|
|
|
|---|---|
|
Så har man då kommit till den fas i livet man inte trodde man skulle hamna i. 330n är bytt mot en 520dT, med automat, och barnen har blivit 2 till antalet, 4 och 21 månader. Vi har sedan tidigare 2 olika barnstolar, ett babyskydd Akta Graco Trilogic, och en Besafe Izi Kid X1. Problemet med dessa är att de tar extremt stor plats. Lilleman, 4 månaders barnet, skall nu få lämna babyskyddet och åka i riktig bilbarnstol. MEN! Med mina 190cm får inte 2 Besafe Izi Kid X1 plats! (De får inte plats bakom mig, i baksätet, och de får inte plats med en i framsätet, en i baksätet) Alltså måste dessa bytas mot mindra, smidigare stolar. Jag är därför mycket intresserad av vad ni har för stolar. De skall vara bakvända. /Kalleb | |
|
Har lillgrabben (15mån) i en "acta graco duoflex xtp" (bakåtvänd) höger bak (har tyvärr ej urkopplingsbar airbag fram) och damen får plats galant i framsätet (hon är dock inte 190 lång men uppskattar att upp mot 180 ska gå bra). Fungerar med fastsättning men känns något klöddigt ibland eftersom jag sätter stolen i själva stolen, inte utanför som man gör när man sätter den fram. Stolen åker mellan femman och traktorn hela tiden. Snart behövs ytterligare ett babyskydd i vänster bak också... |
|
|
Jag har Brios barnstol bak i E60:n och det är "okej" med utrymme för passagerare fram, men inte bra. Så den lär inte funka att placera bakom dig om du är 190 lång... Det är ett gissel med barnstolar och jag har tyvärr inte några tips till dig. Däremot är jag sugen på att höra andras erfarenheter också. |
|
|
Hej, Jag körde utan några som helst 2st Acta Graco Duologic på rad (fram+bak) i en 530iT iof en E39, men då var det mycket plats till godo dessutom. Världens bästa barnstol dessutom. (IMHO) /Thomas |
|
|
Jag har Britax hi-way och då får jag lätt plats med en i framsätet och en bakom. Britax hi-way är tydligen den stol som tar minst plats av alla på marknaden. Verkar bra i övrigt så jag är nöjd med det valet. |
|
|
Ok, det var bra att veta. Jag hade dock tänkt sätta båda ungarna bak. Så tror du en sådan får plats bakom en förare som mäter 190cm? /Kalleb |
|
|
kalleb> jag är lika förvirrad, men befinner mig i en tidigare fas så jag har en fråga till dig och till övriga som har erfarenhet. Ursäkta att jag lånar tråden lite :-) Vart ska man placera ett babyskydd eller vad det heter?, alltså den där första stolen som barnet ska ligga i. Där fram vågar jag inte även om krock kudden går att koppla ur. Ska man ha stolen i mitten där bak då jag har sidokrock kuddar? Det syns i min bil att förra ägaren haft en stol i mitten nämligen. |
|
|
För det första: Jag är ingen säkerhetsexpert För det andra: Jag friskriver mig från allt ansvar, både specifikt och generellt (dessutom rent allmänt). Nu så till vad jag läst: Om man inte litar på den urkopplade främre krockkudden så skall man inte sätta sitt barn där. Krockgardiner skall dock INTE påverka babyskyddet, varken fram eller bak. Själv har vi haft barnen i babyskydd vid bakdörren, mest av praktiska skäl. Det är en manöver som heter duga att pula ner en bäbis i ett babyskydd som sitter mitt i bilen. Sen finns ju en diskussion om barnen skall sitta fram eller bak. Folksam säger att bakåtvänt i framstol är säkrast, men tex. fransmännen håller inte med. Min egen erfarenhet är att ett barn i framstol är ett stort störande moment som gör att man som förare tappar fokus på körningen. Jag har alltid föredragit minsta barnet i baksätet med sin mamma. (Japp, i min familj är vi sexistiska - pappan kör, mamman daddar med ungarna). Jag har komfortstolar i min bil och tycker det känns som ett svek att tvinga frun att sitta i det obekväma baksätet. Därför siktar jag på att båda ungarna skall hamna bak så snart som möjligt. Dessutom gillar jag fortfarande min fru, och har inget emot av att ha henne i närheten. /Kalleb |
|
|
Sidokrockkuddar ska inte vara någon fara och det sägs att dom skyddar mer än vad dom eventuellt kan skada. Rent generellt är är babyskydd/bilbarnstolar ett pussel...Köpte nyligen Akta Graaco Trilogik babyskydd för placering fram i min E39. Detta är modellen som har en fast monterad bas som gör att in och uttag av babyskyddet går mycket enkelt. Hade samma lösning i vår V70 för några år sedan då vår grabb var liten och det funkade mycket bra MEN i E39:an så är det inte helt perfekt för babyskydd och bas blir ganska högt och trots att framsätet är sänkt så långt det går så kan man inte föra babyskyddet rakt in utan måste lirka och vinkla det lite för få in det genom dörröppningen. När väl handtaget är innanför så kan man sedan lyfta upp babyskyddet lite så att det kan glida in i basen... Bakom passagerar stolen sitter min son framåtvänd i sin Akta Graaco Duoflex och det funkar ok men hans benutrymme är något sämre sedan vi satte in basen för babyskyddet där fram. Skulle han sitta bakom mig (194cm) så skulle utrymmet vara ännu sämre...Första tiden körde vi babyskyddet bakom mig men då utan bas och för att detta skulle få plats så fick jag köra fram min stol så pass mycket att jag inte satt speciellt bra. När det gäller stolen Duoflex så är det en mycket bra stol säkerhetsmässigt men den tar en del plats. Brittax har modeller som är något behändigare och dessa bör inte ligga långt efter säkerhetsmässigt. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.