|
|
|
|---|---|
| TJena,ny här på forumet,undrar bara om någon vet om jag kan ladda mitt batteri sittande i bilen med hjälp av + och jord polen i motor rummet, tack för eventuella svar | |
|
Välkommen till forumet - men se upp det är beroendeframkallande! Och ja, bästa sättet att ladda är att göra det på polerna i motorrummet. Att ladda direkt på batteriet kaaaan medföra risk för gasbildning som kan explodera om man har otur. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
__________________ Välkommen till forumet - men se upp det är beroendeframkallande! Och ja, bästa sättet att ladda är att göra det på polerna i motorrummet. Att ladda direkt på batteriet kaaaan medföra risk för gasbildning som kan explodera om man har otur. ____________________ Varför skulle det vara det, rent tekniskt? Ett batteri ska laddas till en och samma nivå oavsett var laddaren kopplas. Så ev. gasbildning lär kunna uppstå oavsett var laddaren kopplas. Givetvis finns det en teoretisk fördel att ansluta ladaren långt bort från batteriet, därför att ev. gnistbildning vid inkoppling/bortkoppling av laddaren inte uppstår där batteriet och ev. knallgas från detsamma kan finnas. Men, om man nu har en modern laddare från t ex CTEK så är dessa gnistfria och säkerhetsskyddade på en rad sätt. Det torde även finnas nackdelar med att ansluta laddaren långt från batteriet. Därför att då kommer laddaren att riskera at luras av spänningsfallen i de långa kablarna. Om vi då har ett spänningsfall i kablarna på 0,5 V och laddningen är så pass "känslig" att den ska ladda till 14,4 Volt vid normala temperaturer och batterier, och till 14,7 V vid kalla temperaturer och vissa batterier, så kommer väl laddaren att brassa på till den ser 14,4 eller 14,7 V men det då är 14,9 eller 15,2 V i batteriet. Om det stämmer så skulle ju risken för gasbildning öka. Jag vet att CTEK godkänner inkoppling långt från batteriet, men jag anser att det blir bäst för laddaren och laddningen att ansluta så nära batteriet som möjligt. Fick även intrycket att CTEK tyckte så när jag pratade med dem sist. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| En säger si en annan säger så. Vem ska man lita på? | |
|
Man får lite på sigsjälv efter att man skaffat erfoderlig kunskap. gasbildning blir det bara om man laddar i eller ur stora strömstyrkor eller har batteriet inkapslat så att gaserna inte kan ledas bort. Laddar man klent så bildas minimalt med gas. över 5A kan anses vara stor strömstyrka , under 2A kan anses vara ganska klent om vi talar batterier i 7-serien. Gasbildning i sig är inte farligt om det sker på några meters avstånd från närmasta möjliga anslutningspunkt där knistbildning kan uppstå , det viktiga är att inga gnistor får uppstå och antända gasen ! Det där som Dr Tinnitus skriver om spänningar är felaktigt men jag orkar inte gå in på det i detalj och hålla lektioner i elektrokemi på gymnasienivå , kortfattat så sjunker effektutvecklingen och spänningsfallet i anslutningskablarna som en direkt funktion av att laddströmmen går ner desto fullare batteriet är , när laddströmmen är nere under 1A är resistansen (RL) helt försummbar i vårt aktuella exempel med tjocka fast monterade laddkablar från motorrummet/generatorn. Träligt nickname dock när Tinnitus är en stor orsak till många långa sjukskrivningar och stort personligt lidande ! För oss som arbetat i bullriga miljöer i industrin kan du lika gärna byta nick till Dr. Cancer eller till Dr. hjärnblödning - ungefär lika respektlöst mot de som lider av dessa åkommor. Eller varför inte barndiabetes ? "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
wadel. Tack för förklaringen till att jag antagligen har fel om längden på anslutningskablarna, även om jag ännu inte är helt säker på att jag har fel. Tror jag ska ringa CTEK och be dem reda ut saken så får vi se om jag verkligen var ute på cykeln eller inte. Ang. mitt nickname så har jag inte tagit det med tanke på att var respektlös mot folk med dessa åkommor, och jag har i ärligheten mycket svårt att förstå HUR det skulle kunna vara respektlöst?? Förklara gärna, för inget i nicket antyder ju nåt nedlåtande eller nåt överhuvud taget om tinnitus eller om folk med tinnitus. Orsaken till detta nickname är att jag skulle registrera mig för att deltaga på ett HiFi-forum, och då i bl a diskussioner om signal- nät- och högtalar-kablar, och tyckte att Dr Tinnitus kunde vara lite kul i det sammanhanget. Jag ungefär som folk kan ha i princip vilka kul stolliga eller upplysande nick som helst. Ser vi bara till AP så finns det ju alla möjliga och omöjliga nick. Känns som ett nick måste vara oerhört grovt för att uppfattas nedlåtande respektlöst eller stötande för andra människor, och det är väl ändå inte Dr Tinnitus? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Laddar alltid direkt på batteriet, med Ctek Ännu inga explosioner :) Använder sladden som alltid sitter fast på kabelskorna. Sedan ansluts laddaren till 240 V efter att specialsladden anslutits till batteriet. Ser det som helt säkert! Mvh Bulan2 |
|
|
Det behövs inga lektioner i elektrokemi ;-) Den grova (+) kabeln som går från batteri till startmotor och likaså grov area i plåten för (-) skall klara hundratals ampere ström som går till startmotorn när bilen startas. Några få ampere från laddaren kommer inte orsaka några spänningsfall av betydelse. En förutsättning är så klart att alla anslutningar är i gott skick och man ansluter på rätt ställe med god kontakt mot chassiet och den grova pluskabeln. Ett undantag kan möjligtvis vara laddare vilka med hög frekvens switchar in höga strömpulser i batteriet. Här kommer faktorer som ledningsinduktans in i bilden och kanske "lurar" laddaren. Med en vanlig laddare som t.ex C-tek (laddar med ren likström) borde det inte vara några problem. Naturligtvis är det bäst att följa tillverkarens (av laddaren) anvisningar så att risken för gnistbildning minimeras. |
|
|
Det finns många trådar på ämnet. I en av dom, som jag inte hittar nu, finns en berättelse om ett exploderat batteri. Och han som var med om det varnar för att ladda direkt på batteriet. I andra trådar står det om att fläkta med en tidning för att vifta bort ev knallgas innan man rör kontakterna. Likaså ska man alltid koppla startkablar till de separata kontaktpunkterna under huven. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Koppla in laddaren där det är enkelt att göra det för dig. Det går som synes att skriva uppsatser om risker samt för och nackdelar med de olika metoderna men slutsatsen är att för den vanlige användaren som vill ladda sitt batteri med en normal laddare av hygglig kvalité kvittar det var du kopplar in dig. //Magnus |
|
| Jag tackar för alla svar om laddning av batteri, jag testar att ladda på polerna i motor så får vi se om de smäller! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.