMW original kjolar utan det blir i så fall ett par Olackade M3 kjolar (kopia) eftersom de är billigare. Eller man måste köpa original kjolar hos Bmw för att det ska gå?
Jag har redan M3 front på bilen och ska köpa en diffusor och sätta på bakspoilern så det är tänkt att det ska vara ett M3 paket på bilen:) Just därför jag vill byta till M3 sidokjolar också.

Okey så sidokjolen monteras fast med plast clips? Sitter de underifrån eller hur monteras plastklipsen?

Okey ja det verkar som det är det, men jag har inte hittat något om att det går att skrapa bort den gråa färgen och sen att det finns original lack under.

Mm sökt men hittade inget intressant:P Men letade inte så noga.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
När man köper kjolarna brukar man få med borrmallar, det är faktiskt en hel del hål som skall borras för att kjolarna skall sitta! Sen trycker man in klipps/pluggar och smäller fast kjolarna=)

Har sett folk som limmar fast kjolar på ex E46. Vet inte hur bra detta sitter i 200 blås däremot.

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Borrmallar till orginal M3 kjolar finns att köpa hos BMW

Har fått tag på ett par orriginal M3 kjolar som redan är borrade och färdiga. Men behöver köpa klippsen. Finns de på Bmw? Och hur monterar man plastklipsen? Har inte kjolarna hemma än så kan inte kolla:P Tacksam för svar
Alla monteringsdetaljer finns på BMW. Det är i bilen det ska borras, så du behöver borrmallar också.
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
OBS.
Glöm inte att måla borrhålen efterråt, annars kommer rosten.

//Hema
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.