AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.324

Köp av E46 touring, vad ska jag tänka på?

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag har börjat att titta efter en E46 touring årsmodell 02-05, antingen en 320 eller 318. Vad ska jag tänka på? Vanliga fel, brister m.m.?! Utrustningen som jag inte bör missa o.s.v. Jag har läst begagnatguiden.

Tack på förhand!
Rost och spindelleder ! Länkarmar.

Egen erfarenhet.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Tack för infon! Det låter riktigt tråkigt med rosten! Var ska man kolla extra noga? Finns det typiska rostställen?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Motorhuven är en klassiker, framkant oftast. Bakluckan (kolla runtom handtaget på bakluckan) och dörrar (nederkant verkar vanligast) är också farliga ställen. I mitt fall även b-stolparna, vid "låsbygeln".

Finns en del trådar om begagnatköp av E46 som tar upp bra saker.

Termostaten verkar vara en rätt svag punkt också. Och brustna bakfjädrar. Speciellt på touringen.

Mvh
Wiberg
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
ett tips är ju att köpa -04 eller senare. de har 12 års rostskyddsgaranti. kan inte exakt reglerna för den men det är det säkert någon annan som kan inflika.

annars är ju m-paketet trevligt. men du har ju valt facelift så den ser ju ok ut oavsett.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Utrustning:
M-paketet. underbart spänstigt chassie, skön ratt, härlig interiör med mörkt tak m.m. Sen får man ju ett snyggare yttre också.

Gunget
Bakfjädrarna gick av på vår förra bil (325 Xi Touring -02). Dom byttes ut på förlängd goodwill av Borgs Bil i Vällingby trots att bilen då var 4-5 år gammal. Om du sneglar på en 6-cylindrig 320 så skulle jag även ha med 325an i siktet. Misstänker att den är marginellt dyrare i inköp/drift- Lite mera vrid och knuff! Går dessutom att få med X-drive vilket jag uppskattar. Men nu kanske prislappen börjar springa iväg! Kan nämna att jag inte hade några problem överhuvudtaget med den bilen. Ingen rost heller. Lycka till! ;-)
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
har haft 2 problem styrledhöger och glasrutan i bakluckan öppnade sig sj. annars går hon fint
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Tack för all information! Bilen saknar tyvärr sportstolar. Antar att det drar ner värdet en del?
ma
90
maximus79
320 touring m-sport 03
325 -88
e30 (b6 3,5)
köp en med M-sport paket! ....kolla rost på baklucka o huv o dörrar som några skrivit
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
På min -04 är baklucka bytt och huv omlackad. Så att köpa -04 eller senare är nog ett bra tips med tanke på rostskyddsgarantin.
Har även problem med flimrande/slocknande xenonljus, vilket den står på verkstad för nu. Dock på garanti då den är nyköpt från handlare.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har Advantage och Comfort paket på min och det är nog den nivån som jag tycker är nödvändig på en E46..

Comfortpaket ger bland annat farthållare, ACC, regnsensor samt säkert en del annat som jag inte tänker på så ofta.. Min har även sportstolar och steptronic lådan

Det jag i efterhand skulle vilja ha haft är Xenonljus och HiFi paketet, något jag egentligen kan uppgradera i efterhand, men inte orkat. Mpaket tycker jag inte är nödvändigt eftersom det är en kombi.. Åker hellre bekvämt med 16" på både sommar o vinterdäck.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.