AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.082

Vilka oljor?

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Ska byta olja i min bakaxel,själva driv klumpen.
Vad e det för olja som används då?

Sen undrar jag om det e vanlig atf olja i servon?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Om det är din 325cab E36 cab vi pratar om? Ja vanlig ATF-olja till servon. Diffklumpens olja beror på om du har bromsad eller obromsad diff! Kolla utrustningslistan, lyft ena hjulet och försök vrida (går det har du ingen bromsad diff) på det alternativt försök hitta ett S på diffen då är den bromsad.

Finns X antal trådar om detta förresten! Kolla där.

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
Hmmm okej jag läste runt lite i bland stod det om någon grön servoolja och ibland om vanlig röd atf.

Vilket e vanligast.
Jag har vanlig atf olja hemma. Kan jag slå i det?

Diffklumpen vet jag inte. Ska ut till garaget i kväll och skulle vilja veta vilken olja jag ska köpa innan..
Gäller som sakt Bmw e36 325 -94
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Röd ATF, dexron III tex =)

Jag länkar som vanligt till denna site: Länk när det gäller just olja...

/Magnus
Bostongurkan: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stopp lite nu!
ATF-olja är standard i servostyrningen, men är bilen såld i Norden eller Canada kan det cara CHF11/Pentosin i styrningen och då är det inte bra att slå i ATF.
ATF är som sagt röd och Pentosin gulgrön. Locket kan vara märkt med sort också. Ibland med en klisterlapp som kan vara borta tyvärr.

Kanske är det så att alla E36.or fylldes med ATF och mixim har koll på det, men en tanke bara.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Är bilen svensksåld (eller "kaltland" utförande) ifrån början skall den ha grön Pentosin CHF 7.1 eller 11S (står på locket). Citröens LHM olja fungerar också då den iprincip är likadan.

7.1 = Mineralisk LHM
11S = Syntetisk LHM (Tror den heter LHM+ eller något liknande)

Grön etikett på servolocket = CHF
Röd etikett på servolocket = ATF Dexron II eller högre

Oljorna får inte blandas.

I slutväxeln kan du ha t.ex. Castrol SAF-XJ (fungerar både för bromsade och icke bromsade diffar).

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Gemini__
Tror inte att din cab är utrustad med diffbroms. En vanlig syntet GL-5 SAE 75W-90 t ex av valfritt fabrikat passar alldeles utmärkt. Om det skulle visa sig att bilen är utrustad med diffbroms bör du köpa rätt olja med limited slip-additiv. Brukar stå utmärkt som "LS".
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jag backar i sådant fall, Alla E36 jag haft har varit importbilar! Röd/Oranget lock med ATF.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.