|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Över hela sverige står det nu månadsgamla F01or hos olika BMW-återförsäljare , de verkar sälja dåligt och många har redan börjat sänka priserna lite ( se blocket bla.) , en del har väll gått iväg men de flesta är kvar. Det känns nästan som att alla dessa återförsäljare varit tvingade att ta en bil var från BMW för att de är återförsäljare ? De kan ju inte ha missbedömt marknaden så pass illa , allihopa , att de trodde att de skulle få dem sålt ? Och om de nu köpte bilarna för att ha som demoexemplar , varför är de redan ute på annons ? minst ett halvår måste väll en ny modell finnas som demoex ute hos bilhandlaren ? nån som tror eller vet ? själv trodde jag de skulle sälja lite bättre men vart förvånad när det visade sig att varenda liten återförsäljare i varenda liten nedläggningshotad bruksort beställde hem en splirrans ny F01. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" | |
|
Kan det vara så att handlarna likt de allra flesta missbedömt "marknaden", dom beställde väl knappast bilarna i oktober. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Ja det kanske är så , men då uppkommer ju genast frågan om hur de kunde tro att de skulle kunna sälja F01or de har i lager eftersom dylika kunder som lägger upp 1,2 mille garanterat vill välja både kulörer och utrustning själva. Jag tror att BMW´s återförsäljare enligt avtal måste ta ett exemplar av en ny modell om BMW vill , detta för att få exponering på de nya modellerna... "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Jag vet ju inte hur många bilar handlarna tagit hem men en bil för demo är ju inte hela världen plus att det finns väl en hel del marginal på fordonen i översta segmentet. Och ja, jag tror också att det finns krav på handlarna att köpa in och exponera, det är väl medaljens baksida att vara märkeshandlare. Volvo har byggt om och till i diverse hallar runt om i landet och som jag förstått det så får handlarna själva stå för kostnaden, Volvo tillhandahåller endast kraven. =) Det lite humoristiska i krånksången är väl att handlarna får ta värdeminskningen direkt i hallen, det hör ju inte till vanligheterna. The way we see the problem is the problem. |
|
|
ja.. man tycker ju endå att det måste vara riktigt tuffa tider just nu för många märkeshandlare , bara se på vissa små återförsäljare i nybyggda lokaler och 3-4 säljare , knappt något folk i "butiken" och veckorna går och går.... Men marginalen kanske är bättre än man tror , sen känner ju jag att incitamentet för att lägga upp 1,2 mille för en F01a försvagas en hel del när de står osäljbara i flera månader hos alla handlare och börjar komma ut i annonsblad och i dagstidningarnas listor. Skall de exponera bilarna skall de ju inte sätta ut annons på blocket på dem samma dag , då känns det ju snarare desperat än premium och det är ju här man undrar hur BMW själva tänkte när det gäller varumärke. Oavsett vilket så känns F01 just nu mera som flopp än flipp tycker jag.... Osålda bilar som står långa tider och som exponeras med sjunkande priser kan inte vara bra reklam. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Det är kanske ett desperat läge, fått hem bilar som legat beställda sen ett år tillbaka och vill helt enkelt minska förlusterna genom att kränga ut dom för (i våra ögon) underpriser och göra plats för nästa modell. Barnfamiljer och förstabilsköpare lär knappast vara spekulanter på dylikt fordon dock kan ju en och annan direktör kanske tänka sig en premiumvagn till reapris. Jag antar att Mercedes har intagit samma position. En image ändrar man inte med en lågkonjuktur. The way we see the problem is the problem. |
|
|
En del är väl demonstrationsexemplar som handlarna sitter på under en period. Jag minns samma utveckling när det gäller E65, att de snabbt kom ut på Blocket efter säljstart och priserna rasade efter hand som bara den. E38 såldes i ca 300.000 ex, E65 i ca 340.000 ex. Vad tror ni om F01:ans försäljningsförutsättningar i den rådande lågkonjunkturen? Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Jag skulle bli mycket förvånad om inte F01:an har såld bättre än E65,när produktionen läggs ned.Är nog lite tidigt att kalla den en flopp.Även om försäljningen inte är så hög just nu,så kommer den säkert att ta av rätt rejält när det blir bättre tider. | |
|
BMW verkar ha oflyt med 7-serie lanseringarna men ändå får man väl säga att dom säljer. Med tanke på hur många E38or som vill byta ägare så står det väl inte på förrän det är E65 som fyller annonssidorna, 340000 sålda är ju en ansenlig summa fordon. Även om jag en dag skulle ha en ofantlig summa pengar över så skulle ett nybilsköp komma relativt långt ner på listan, sen får dom heta Gallardo eller Rav4 om dom vill. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Om inte handlarna köper in några bilar så kommer det inte heller att beställas några. Någon som är sugen att lägga upp 1,2 mille på en bil de bara sett på bild? Nej, man måste ha en verklig produkt att visa upp, sedan beställer köparna. Säg att de lyckas få 3 på grund av att de haft bilen hemma i lager, då tror jag det har lönat sig även om man får rea ut den första. En hel del köpare är också väldigt sugna på att vara först med det senaste och då är det bra att ha en bil hemma i lager redan. ______________________________ //Lövet |
|
|
Jo.. grejen är ju den att de flesta verkar ha sålt 0 exemplar , och även om de nu hade lyckats att sälja demoexemplaret alla har så hade de ju då inte haft något att visa upp , och kunden har ej något att provköra. Känns lite som att försöka äta kakan och ha den kvar.... antingen eller lixom , man kan inte både ha ett utställningsexemplar och sälja det för då finns det ju inte kvar :-) Jaja vi får se , marknaden kanske exploderar nu i Mars när vårsolen tittar fram. BMW har av tradition otur med lanseringsdatumen av sina 7-serie , man kan nästan använda deras lanseringsdatum för att pricka in konjunkturtoppar och direkt hoppa på räntefonder och gå "all out" på börsen samma dag :-) , annars kan man se det som att det är omvärlden som har otur och inte BMW :-) "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| Vet iaf på Autovation i Gävle väljer dom att inte ta in någon ny 7:a av den enkla anledningen att de nästan aldrig säljer sådana nya tyvärr. Vet att de hade en 745 ny när den kom 02 och den vara som HIV, lätt att få med helt jävla omöjlig att bli av med... | |
| Jag upplever i tråden att folk verkar tro att handlarna de facto köpt in bilarna, men så är väl ändå inte fallet? Min bestämda uppfattning är att det råder ett kommissionärsförhållande mellan BMW Sverige och aukt. ÅF. Rätta mig mer än gärna om jag har fel, ty då sitter jag på felaktig information. | |
|
Återförsäljarna är separata bolag och styrs inte, eller ägs, av BMW Sverige. BMW Solna ägs dock av BMW Sverige som jag förstått det och där ligger också kontoret. ______________________________ //Lövet |
|
|
freddiesix : intressant om det är så . "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Man kan ju fråga sig varför generalagenten skulle ta den finansiella risken med just demobilar? Vem som sitter på svarte petter är ju väldigt viktigt i dessa tider. Utan att veta hur bilbranschens ekonomi fungerar i detalj så gissar jag att man måste se en bilhandlares bilbestånd i ett helhetsperspektiv. Så länge det sker en viss rotation i hallen så spelar det ju egentligen ingen större roll vilken bil som säljs, förutom att marginalen är större på vissa bilar och att den totala vinsten då kan variera. Huvudsaken är att man gör en tillräckligt stor vinst tills det är dags att betala räntan på lånen på sortimentet. Som med all handel är väl idén att ta in grejer på kredit och helst sälja dem innan man behöver betala räntan. Så så länge man kanske säljer 4 st 250 000 kr bilar så kan den där F01:an stå osåld. Sen kan man fråga sig vad BMW Sverige har för kreditvillkor. Det finns väl någon bilhandlare här på forumet som kan förklara hur det fungerar? |
|
|
Jag startade en tråd i höstas i ämnet att BMW lyckas släppa sin 7-serie i varje form av kristid: Länk |
|
|
wadel: Ja, det tar ju död på många resonemang i tråden. andreas_lofgren: Ett företag kan vara väldigt fristående och styra självt samtidigt som det har ett kommissionärsförhållande. Självklart är ÅF egna bolag (HB/AB) och givetvis hänger BMW Solna och BMW Sverige ihop eftersom det i detta fall handlar om generalargenturen. Tittade igenom ett gäng F01:or på Blocket och mycket riktigt är det BMW Financial Services som utan undantag står som kreditgivare. Får ta och skriva upp ett par regnummer och sedan följa bilarna framöver, gissningsvis kommer ett par bilar att försvinna ur hallarna utan att de säljs. För att driva mina funderingar ett snäpp till bryter jag ny is genom att ta upp ämnet BMW Premium Selection. Här är min uppfattning att bilarna som går i retur hamnar och roteras över landsgränser mellan handlare för att säljas (att så sker vet jag, bilarnas exakta väg in i PC är dock okänd för mig). Någon som vet bättre? |
|
|
Oavsett hur upplägget ser ut så är det ju inget "netto" så länge bilarna går runt, den måste ju ut till tredje part d.v.s kund för att generera en inkomst, för så länge fordonet cirkulerar i organisationen är det enda som uppstår en kreditkostnad. Finansbolagen "äger" väl bilen när den lämnar hallen om nu inte kunden mot alla odds cashat den...och då är den såld av bilfirman till finansbolaget som "hyr ut" den till kunden och simsalabim har vi ett netto. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Jag ska kolla upp hur det funkar hos min åf. Tror nog att åf själva äger bilarna. VD hade sjuan som tjänstebil hos min åf. |
|
|
Givetvis är det så, men genom ett upplägg i stil med Premium Selection ökar möjligheterna att rotera bilar i organisationen och därmed även exponera objekt för flera köpare på olika marknader. Med ett kommissionärsupplägg görs denna process tämligen effektiv eftersom återtagandet av en bil blir en enkel process. De bilar jag kollat med VV ägs på pappret av ÅF i fråga men BMW Financial Services står utan undantag bakom. Om förfarandet som kaptenlöjtnant exemplifierar har vi återigen ett scenario där ÅF i praktiken sitter med en tämligen begränsad risk väldigt långt ifrån ett scenario där de beställt och cashat bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.