AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.136

Löskontakt i kupefläkt (e39)

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Kupefläkten stannar/hackar till emellanåt på min 528 bara för en kort stund (1-2sek), som om det vore löskontakt.
Kan effektsteget orsaka sånt, eller är det något annat?

/// Kristian
Det kan vara kontakten på effektsteget, eller rättare sagt lödningar på denna som släppt pga värme osv. Men även fel i själva effektsteget kan ge samma symptom.

FP
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Upptäckte ett nytt problem igår, det kommer bara kalluft på höger sida!
Det hjälper inte att höja temperaturen till 32°C, då är väl temeraturregleringen inte aktiv då borde den ju ge så mycket värme som bara går att få.

Känns ju som det skulle vara fel på "kontrolmodulen" då när flera fel uppstår, var finns den?

/// Kristian
Kontrollmodulen är panelen du trycker på.
Värmeventilerna kan ibland slagga igen och fastna i stängt läge, då blir det ingen värme. De är öppna i strömlöst läge, om du lossar kabeln till ventilen så skall du ha full värme på motsvarande sida.

FP
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag ska prova lossa kabeln.

Men när det kommer två fel på samma gång så tänkte jag att kontrollmodulen skulle vara en trolig orsak.

/// Kristian
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag såg bara en kabel till värmeventilen, prövade ha ur den och körde 50+50km men fortfarande blåser det för det mesta kallt på passagerarsidan, när man står still så kan det komma lite varmluft.

Det är väl nog ventilen som fastnat då?

/// Kristian
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Blir inte riktigt klok på detta!

Emellanåt kommer het luft på vänster sida och ljummen luft på höger plus att det blåser saktare på höger sida, men i mellanåt så kommer det bara kall luft på en eller bägge sidorna.
Alla slangar in och ut från värmeventilerna är lika varma typ 40°C när motorn var nästa fullvarm.

Jag bytte kylare och termostathus (båda läckte) för 2 år sen och senaste halvåret har ja fyllt kylvatten två gånger (vet inte var det läcker nu) men tänkte om det skulle ha kommit luft i systemet, men det kommer ju varmluft imellanåt så kanske det inte är det.

Pumpen som cirkulerar vattnet i värmepaketet finns väl i samma enhet som värmeventilerna!? Kan det vara den som krånglar och bara går emellanåt?

/// Kristian
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Igår började bilhelvetet gå varm igen, luftade kylsystemet vid vid en servicestation så det gick åtminstone att köra 15km hem.

Men tydligen så är det något som läcker igen....

Man måste nog vara entusiast för att orka äga en BMW, det är ju ständigt något fel på dem.

/// Kristian
Du har en liten läcka nånstans, det är säkert hela orsaken till luftficka, brist på kupévärme och varmgång i motorn. Litet problem kan få stor verkan, och det kan kanske inte BMW lastas för heller, även om det är irriterande. Kanske blev något fel vid byte av kylare och termostathus, och vid en liten läcka så dras luft in i systemet helt enligt naturlagarna, varje gång motorn svalnar efter att man kört.

FP
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jo, det är väl någon läcka som ligger bakom värmeproblemet.
Men eftersom det inte har varit något problem med kylsystemet på 1,5 år då jag bytte kylare och termostathus, så måste det nog vara något nytt problem.

Men någon kvalitet är det nog inte på BMW, minst ett nytt problem varje månad. Jag är noga med att allt är i toppskick, tål inga defekter.

/// Kristian
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Tog en ordentlig titt på bilen i helgen och kom fram till att vattenpumpen som gått ca 1000mil var totalt slut, glappade 3-4mm, trevligt men piratkvalite!

/// Kristian
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Nu har man kört nästan 6 veckor utan problem! men då spricker en kylarslang under insuget, blir så trött.

Hur många gånger ska man kunna överhetta motorn före packningen eller toppen ger upp? snart händer väl det också.

/// Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.