AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.137

Vad säger polisen om situationsanpassad körning?

pa
26
patienten
518i -95 E34
Hur ska man tolka "situationsanpassad" körning som ingår i dagens uppkörning, idag får man lära sig detta när man tar körkort. Det här gäller från 3 dec. 2008

Jag har nyligen tagit körkortet igen, några månader innan detta trädde i kraft. Det här var tredje gången jag tog körkortet dessutom (och nu ska jag fan behålla körkortet). Det är stora skillnader att ta körkortet i dagens läge jämnfört med början av 90-talet då jag tog den första gången. Det har blivit svårare nu... vilket är jävligt bra tycker jag.

Men det jag hänger upp mig på är att man ska köra "situationsanpassad körning" som det heter så fint. Nog för att jag tror att alla normala bilförare redan gör det... men nu har dom tagit med det i självaste KK-boken oxå.

I mitt önsketänkande så skulle jag vilja tolka det som följande: Om kör man på en 70-väg, men alla bilar håller 85km/h så ska man anpassa sig till den hastigheten som råder på vägen just då, dvs 85km/t med försiktighet... håller man för låg fart så blir man istället en propp. Vilket i sin tur stör trafikrytmen. Men det kan lika väl vara tvärtom... du kör i ett villa område där det gäller 50km/h men måste hålla 20-30km/t eftersom kuperad terräng inte tillåter högre hastigheter, likväl som bilköer mm. Sen handlar det även om hur du placerar dig i trafiken och din avsikt osv... svänger du till höger så håller du så långt till höger som möjligt för att påvisa andra dina avsikter.

På vägverket/transportstyrelsen står det väldigt lite om detta och även på körkortsportalens hemsida. Här kan man läsa lite i allafall. Länk

Men min fråga är vad "farbror nöff nöff" säger om man åker fast för fortkörning eller nåt annat och man hävdar att man kört situationsanpassad körning enligt dom rådande trafikförhållandena?

Finns det några nya (även gamla) körkortstagare som kan upplysa mig hur man ska tolka detta? Det här reglerna kanske bara gäller under självaste uppkörningen?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Står det 70 på skylten gäller det som högsta hastighet oavsett vad andra håller. Du kommer aldrig undan med "anpassad" körning".
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag gillar din tolkning av situationsanpassad körning men polisen gör det inte. Du får helt enkelt aldrig köra fortare än vad som står på skylten - däremot långsammare vilket är det som menas situationsanpassad körning.

t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Situationsanpassad körning:

anpassa sin körning efter omständigheterna, dvs är det halt, fullt med barn, eller andra omständigheter som gör att olycksrisken är hög, kör sakta, håll avstånd osv. oavsett hastighetsbegränsning.

Är det sommarväglag utan ovanstående omständigheter innebär det att hålla sig till gällande hastighetsbegränsning.

Din tolkning är precis som du skriver, önsketänkande......

Det här med "trafikrytmen" är ett svepskäl till att köra för fort. Bara för att "alla andra" kör i 85 där det är 70 legaliserar inte dej att köra i 85. Att du skulle "störa trafikrytmen" genom att köra lagligt är också bara ett svepskäl.

Mats
BMW CS #5847
No
19
NoPlease
330e xdrive -23 G21 LCI
Situationsanpassad körning enligt grisen gäller bara till lägre hastighet, aldrig högre...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vill bara klargöra att det inte är polisen (även omoget kallad grisen) som bestämmt hur fort du får köra.

Givetvis får du inte köra fortare än vad skylten anger. Hur lyckas man ta körkort utan att snappa upp det är för mig en gåta.

Därmed inte sagt att jag alltid håller laglig fart, men jag skyller knappast på polisen då jag blir stoppad.

Så, nu ska jag inte vara lika sur längre...
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Med utgång i från din fråga förstår jag att det är fjärde gången du måste ta körkort. De flesta begriper nog att situationsanpassad körning inte har ngt med vad du tycker. Det är de omständigheter runt dig i trafiken som avgör, väglag, plats mm mm som avgör detta. I vårt samhälle har vi lagar, de flesta av oss håller dessa, sedan finns några som anser sig kunna stå över lagen i olika former. Turligt nog är de inte de sistnämnda som bestämmer.
Försök nu en sista gång att anpassa dig till de regeler som finns, då kanske det inte behövs en femte gång.
Jag håller tummarna för dig..... under förutsättning att du följer de regler som finns uppsatta i trafiken.
Att kalla polisen för nöff nöff talar sitt dydliga språk i vad du tycker om lag o ordning.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Men det är väl inget som är nytt egentligen? Jag tog KK 92, då sades också att man ska anpassa hastighet/körning till rådande omständigheter oavsett max hastighet!

M3 E30Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.