|
|
|
|---|---|
|
Lånade en bil av en bekant över helgen. Bilen har stått ett par månader då han numera vistas utomlands. Den var därför rätt skitig och då jag skulle köra en längre nattfärd så tog jag den till närmsta mack för att rengöra rutorna samt backspeglar. Sagt och gjort, sköljer av bilen och rengör framrutan, för att få bort överblivet vatten så drar jag igång vindrutetorkarna fram och ställer mig bakom bilen för att ge bakrutan samma behandling. Torkarbladet hinner då gå 10-20 gånger innan jag uppmärksammar skrapljudet och hinner stänga av. Vid en närmare inspektion av torkarbladet så visade det sig att två småstenar, bara ett par mm i storlek, hade fastnat mellan gummiräfflorna på det högra torkarbladet. Resultatet är 2 långa skrapmärken halva rutan och uppåt, ungefär hälften av den yta som torkarbladet täcker, lite lagom kul du det inte heller är min bil. Då är frågan; finns det något enkelt sätt att fixa detta? Det är inga djupa repor utan väldigt ytliga. Han kommer hem på torsdag och jag ska då lämna tillbaka bilen, även om han ska få veta vad som har hänt så vore det ändå skönt att ha det åtgärdat redan då. | |
|
Repad glas brukar väl inte gå att fixa? Men jag har iaf läst nånstans att det finns vissa glasmästare som kan slipa och polera upp glas igen. |
|
|
Har för mig att jag sett nåt på Ditcs hemsida om att dom har nåt som kan polera dessa små repor. vet inte hur det funkar och om det finns på alla Ditecstationer men det är väl värt en koll i alla fall. Niklas Fransosen |
|
|
Ska kontakta Ditec och se vad dom säger. Kanske är billigare att byta ut rutan på försäkringen? |
|
|
Vet inte vad Ditec tar för polering av rutan, men försäkringsbolaget kommer nog inte ersätta rutan pga några repor. Mvh //Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.