AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.994

Ska jag eller ska jag inte köpa en BMW?

Sida 1 av 2
Nu börjar man snegla på grannens fina bmw varje morgon och tänker tillbaka till förra sommarn när man gled runt i 540.

Tyvärr har mina två erfarenheter utav bmw varit rena skiten, och svindyrt.
Men när de väl funkade var man nöjd =)

Så nu går man bilbytar tankar och funderar på en e36 325 5D eller e34 525 (med vanos) i prisklassen runt 20papp.

Känner att min nuvarande saab håller på att ruinera mig, lagt ut 20.000kr på 2mån, jippie.

Så, 325 eller 525? :S
I den prisklassen så får du ju räkna med att saker går sönder.
Hörru, var lite positiv ;)

Jag är väl medveten om att motorstarka bilar är en högre risk.
Kan dock inte bestämma mig för vilken kaross modell
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Oavsett vilken bil du köper..
Anders.S oavsett vilken bil jag köper är det vadå ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Han menar att oavsett bilmärke får man räkna med reparationer på en gammal bil.
Dock kan jag konstatera att en vähållen Merca före -85 för 20´ klarar sig med mindre reparationskostnader än en BMW i prisklass 150-200´:).
Men då skiljer det ju sig på en del andra punkter förstås..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag menade att få bilar för 20' klarar sig utan reparationer eller oförutsedda händelser..
Jo självklart är rep. kostnader en given sak, såsom service, bromsar, väghållning.
Finns nog ingen bil som klarar sig utan reparationer.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jo, service, bromsar och slitagedelar får man ju byta på alla bilar. Men en bil för 20' löper generellt större risk att behöva byta lite mer omfattande delar. Med tanke på att en bil för 20' förmodligen är rätt många år och har gått rätt många mil..
Jovisst generellt, men nu är det ju inte det tråden handlar om =)
Är förövrigt inte intresserad utav nyare modeller än just e34 & e36, alldeles för mktelkomponenter och annat dyrt ^^
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Eftersom din erfarenhet "utav bmw varit rena skiten, och svindyrt" och med en budget på 20kkr skulle jag inte köpa en BMW. Som ren bruksbil kan jag rekommendera en Volvo 740 (robust bil med mycket reservdelar) eller Toyota Corolla (driftsäker).
Tackar för dina förslag Coldhex, men vill jag åka en skokartong så gör jag det på vintern =)

Budgeten är lagd på ca 20tkr som inköpspris, känner att mkt mer vill jag inte ge såvida inte exemplaret är i utmärkt skick.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilket då betyder att du bör räkna med att det kan kosta pengar att äga bilen. Vilket tråden handlar om i allra högsta grad, inte sant? Din fråga gällde väl åsikter om en bmw för 20 papp?

zi
20
zippzon
520i Touring -94
jag köpte mig en E36 320i -95 med 15k på mätaren rullar billigt & bra utan problem bara man kollar tidigare bekymmer (bes papper) service osv kan man hitta en bra bil för runt 15-30 k som inte kommer kosta skjortan i rep (om inte motorn rasar förstås) lycka till gå på känsla finns gott om beg objekt i den prisklassen
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag skulle vilja påstå att med budgeten 20.000, får du absolut mest BMW för pengarna om du väljer en E34. Det finns mängder av E34 till salu i den prisklassen, och är du lite kräsen hittar du förr eller senare ett riktigt bra exemplar.
Vill du hålla nere kostnaderna, och är utrustad med visst tålamod, är 518i E34 av årsmodellerna 95-96 (med M43-motorn) ett utmärkt val. Oftast välutrustade, sällan hårt körda och med klart vettig bränsleförbrukning.
Vill du absolut ha lite mer effekt röstar jag på 525i årsmodell -93 eller senare - då får du Airbag och ABS, och en motor som är både stark och hyggligt snål.
Avråder från V8-modellerna, som ofta är ganska slitna och kostar skjortan att reparera om nåt mekaniskt går sönder. Varning även för 518 med M40-motorn (årsmodellerna 90-94), det är snarare regel än undantag att den maskinen har sliten kamaxel/ventilmekanism.
520i är trevlig men nästan lika trött som en 518, samtidigt som den drar minst lika mycket soppa som en 525. Och undvik 520/525 med M20-motorn (årsmod 88-90), välj istället en med M50 och helst en med Vanos (kom på årsmodell -93).
Transocean
Jag tycker att du skall försöka att hitta en E34 som en äldre herre med hatt har ägt. Inte det lättaste att finna men dyker upp ibland.
Lutar mer och mer åt e34 525 med vanos.
Finns lite urval på blocket =)
Jag tackar dig Gunnare för dina tips!
Ska åka och kolla på en gubbägd 525 -95 imorgon.
12000mil, 1ägare =) Dock så ligger den en aning utanför min prisbudget jag hade tänkt ge från början, men är den i det skicket som han påstår är den nog värd pengarna :)
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Kanske du kan länka till bilarna du är intresserad av så vi kan kommentera?
Fick nys om den från en kollega, så den finns inte ute på någon annons =)

Calypsoröd, och väl utrustad. Gubben visste ej säkert om den var fullutrustad, men den saknade inget tyckte han iaf =)
Transocean
Låter som den rätta bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.