AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
874

Dubbfria vinterhjul till 330xdAT e91

st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Undrar om någon har bra tips på fälg/däck-kombo till ovan nämnda bil för vinterbruk. 17" el 18" passar bra. Orginal/replica kan också diskuteras.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag har inget exakt exempel men väldigt viktigt är att du köper däck där alla däck har samma rullomkrets. Köp alltså inga paket där fram och bakhjul har olika märke eller liknande.

Här har du för övrigt Bibeln när det gäller BMW fälgar och dimensioner:
Länk

stofil
330 xdA Touring -07
//Lövet:

Tackar som mjukast (som vanligt)! Ska kolla genom länken noga. I mitt köp ingick 158-fälgar (demoex) med nya vinterdäck, men jag har faktiskt inte sett fälgarnas skick och misstänker en del skrap o.d.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Kör med hakka 5 på en fälg från dezent..går som på räls. Ogillar dubbfria därav rekommenderar jag inte såna.
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Le Boeuf:

Tack för tipset. Ser att du bor i samma klimatzon som undertecknad. Jag har nu kört dubbfria på min Audi q och har varit helnöjd, men smaken är ju som baken.
Tips på snygg fälg..

Länk
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Trevliga fälgar till rätt pris!
Visa användare
474
Le Boeuf
@stofil: Klimatet här ute vid den norrländska kusten tycker inte jag passar för dubbfritt..alldeles för mycket is och sånt på vägarna. Skulle jag bo där det alltid var ren vinterväg så kanske dubbfria skulle funka för mig. Man bör iofs ha lite lägre profil på dubbdäcken för att få vettiga barmarksegenskaper, typ 225/45-17. 225/55-16 som på 520 tex slingrar sig som en orm..
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Le Boeuf:

Sant, det kan vara halkiga vägar vid kusten. Oerhört halkigt ibland. Har dock varit ganska nöjd med mina dubbfria hittils, så jag testar igen. Du ser mig väl kanske lindad kring en stolpe senare i vår... Ser i övrigt fram emot att hämta min 330xdAT på lördag :-))
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Funkar förresten fälgarna i länken Länk rakt av till e91 eller behövs någon modifiering?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det ser du i min länk ;-)

(Svaret är att det skiljer 3mm i ET vilket inte borde ge några problem)

Men ska du verkligen ha 18" vinterdäck? Dyrt och inte särskilt bra för greppet.

stofil
330 xdA Touring -07
Antagligen kommer jag att ha 17" vinterfälg, men man kan ju alltid lära sig något om fälgarna.
Jag har börjat köra med 18" under vintern. Med tanke på hur vinterhalvåret ser ut nu förtiden så går det att åka snyggt med 18" utan att man gråter över vädret.

Förutom var ju vädret verkligen i vinterklass men nu är det väl mer vinter/vår under vinterhalvåret.

Ang däck så kör man väl på 205, 225 i bredd på 17", 225 kör man ju på 18" med.
Visa användare
474
Le Boeuf
stofil:
Man blir nog lite lurad av 4wd..bra fäste nästan överallt men man ska ju kunna stoppa också ;-)
Förstår att du är sugen, köpte nyss en lyxutrustad begad 330 xdAT. Plötsligt blev det roligt att köra bil igen :-)
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Le Boeuf:

OK, var hittade du bilen? Jag var sliten mellan en M-sport som gått knappt 800 (dyrare) och en utan M-sport som gått 1900 (billigare), men jag slog till på den billigare, efersom det var hårdvaran jag var intresserad av. Ska bli kul att hämta den nu på lördag och köra hem den! Du verkar nöjd med fordonet i alla fall. Något man ska tänka på [förutom att gasa på ;-)]?
Visa användare
474
Le Boeuf
Hittade min i Malmö, tyvärr har den gått hela 6000mil men det syns knappt. Bilen känns helrätt, går som ett strykjärn på vägen :-)
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Le Boeuf:

Kul att höra! Körde upp min bil från Sthlm igår, den går ju som ett skott. Tvättade den idag, och då ser man alla små skavanker. Dock inget av vikt, mer av typen små skräp på ytterkanten av sidospeglarna och andra typiska "stadstrafikblessyrer". Ska kolla om det är värt att Ditec:a bilen.
Visa användare
474
Le Boeuf
Det enda grejen med min är att det saknas reservhjul och då också en domkraft. Är ett litet aber när man har RFT, hoppas inte den blir stötig tillsammans med m-sport bara. På 520´n gick det bra med 19" RFT i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.