AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.508

funktion kondensorfläkt?

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Någon som vet vad som styr kondensorfläkten. Var och tvättade bilen idag och blev lite fundersam då jag såg att fläkten inte snurrade. Ska fläkten gå då ac-knappen är intryckt (som på min gamla E32) eller går den bara då kompressorn går? Vilken bryttemperatur har kompressorn då den inte längre slår till?

MVH David Öfverdahl
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag vet inte exakt när den skall gå , däremot går den på olika hastigheter beroende på temperaturen , när AC går och har gått några minuter så skall fläkten absolut snurra.

Om den snurrar för att kondensorn blivit tillräckligt varm och påverkar givaren eller om den oavsett temperatur tvångsstartas så fort AC är ikopplad det vet jag inte men den skall gå så fort AC gått några minuter om bilen står stilla.

Men trasig elkondensorfläkt är praktiskt taget standard på 10år gamla E38 om de gått på vintern , är fläkten trasig så kyler den inte kondensorn när AC går och kompressorn skall slås av efter en stund pga. övertryck - detta händer nu inte alltid och O-ringarna vid torkfiltret kan skjuta ! detta hände min 728 för några år sedan , kondensorfläkten såg halvrutten ut inuti när jag öppnade den - dessa fläktar i plast är nästan omöjliga att reparera.

På E32 kunde man nästan alltid reparera kondensorfläktarna genom att limma om magneterna som sitter i en cirkel kring lindningarna , det var som regel alltid dessa som släppte pga. korrosion/rost. detta går inte på E38 då det mesta är plast.

obs. det är enbart när bilen står stilla elkondensorfläkten behövs , om man alltid är i rörelse kyler fartvinden tillräckligt för att AC inte skall slås av pga. för högt tryck.
köp inte elkondensorfläkten på skroten till E38 ! de håller bara nått år max som regel.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.