AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.240

Centrallåset funkar inte med dosan!?

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Hejsan
Jag har larm på min bmw e36 325 -94 . (bulldog på bilden)
När jag köpte bilen för 2 år sedan så funkade larmet med dosan men inte centralåstet. Man måste alltså låsa och låsa upp manuellt, medans man får "reglera" larmet med dosan.
Men när jag trycker på dosan så blinkar det och larmet går i/ur.
En vacker dag så fungerade allt helt felfritt, alltså larmet och centrallåset gick upp med dosan. Men när jag provade en gång till för att se om det verkligen var sant så fungerade det inte igen...

Kan det va glapp nånstans?
Någon vanligt fel?

Dosorna funkar ju och bilen får ju singnal för den larmar ju på och av.

Var ska man leta och efter vad?

Tack på förhand!
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Hallå!

Eftersom det är elektrisk centrallås som standard på alla E36 (har jag för mig) så bör larmet vara kopplat med centrallåset, nu vet jag inte vilket typ av larm som du har, men märket är iaf carguard som du beskriver loggan.

Länk

Centrallåsets styrenhet sitter under handsfacket på passagerarsidan.
Det är inte bara att koppla in en plussignal på nån av tåtarna för att få centrallåset att låsa upp/låsa har för mig att jag fick lov att polvända två kablar med en del relän för att få det å funka, men som sagt, jag har inget larm bara ett relä som styrs av radio, dessa funktioner brukar finnas i larmet!

Ta reda på vilket typ av larm som du har, det finns olika sätt att identifiera larmet, kontrollera på carguards hemsida som jag länkade till ovan, sedan så kan du klicka dig in på supportsidan och ladda ner monteringsanvisning för just ditt larm.

Jag hittade en rätt så bra tråd här på forumet som förklarade inkoppling av ett carguardlarm i en e36:a. sök och du skall finna!

Lycka till!

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Hej igen.. Nu har jag skrivit ut Bruksanvisningen.
Hittade inte sidan du pratade om som de förklarar inkopplingen.
Men jag får riva ner under förarsidan och passagerear sidan och kolla om det e något som e löst!
Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Idag tog jag loss kåpan under ratten.
Fy fan vad det ser ut. Undra om han som koppla in larmet va full eller bara dum.

FY FAN VAD DET SER UT!!Länk

Länk

Länk

Hittade en lös kontakt, Alla kablar förutom 2 st är avklippta. Ska den sitta någon stans?
Länk

Och här är en lös vit kabel. Ska den va lös?
Länk

Här hittade jag tre kablar som va skarvade. Blå,röd,svart skulle gissa på att de går till dörren?
Länk

Vill få mitt centrallås att funka.
Kan man klippa av de som är så långa och skarva de, Utan att förstöra larmet,och ställa om något?
Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
ingen som vet om det finns något kopplings shema?
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
Kan bara instämma att det inte ser så snyggt ut. Sedan borde det gå att korta av vissa kablar, annars skulle det bli kasst om du skulle behöva byta batteri.

Lycka till.

//Hema
ra
976
rawsezx

Det är jättesvårt att avgöra genom att titta på bilderna hurvida man skall kunna få någon reda på det inte, att det ser förjäkligt ut håller jag med om, tyvärr så ser allt för många bilar ut på det sättet som din. Vänta till det börjar ärga och glappa till imoblizern, ungefär 1,5 år stod jag ut innan jag rev ut hela larmet och drog om alla kablar till tändning och startmotor, bilfan startade inte ibland, fick lov att vänta typ 10-30 minuter sedan startade bilen. irriterande!

Tillbaka till topic

Har du kollat på passagerarsidan gällande centrallåsningsmodulen, du borde kunna hitta någon kabel där man har försökt att koppla in sig på, som ditt elsystem ser ut enligt bilderna så skulle det kunna var några strömtjuvar som spökar etc. Där skulle jag börja leta.
Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Okej ska riva ner andra sidan i morgon (om jag e bättre i halsen)
Kanske kan ta någon bild där också.
För själva relät kan väl inte va trasigt?
För då borde ju inte centralåset funka alls.

Men jag ska kolla om alla kablar verka sitta som de ska.
Samtidigt korta av några typ 20 meter :)

Tack så länge!
ra
976
rawsezx

Just ja, den vita kabeln är troligtvis antennen för radiomottagaren till larmdosan... Svårt att avgöra på bilden dock, men den bör skilja lite från dom andra kablarna i tjocklek och ev i "hårdhet"
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Den tjocka vita,är mycket riktigt antennen till larmcentralenheten.
Den gröna är låsutgång + till centrallås från larm,och den blå är lås upp utgång + till centrallås från larm.
Den som kopplat in detta,verkar ha gjort felet att koppla in till centrallåsmotorn,istället för till centrallåsstyrningsrelät.
Den svarta kan förmodligen vara ena av jordkontakterna larmet vill ha.

Skarva de kablarna som är klippta i bilens elektronik,dvs de kablarna som låsstyrningen är ihopkopplade med(om du nu hittar de andra ändarna)sedan kopplar du in dig på centrallåsstyrningens box istället.
Tyvärr har jag inget schema över det,men som någon tidigare i tråden nämnde,så prova att sök i forumet.

Mvh Patrik
Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Jadu Patrik det där lät ju enkelt?!!

Kollade lite närmare idag.
Det går bara en kabel till passagerar sidan som jag hittade.
Tror den går till passagerar dörren.
Den e skarvad under ratten, ena går till förrar dörren,Den andra till passagerar dörren, och den tredje till larmdossan. De sitter ihop med små motstånd.
Kan inte va dessa som e trasiga? tror det stod 410 på motstånden om jag inte minns helt fel.
svårt att se på bilden men:
Länk

All hjälp e välkommet!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ser mer ut som spärrdioder,för att inte + spänning ska gå åt "fel" håll.
Står det någon siffra i vitt på den svarta kabeln som går till larmboxen?

Mvh Patrik
Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Ja du det va en bra fråga till det du:)
Får kolla upp det. Det e ju så jäklar många kablar. som verkligen går kors och tvärs.
Känner mig helt vilse när jag ser detta.
Någon kabel skickar ju signal till låser som du va inne på innan. Att den ska låsa/låsa upp, Inget man kan dra en ny smidigt bara?

Något mer ni vill ha bilder/FAKTA om när jag e ute imorgon?
Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Det går inte koppla in ett sånt här på smidigaste sätt?
Länk

kanske inte löser mitt problem? är som sakt helt vilse på denna avdelningen
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Men varför ska du ha det.?
Du har ju redan en "reläbox" för centrallåset.

Mvh Patrik

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
m635 forever skrev:
Skarva de kablarna som är klippta i bilens elektronik,dvs de kablarna som låsstyrningen är ihopkopplade med(om du nu hittar de andra ändarna)sedan kopplar du in dig på centrallåsstyrningens box istället.

Jag hittade de kablarna innanför som de har klippt av för att skarva
Länk
Till dörrarna.

Om jag nu skulle skarva de igen. Hur skulle jag då koppla in i centrallås relät?
Eller någon annan som har en bra tips?
alla kablar verka va inkopplade, Inga är lösa.
Det går bara en kabel till passagerer sidan,(som jag hittade)
Ska det bara va en? Borde väl va två? eller tre? en som låser upp/en som låser?

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Som jag skrev innan,de verkar ha kopplat in centrallåsstyrningen direkt mot förardörren(grön och blå)
Använd dessa för "triggning" till centrallåsstyrnings relät.
Kan tyvärr inte säga exakt var det sitter,men brukar sitta på passagerarsida mot mittkonsoll ovan handskfack.

Mvh Patrik

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kan ju i värsta fall lyssna med typ BRL om de kan hjälpa dig med inkoppling av detta.

Mvh Patrik

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Hittade manual för 950i larmet jag har 850i.
jag borde kunna ta dessa kablar Länk
och bara skarva i de som på bilden under relät?
Länk

Så borde allt va rätt? frågan e hur gör jag i så fall med den svarta kabeln? som fanns vid dörren!
Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Här e den första bilden som inte funkade i sista inlägget.

Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.