AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.135

KCR - steptronic låda erfarenheter (530 DAT)

Ch
18
Champ Diesel
530 DAT -04
Finns det någon BMW ägare med steptronic (automat låda) som installerat KCR box?

Äger en BMW 530 DAT -04 och fick en box monterad för en vecka sen.

- dock märker jag inte av reducerad förbrukning. Kontaktat KCR och de menar att detaljerad motorstyrning krävs pga steptronic lådan?

- kan steptronic lådan ta skada pga mer moment? gräns 410 Nm?

Tidigare erfarenheter KCR 530 D -99 => 0,63 l/mil års medelvärde....

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vet inte vad en 6HP26 är specad att klara, men den ska väl hålla ihop bättre än den gamla GM-automaten...: Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ett enkelt oljebyte på automaten med originalolja är aldrig fel, det enda du "riskerar" är förlängd livstid.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Tjena Champ, Jag har haft KCR och andra boxar på min 530xd -06. Det här med lägre förbrukning är av min erfarenhet ett dåligt försäljningsargument från samtliga bra eller dåliga trimföretag. En bra box ger mer effekt och något högre förbrukning. Den lurar datorn och visar lägre förbrukning. Men om du mäter på det riktiga och det enklaste sättet, dvs tanka och se hur långt du kommer. Då upptäcker du ganska snart att datorn inte har så mkt med verkligheten att göra. Sen finns det bättre o sämre boxar. Det är ingen raketforskning. Mer effekt bidrar naturligtvis till högre förbrukning. Sen finns det firmor som kan höja effekten utan att höja förbrukningen så mkt. Jag tyckte Promotech lyckades bäst. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.