|
|
|
|---|---|
Gunget |
Hur stor är egentligen skillnaden mellan den "gamla" 2,5 literssexan i E90 jmf med 3-litersvarianten som kom 2008? En BMW-mek jag pratade med var faktiskt inne på att han gillade 2,5:an bättre utan att utveckla allt för mycket varför. Jag har för mig att han tyckte att 2,5:an svarade bättre på gaspådrag. Det borde ju vara tvärtom då 3-litersmotorn faktiskt har bättre vrid? Sedan är ju 3-litersmotor betydligt snålare (i alla fall på pappret). Är den verkligen så mycket snålare i praktiken? |
|
Det jag kan tänka mig (utan att ha provat ngn dem) är att 2,5:an har brantare effektkurva vilket får den att upplevas som rappare/piggare. Trelitersmotorn är förstås snabbare och starkare men kanske har ett sävligare beteende iom mer effekt i mellanregistret? För att hårddra resonemanget kan man jämnföra en 600cc sporthoj mot en 1000cc. När 600:an kliver över 8000rpm händer det grejer, men litershojen är seg från botten vilket får en bli sävligare. Rena spekulationer förstås. :) |
|
| Jag har jämfört båda dessa motorer, och jag tyckte det var en avsevärd skillnad till 3.0l-motorns fördel. Betydligt rappare, även fast den var utrustad med xDrive. Om valet förelåg skulle jag lätt ta 3-litersmotorn. | |
Gunget |
Nu har valet redan skett (efterköpsprocess!) på en 325iaT med X-drive. Jag kan trösta mig med att vid inköpstillfället (jan 2008) så hade det varit en avsevärd prisskillnad att "gå upp" på en nästan helt ny 325a med 3-litersspis! Tycker dock den spinner på bra med enda synpunkten (som jag orerat om på detta forum tidigare) att den är rejält törstig med x-drive och automat!! I går fyllde man på 58 liter med 45 mil på trippen. Inte alls ovanligt..... |
|
Ja, det har ju hänt en del med priserna det senaste året. Men det är fina bilar vilket som! |
|
|
Kombinationen Stockholmstrafik + Automatlåda + Fyrhjulsdrift leder till en hel del tankande. Fråga mig inte hur jag vet det :-( (1,38 liter/mil blev det sist jag räknade efter för egen del) ______________________________ //Lövet |
|
Gunget |
Andreas - sant. Men det som förvånar mig är hur mycket mer min nuvarande E90 325 Xia Touring -06 tar jämfört med föregående E46 325 Xi Touring -02. Automatlådan verkar öka förbrukningen dramatiskt, speciellt i stan. Men E90n m automat tar även mer på ren landsväg (0,9 jmf med 0,8 för E46an). |
| Både bilarna är helt fantastiska att köra med, men 330i är rappare! | |
| Nu var det ju iofs inte 330i som avsågs i jämförelsen men du kanske menade 325 med 3-liters motorn?! | |
|
Tänk på om ni är inne på att köpa en bil med 2.5l (218hk) motorn att vissa exemplar (som min) har ett litet tapp i vridmomentet vid 3200-3300 rpm. BMW är medvetna om problemet (BMW Tyskland) men ingen generell lösning har kommit. Själv upplevde jag att min känns vassare på höga varv än 3.0L maskinen, men det beror troligtvis helt och hållet på att min drar sämre på lägre varv och det blir då en "puckel" när den kommer upp över 4500 rpm och då drar den iväg bra. Man blir alltså "lurad" av 3.0L maskinens bättre bottendrag. /Marcus Tidigare volvoägare (tills jag inte orkade längre) numera frälst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.