|
|
|
|---|---|
|
Hej på er Igår så la min PDC av och jag fick medellandet "pdc failure" på skärmen. Var idag hos min lokala BMW ÅF och bad om en tid för att felsöka. Frågade även vad detta kunde kosta och fick till svar: "vill det sig illa och vi måste byta både givare och kablage så pratar vi runt 15000:-!!!!" Kan detta stämma? Är det dessa priser som gäller? Någon som har haft liknande problem eller någon som har löst detta på annat sätt? Nu går jag iofs händelserna i förväg, jobbet kanske inte blir som omfattande. Men jag vill ha lite mer "kött på benen" när de ringer.... | |
| Ska tillägga att hela systemet är nere.... har bild på skärmen dock inga ljud och pdc knappen blinkar hela tiden. Verkar som att alla sensorer är nere, iofs så är de väl seriekopplade. | |
|
Det räcker med att 1 sensor lägger av så slår blien av alla och den visar PDC failure så lämna in bilen till dom så kanske dom kan se vilken sensor som det är fel på ? Mvh Alex |
|
|
Hej Ska lämna in bilen nästa vecka. Dock så trodde jag aldrig att den kan handla om ca 15000:- om jag nu har riktig otur. Därför ville jag veta om andra som har haft liknande strul med Pdc vad de har fått för kostnader när de har lämnat in bilen. |
|
|
Jag har bara fått det fixat via försäkring och då va det 1 sensor som behövdes bytas (inte bra att krocka med ett släp)!! Så tyvärr kan jag inte säga något om pris men det kanske finns andra som vet :) Hoppas det inte blir för mycket dok.. /alex |
|
|
Vi får väl se var det landar... Som sagt så skulle 15000:- vara "worst case scenario" om man får ju hoppas att det inte blir så. Får man del av diagnostik resultaten så man vet exakt vad som skall bytas/repareras innan de kör igång med jobbet? Eller bara offert på jobbet? |
|
|
Jag hade samma problem fick upp samma meddelande men dagen efter var det borta och allt fungera igen,jag fattade ingenting=) |
|
| En felkodsavläsning borde peka ut felaktig komponent med ganska hyfsad träffsäkerhet. Be verkstaden att läsa av felminnet med sin diagnosdator, och att komma med ett kostnadsförslag efter det! | |
|
Har letat lite i andra forumtrådar om detta och i en tråd rekommenderade någon att koppla bort batteriet 10-15 min innan man gör något annat. Är det något att testa tror ni? Hur som helst så hade jag faktiks en extra garanti på bilen.:) Har en "Dealer warranty Premium" som jag fick när jag köptre bilen från en lexus firma. Så verkstaden ska felsöka och sedan skadeanmälla direkt till bolaget som står för denna garanti. Har läst igenom villkoren och det borde lösa mitt problem... Kul att man kommer på detta i efterhand.. |
|
|
Hej Maco!! Du kan väl återkomma med vad det var för fel=) |
|
| Jag fick byte en på min E61a. Det kostada 2700 för allt inkl lack på den. Jag sålde den till en bekant som fick stenskott på en givare klarade sig under 3000 med felsökning ny givare lack samt arbete, hopas det lugnar dig något MVH stefan. | |
| Om det är givarproblem har jag erfarit detta. Själva givarna är utsatta för vägsalt och kroknar av detta. En givare kostar ca 800kr. De är seriekopplade så det går inte att hitta exakt vilken som är trasig genom diagnos. Men de ger i från sig ett svagt tickande ljud om de fungerar, så man kan ganska enkelt identifiera vilken som är trasig, genom att lyssna. | |
|
BMW här i Danmark klantade sig rejält när de skulle lacka om stötfångaren. PDC'en monterades ur (som de ska vid lack). Dock råkade BMW att klippa sönder kablarna till de två högra pdc sensorer, när de monterade stötfångaren, så det första som hände när jag hämtade bilen var "PDC faliure". BMW nekade såklart att de hade gjort något fel, men efter en lång disskusion där BMW blev sur på både min pappa och jag, valde de att ta in bilen. Vad hittade dom? Två avklippta kablar. Alldrig mer den återförsäljaren. Slutsats: Kan vara så enkelt som kablar som inte sitter som de ska. :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Tickande PDC:er är inget säkert tecken på att de fungerar. Själv fick jag byta ut 3 st sensorer fram trots att de "tickade". Även diagnosen visade att de fungerade viket det självklart inte gjorde. Systemet fungerade utmärkt trots att det var 3 sensorer som inte gav utslag när man närmade sig dem. När jag bytte dem lite senare så gav alla sensorerna utslag precis som de ska. PDC är väldigt bekvämt och man vaggas in i en "falsk" säkerhet och litar på att de fungerar tills de en dag pajar ur, då kostar det kosing....fy:( Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.