AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.731

Tankmätaren visar konstant för lite, E39 -00

Pe
3
Pepcorn
SAAB 9-3 TTiD
Min tankmätare visar hela tiden för lite verkar det som, när jag har tankat fullt så visar den halv tank.
Men när jag sen kör så sjunker den som den ska göra och lampan tänds när nålen närmar sig botten. Dock så är där 25-30 liter bensin kvar i tanken då.
Jag har hittat flera trådar ang fel på tankmätaren men det verkar inte vara samma fel som jag har.

Är det någon som vet bot på detta eller har några ideèr så säg gärna till!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är två givare en i varje tankhalva, dessa kan man Ohmmäta för att få en referens vilken av dom som visar fel.
Har för mig att det ska vara ca 50-70Ohm för tom tank och nånstans 420-450Ohm vid full tank, du kan söka i forumet den exact uppgiften finns där.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pe
3
Pepcorn
SAAB 9-3 TTiD
Hur kommer man åt mätarna, inne under baksätet, skuffen eller utifrån under bilen?

Det gäller en 523 -00 sedan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Under baksätet.

Länk
Pe
3
Pepcorn
SAAB 9-3 TTiD
Hur går man tillväga för att byta mätaren?
Läste lite tidigare inlägg i forumet och blir lite fundersam på hur det är med bensinpumpen, sitter det bara en pump utanför tanken eller två pumpar "ihop" med mätarna??
Råkade nämligen ut för följande fenomen, jag hade tankat fullt o kört ca 35mil, då fick jag soppatorsk. Därför undrar jag bara hur detta med bensintanken, mätarna, pump-en/arna fungerar.
Är tacksam för all hjälp!!

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tanken består av tvåhalvor en mätare i varje halva.
I högra halvan ihop med bränslemätaren så sitter även bränslepumpen som förser bilen med bränsle.
I den vänstra sitter ihop med mätaren en sugstrålspump som pumpar mellan tankhalvorna Skulle inte den fungera så brukar bilen stanna när det är cirka 15 liter kvar på tankmätaren.

Men stannar bilen efter 35 mil så bör du väl ha mer än 15 liter kvar i tanken om du inte åkt väldigt frikst.
Isåfall för du nog söka felet på nått annat ställe, krånglande pump som håller på att ge sig bränslepumpsrelä ?? tex anslutningarna på bränslepumpen tex..

Länk

Länk

se även mail.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.