|
|
|
|---|---|
|
Tja! Ena bakfjädern har brustit på min 325iATM -02. Det är alltså en touring med M-chassi. Nu till mina frågor: * Kan jag byta enbart bakfjädrarna eller bör man byta runt om? * Vad skulle ni rekomendera för alternativ till BMW original-fjädrar? Det gör inget om bilen blir något lägre än innan, men inte så lågt att det tar i vid farthinder. * Nu vet jag inte vad BMW tar för en uppsättning fjädrar. Hur ligger andra fjädrar prismässigt jämfört med M-chassi fjädrarna? | |
DMZ |
M-chassie fjädrar brukar vara noga uträknade till stötdämparens längd. Rekommenderar dig att köpa originalfjädrar bak. Tippar att de kostar ca 1000-1500 stycket. Sätter du dit pirat, så kan bilen få negativa vägengenskaper. |
| De måste bytas parvis dvs på samma axel. | |
|
elr så kittar du ett väghållningskit och slänger på så blir den ännu roligare att köra inte så dyrt |
|
|
Tack för svaren. Jag hade inte tänkt köpa "piratfjädrar" utan eventuellt fjädrar från H&R eller liknande märken. Men funkar sådana ihop med M-chassi-stötdämparna? Eller är det som ni säger bäst att hålla sig till BMW's originalfjädrar ihop med originaldämparna? |
|
DMZ |
Om du sätter dit piratfjädrar (med fel längd) så förstörs istället dämparna. Tror nog att du tjänar på att montera originaldelar i detta fallet. |
|
"Om du sätter dit piratfjädrar (med fel längd) så förstörs istället dämparna" Ursäkta en novis men varför skulle dämparna förstöras? |
|
DMZ |
Om man monterar en fjäder med felaktig kortare längd, så trycks stötdämparen ihop, kanske t.o.m så långt att den vid vissa belastningar bottnar och går sönder. Inget att rekommendera. Och sätter du istället dit en för lång fjäder så studsar bilen fram. |
|
Den optimala slaglängden på en stötdämpare är inom ett visst område, monterar man dit sänkfjädrar ihop med orginal stötdämpare så arbetar den inom ett "felaktigt" område, Detta sägs ge stötdämparen kortare livslängd, pirat eller ej, skaffa fjädrar med den längd som stötdämparen är gjord för eller tvärtom. Jag har själv kört med orginal stötdämpare med sänkfjädrar, 5000 mil, säg att om jag skulle åka med orginalfjädrar så kanske dom skulle hålla 8000 mil, inte vet jag, men dom går inte sönder så fort du backar ut ur garaget. Sedan så kanske det är större risk att man ev "bottnar" stötdämparna vilket gör att nån packning går sönder och dom börjar att läcka. |
|
| DMZ var lite tidigare än mig där! ;-) | |
| Att stötdämparen trycks ihop motsvarande sänkningen förstår jag men påverkar det verkligen livslängden? Och sitter det inte genomslagsgummin som ska förhindra att dämparna bottnar? | |
DMZ |
Backard: Testa själv, så kan du ju meddela oss andra resultatet sedan. |
| Varför skulle jag testa det? | |
DMZ |
Citat Backard: Att stötdämparen trycks ihop motsvarande sänkningen förstår jag men påverkar det verkligen livslängden? Och sitter det inte genomslagsgummin som ska förhindra att dämparna bottnar? Du verkar onekligen tvivlande? |
|
Att bilen egenskaper kommer förändras förmodligen till det sämre tvivlar jag inte ett dugg på. Men det finns ju ingenting i denna tråd som backar upp påståendet att dämparna skulle förstöras. Därav mina frågor, som fortfarande är obesvarade. |
|
|
Stötdämparens viloläge förändras mao slaglängden blir kortare. Om orginalfjädern trycks ihop 10% av totallängden av ett tryck på 100kg kommer även sänkfjädern att tryckas ihop 10% av sin längd av 100 kg. Fjädern är med andra ord hårdare, vilket gör att tryck och retur på stötdämparen kommer att arbeta med ett högre olje/gastryck jämnfört med orginal fjäder, vilket också gör att den slits ut fortare. risken för genomslag då viloläget är förflyttat gör att stötdämparen inte hinner skapa motkraft innan den slår i botten och då finns risk för att stötdämparen går sönder. Tyvärr så har jag ingen källhänvisning angående detta, utan mer vad jag har läst mig till på olika forum etc och egna tester med bilt! :) |
|
|
Backard. Jag måste ta tillbaka mitt påstående gällande hårdheten på fjädern skulle skada stötdämparen under en längre tid då effekten måste bli omvänd, iaf vid körning över en bula, visserligen kommer stötdämparens rörelse vara snabbare vid körning över ett hål, men inte bör den hastigheten skada stötdämparen. Någon annan får svara definitivt på denna fråga! Alternativt så kanske det bör startas en tråd i ämnet istället för att jag spammar söder Jeppes tråd med OT grejer! För att gå ontopic för engångs skull. Så kan jag rekommendera KW coilovers till E46! Jag monterade dit Inoxline Ver 3 på min, iofs rätt dyrt jämnfört med endast nya fjädrar, men det finns billigare varianter, och man kan justera in höjden som man vill ha. Jag hade problem innan med sänkfjädrar och orginaldämpare att bilen såg ut som om jag dragit husvagn runt halva europa. Tycker att dom flesta BMW med sänkfjädrar ser ut som nerlastade lik, det är när gummit på däcken kommer nästan innanför hjulhusen. |
|
|
Ingen fara med OT rawsezx mfl. Intressant läsning. Det jag förstått är att jag bör hålla mig till originalfjädrar ihop med originaldämparna. Om inte pga av ökat slitage av dämparna så kan det tydligen även ge försämrade vägegenskaper om jag förstått er rätt. Coilovers är något jag funderat på också, men det är som du säger ett dyrare alternativ. Det som lockar med coilovers är ställbarheten. Vad finns det för märken/tillverkare som ni kan rekomendera förutom KW? |
|
| Jag har precis monterat dit XYZ coilovers på min E30 turbofjutt, har dock inte kört bilen än och kan inte uttala mig om hur bra dom är, jag köpte mina från stytun.se kostar runt 7k, tror nog att XYZ är mest "bang for the buck" Sen så finns det väl billigare alternativ också, KG motorsport eller vad dom heter säljer också nått kit som är billigare, vet inte hur kvaliteten är på dom. | |
| på bmw kostar 1800 minst för en fjäder....du kan köpa på mekonomen för 500-600...med M-paket.... de har bra grejer där... på bmw så har de märker sachs...på mekonomen har de monroe...monroe är dessutom bättre än sachs.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.