AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.754

DLS i fronten låter inte bättre än original?

Monterade idag en ersättare till originlahögtalaren nere vid fötterna i min compact.

Det jag monterade var en rätt kraftig DLS högtalare som passade i hålet.

Ljudet när jag hade monterat dit den ena högtalaren var riktigt kasst

jag jämförde ljudet genom att köra på balansen fram o tebaks.
och original lät bättre??

Vad är fel?

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
se till så att högtalaren sluter lika tätt bakåt som orginal eller tätare. Det kan ge upphov till mycket dåligt ljud om den inte gör det.
Bra input, dock var jag noga med detta moment, skall givetvis kolla lite extra så den sluter tätt.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
En trolig sak är att dls högtalaren kräver mer effekt än originalhögtalaren , på vilket sätt låter den illa? Ljudmässigt?Volymmässigt? eller vad? Är det en midbas eller ett koaxial element?
Gissar att du är inne på rätt grej, tyckte det lät lägre men basen var tunnare och riktigt crappig.

Fräscha tunga grejor från DLS kostade runt 1000-1500 spänn mer vet jag inte just nu. SKall kolla beteckningen och återkomma med den

din sista fråga kan jag inte svara på om det inte går att SE på högtalaren.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Bara för att en högtalare har namnet DLS i tryck på sig,så betyder det inte att den är bättre än originalet.
En originalhögtalare i moderna bilar,är ofta väl avstämnt mot de övriga + att de fått rätt resonans och den mängd luft bakom sig,den behöver för att arbeta som bäst.
Som Hewi nämner,så kanske de även inte är så lättdrivna som originalet.
Har själv använt mig av DLS i en icke BMW,där jag bytte samtliga högtalare.
Blev även där inte så stor skilnad tyckte jag,där jag även tyckte basen var sämre,men midbasen var bra.
Men då baslådan kom in i bilen,var det sammansatta ljudet både bra och rent.

Mvh Patrik
Köper det att allt som heter DLS inte glimmar men det är ett faktum att E36:an har klena grejor fram och dom jag föröskt trycka dit skall vara välljudande. Dock behöver detta inet betyda att det låter bra i min bil.

Det lät rent ut sagt uselt så det var en tydlig försämring inte i närheten av originalet. Näe dom åker ut i natt och in med det gamla!

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jo du måste nog ha motsvarande kvalitet på kringutrustningen för att det skall bli riktigt bra.
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Tänk på att en ny högtalare skall "spelas in" ett tag. Ljudet blir helt annorlunda efter 15-20 timmar.

Jag bytte från orginal BMW till DLS ref. serie och fick att mycket bättre ljud i min E87
Högtalaren var begagnad så det kan vi nog bortse ifrån

E87 har helt annan kapacitet i sina stereodelar än E36:an

Har en vän med en 120D och ljudet låter riktigt trevligt.

Kommer nog att försöka trycka i dom på frugans E46 som har bättre prylar från start.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Testa att fasvända dem...
Vad har du för huvudenhet? Högtalare?
När jag kopplade ur alla 8 originalhögtalarna i min Coupe och bara installerade ett 2-vägs magnesium kit från DLS var skillanden enorm...
Byggde iofs riktiga bafflar och drev inte heller med huvudenhetens slutsteg...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Tror desvärre att problemet ligger i känsligheten på dinna DLS högtalare som nämndes av någon innan.
Det är inte allt för ovanligt att DLS har låg känslighet. Detta är inget problem om du kör med ett slutsteg men om du enbart kör på inbyggda effekten på stereon så får man problem.
Jag har själv ett DLS UR5 kitt i min E39:a. När jag prövade att byta orginal högtalarna med dem och spela med inbyggda effekten lät det hemskt. Mindre bas och sämmre ljud. Med ett rockford steg på 4*50w så blev det en helt annan visa. Då låter DLS högtalarna bra mycket bättre än orginal högtalarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.