AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.199

Tankmätaren visar för lite vid kallstart

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När motortemperaturen går upp går tankmätaren också upp. Det rör sig om 5-10 liters skillnad så den gula lampan kan lysa vid start för att sedan slockna och sedan kan jag köra bra många mil innan den lyser igen. Varför är det så? Är det så på era bilar också? Det är i alla fall likadant på min gamla S**B.

Min bil: Länk
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Likadant på båda mina E39:or... Smått irriterande, man startar bilen och datorn säger att man kommer 3 mil och mätaren står på 0. När motorn blivit varm kommer man 10 mil och gula lampan slutat lysa...
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Fler som har samma "fel":

Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det verkar alltså inte vara helt ovanligt.
Det spelar ingen roll om bilen står rakt (vilket den gör på parkeringen) eller inte, samma tendens alltid, även på sommaren.
Men vad beror det på? Jag har för mig att jag läst någonstans att det finns någon slags pump som flyttar bränsle mellan olika avdelningar inne i tanken?

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är fullt normalt , jag kan ha den gula lampan lysa ett tag och sedan slockna samtidigt går nålen upp en bit och så visar det rätt.
Är inget fel utan beror vanligtvis vilken spänning bilen har i systemet när du startar den, tankgivarna är normalt resistansstyrda mot jord och värme kontra kyla ändrar också förutsättningarna en aning för att visa rätt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ol
161
olve
535D -07 LCI
Det beror väl oxå på att färddatorn räknar ut hur långt du kan köra på en tank.Bilen drar ju mer soppa när den är kall.Har du 10L kvar och reserven på 8L och bilen drar typ 2L milen vid start så lyser tankreserven,sen drar den mindre när den blir varm typ 1,1L så slocknar lampan och du har några fler liter till godo.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.