AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.971

Taskig hjulinställning bak

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej.
På besikningen för någon dag sedan fick jag tipset att göra en hjulinställning bak för ett av däcken var snedslitna. Nu undrar jag om en taskig hjulinställning bak kan göra så att bilen skakar/vibrerar i olika hastigheter? Bilen känns även "levande" när man kör över ojämnheter i vägbanan typ järnvägsövergångar och liknande.Kollade bussningarna samtidigt och besiktningskillen menade att dom började bli slitna men inte jättemycket.

Kan man åka in till en däckverkstad och bara begära en bakvagnsinställning?
Nån som vet var man i så fall kan göra detta billigast i skåneland?

Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kollade SBP dessa bussningar? Länk
Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Jobbar med hjulinställningar och ja, det kan påverka så att bilen känns levande om man nu ska kalla det så. Alla Vianor-verkstäder har hjulinställning. Och gör en 4-hjulinställning. Kostar inte så mycket men lär löna sig. Du får då 100% värden runt om.

Lycka till !
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Dom kollade allt tror jag men jag bad dom speciellt kolla Länk

(nummer 2 på skissen)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dessa bussningar kan ge vibrationer när de är glappa: pos.2: Länk
Samma bussningar som i min tidigare länk.
Silentblocken du länkar till brukar ge upphov till att bilen vandrar och styr själv samt klonk vid pådrag/motorbroms. Glappa silentblock är inte så vanligt på E39 som på tidigare modeller.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Anders-72 nu undrar jag en svag aning vad som vi menar med silentblock och vilka som vanligtvis brukar gå på E39an (touring). Är de det du ahde i din länk eller det jag hade i min länk som är boven i dramat vad det gäller virationer?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De du länkar till och som du bad få kontrollerade kallas bakvagnsbussningar el. silentblock på "BMW-språk".
Jag tror att glapp i dessa ger mer klonk och spårning, medan vibrationer kommer mer från de mindre bussningarna i länkarmarna bl.a de jag länkat till.
Dåliga hjullager kan också ge upphov till vibrationer.
to
319
tobmag
525iT -03
Åk även förbi din lokala BMW handlare och be dom printa ut rätt hjulinställningsvärden till din bil, lita inte på vad dom har hos däckhandlaren. Fick mina bakdäck utslitna på ca 200mil efter en felaktig inställning hos en av dom större däckfirmorna i Sverige. Dom hade helt andra värden än vad BMW gav mig.

//Tobmag
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Anders-72: ok.. du skiner ett helt annat ljus på min tillvaro för tillfället. Jag har stirrat mig blind på silentblocken och trott att det är dessa som är boven i dramat men jag kanske borde kika på det du säger istället...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.