|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525i -92 som jag har fått ett sugande ljud från de 2 tempgivarna som sitter precis över pedalerna på förarplatsen samt över fotplatsen på passagerarsidan. Ljudet är väldigt högt, men det uppkommer bara på tomgång eller vid konstant fart, så fort man gasar på lite så försvinner det. Det här uppkom efter att jag tätat en liten läcka i vakuumslangen som går mellan insuget och backventilen som är nummer 11 på denna bilden: Länk (OBS det är nummer 11 som sitter på min bil och inte nummer 10) Jag kollade även backventilen och den fungerar som den ska. Samtidigt som jag tätade den läckan såg jag att slangen som går från den lilla anslutningen på backventilen inte heller var tät, så jag fixade detta också. Denna slangen fortsätter ju sedan vidare till de 2 tempgivarna i kupén. Men varför började det nu komma ett väldigt högt sugande ljud från tempgivarna? Jag förstår att det kan låta lite från dem om man lägger örat mot, men nu är det så högt att det överröstar stereon. Jag plockade isär båda givarna och rengjorde filtret i dem, men då blev det nog t o m ännu värre. Kan det vara tätt nån annanstans vid insuget som gör att det blir ett väldigt undertryck? Jag har kollat vevhusventilationen och där var det inga problem iaf. Det går ju även en liten slang till bränsletrycksregulatorn, men om den vore tät så skulle väl inte det kunna påverka undertrycket så mycket? Dessutom skulle väl motorn inte gå bra då antar jag? Sedan är det väl bara tomgångsmotorn kvar, men den har jag haft nerplockad och rengjord för ca 1 år sedan och jag har ju inga problem med tomgången. Så har någon något förslag på vad det kan bero på eller kanske rent av varit med om samma sak? | |
|
hej är det verkligen en slang emellan vacumdelen på insuget till tempsensorn inne i kupen? är inte tempsensorerna inne i kupen elektriska? med en liten fläkt på jaja koppla ur slangen o kolla om ljudet försvinner då. jag skulle nog kolla via realoem.com att det verkligen är rätt kopplat. har bilen varit ljudlös eller har det alltid varit det där ljudet? minijonte |
|
|
Har du bytt ut slangar? Det sitter en liten strypning inne i slangen som går in till givarn i kupen. Har själv råkat ut för samma fenomen, fick leta reda på slangbiten jag slängt och flytta över sstrypningen till den nya slangen. |
|
|
Aha, det kan ju förklara saken. Jag har inte bytt ut slangar, men det kan ju någon tidigare ägare gjort, då jag inte hittar någon strypning någonstans. Och anledningen till varför jag inte hört något ljud förut är för att slangen var lite sprucken precis där den går in i backventilen. Det har då gjort att det inte sugit så mycket vid givarna. När jag nu kapade av lite av slangen och satte tillbaks den på backventilen så blev det tätt och utan någon strypning så började det då låta. Var är det strypningen ska sitta? Är det där slangen går i motorrummet? Kan den strypningen vara nummer 6 här som heter "fuel flow reducer"? Länk |
|
|
Svarar mig själv. Jag beställde nummer 6 här: Länk Och det var mycket riktigt en kort slang med en strypning i. Den ska sitta direkt på den lilla anslutningen på backventilen till vacuumservot, för att sedan via en plastskarv kopplas till vacuumslangen som går in till givarna i kupén. Den gamla slangen på min bil saknade denna strypningen då den troligen lossnat för att slangen var väldigt hård och sprucken. Nu är det tyst i kupén igen. |
|
|
Jag hade samma problem med ett sugande ljud i kupen vid uppsläppt gaspedal. Visste att undertrycket i insugningsröret användes för att dra luft genom givarna för kupétemperaturen men hade missat att det skulle sitta en strypning i slangen. Tidigare ägare hade bytt bort spruckna slangar och slängt bort strypningen. Hittade en bil på skroten med original slang kvar. Flyttade över strypningen till min bil och ljudet försvann. Tack phantomlord för att du skrev hur problemet blev löst, det hjälpte mig. Forumet är toppen. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.