AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.671

E91 320d service?

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har kikat runt lite på E91 325i o 320d. Många av dieslarna har gått mycket, hitta ett ex som hade utrustningen jag önskar o den hade gått 14000mil. Det är en 2006. Vad kan man vänta sig av denna bil? Vad görs på servicarna på en diesel? Partikelfilter, när byts den? Turbo? Kamrem eller är det kedja på den?

Tacksam för lite info.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
De flesta dieslarna har gått långt då dels att det är lite vitsen med diesel och dels att många har varit tjänstebilar där många kör långt på 3 år.
Service på en diesel skiljer sig inte nämnvärt från en bensinare förutom att man slipper tändstiftsbyte. Om du vill veta mer exakt så kontakta BMW för priser och vad som ingår.
Turbon brukar väl hålla 20-25' mil beroende på hur bilen skötts. Kan säkert hålla både kortare och längre såklart. Det är kedja på alla BMW's motorer och de byts i regel aldrig under bilens livslängd.
Ang. partikelfiltret så har jag för mig att man fyllde på eller bytte nån vätska eller bytte filtret (osäker) men kolla gärna med BMW vad de har för rekommendationer och priser för just PF.
Lycka till!

M V H
Stephan

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Partikelfiltret på BMW-dieslarna är av s.k. regenererande typ, där inga tillsatser används. Mottrycket i filtret (som är sammanbyggt med katalysatorn) mäts med en sensor - när mottrycket når en viss nivå, skickar man på lite extra bränsle genom 'efterinsprutning' och bränner på så vis filtret rent.
Det finns inget fast bytesintervall på partikelfiltret, utan det signaleras för byte när mottryckssensorn upptäcker att det inte går att bränna rent filtret längre.
Det har förekommit i enstaka fall, med bilar som enbart körts extremt korta sträckor, att filtret varit slut efter 2000-3000 mil, men normalt kan man nog räkna med någonstans mellan 20.000 och 30.000 mil. I Sverige har vi fördelen att ha ganska rent dieselbränsle, med lågt svavel- och fosfatinnehåll, vilket medför mindre mängd sotpartiklar för filtret att ta hand om. Våra vägar inbjuder ju dessutom sällan till fullgaskörning, vilket även det innebär att partikelmängden hålls nere.
Turboaggregatenn tror jag håller länge, det har varit få slitagerelaterade turbohaverier på dessa motorer (haverierna har varit pga spån i oljan och annat som inte har med miltalet att göra).
I övrigt verkar E90/E91/E92 vara tämligen slitstarka, jag vet inte av några särskilda svagheter som drabbar långmilare - min förra E90 (320d -07) gick drygt 12.000 mil utan ett enda fel, såg helt fräsch ut och kändes lika tight som ny när jag lämnade den ifrån mig i november.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ska kanske tillägga att dieslarna, liksom alla E90/91/92, har s.k. "Condition Based Service". Det innebär att servicepunkterna övervakas av bilens datorsystem, med hjälp av ett antal sensorer och anndra mätdata.
Oljebyten styrs t ex av en sensor i oljetråget, som mäter nedsmutsning, utspädning och halten additiver i oljan - när oljan är 'slut' signaleras oljebyte, vför min egen del brukar intervallet vara 3.200-3.600 mil.
Övriga servicepunkter är t ex kupefilter, bromsvätska och bränslefilter, samt lite mer tidsbundna serviceåtgärder som karosskontroll. Alla dessa har sin 'egen' räknare i serviceinstrumentet. För varje servicepunkt finns en indikering som visar kvarvarande mil resp uppskattat datum för nästa service. Går att bläddra fram i panelen med stillastående bil och motorn på tomgång.
un
12
unique2me
BMW 320d -06
Vet du om dessa också individuellt kan nollställas? Jag menar de som har egen räknar och kanske inte faktiskt känner av om kupefiltret är dåligt. Eller nollställer dom sig individuellt när man bytt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.