AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.916

LB registrering - nya regler ? 530 DAT

Ch
18
Champ Diesel
530 DAT -04
Åker 530 DAT med nytt jobb => > 5 mil enkle resa.

Ni som har kännedom eller åker LB reggat, tacksam för info;

- vad är skatten
- förändrade skattesatser för 2009 och framåt?
- har ni blivit stoppade av polisen med LB galler urmonterat. Konsekvens?

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Denna fråga dyker ibland upp i forumet. Varför lb regga en personbil??, för mig obegripligt. Jo skatten blir billigare mm mm. 2 sitsigt, urmonterade säten jag förstår inget.
Inte köper jag en bil som jag sedan inte har råd att äga/köra.

Lycka till med din fråga, jag har inget svar. Enklast är väl att kontrollera med Transportstyrelsen

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Ch
18
Champ Diesel
530 DAT -04
Kanon med detta vägledande svar...
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Vi kollade på en 530DAT -01 som var lb-reggad, strax över 3kkr sa ägaren att skatten var då, för ca 1 år sedan.

Problemet med LB-reg som jag ser det är att ev. baksätespassagerare är min/o-försäkrade, vilket det föll på för vår del.
Kolla upp försäkringsfrågan bara.

Det moraliska i att köra LB-reggat är en annan sak, men så betalar jag inte tv-licens heller...

Tänk även på att galler + reg-bes kostar lite pengar, så är det för en kort tid kanske det inte är värt det?

Kolla på transportstyrelsens hemsida för avgifter och sök på nätet för galler.
Galler måste ju vara monterat så att sätet ej kan fällas upp/användas med det i.

Karl Birgander, Göteborg
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
tommysbmw: Varför skriver du i tråden om du inte lyckas svara? Däremot skriver "Inte köper jag en bil som jag sedan inte har råd att äga/köra." det handlar väl inte om det utan snarare att "varför betala mer än jag måste?"

Min bil
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst kan man spara en slant på en LB-registrering, men jag har inte satt mig in i vad som gäller. Åkte diesel tidigare, men då det skulle åka barn där bak struntade jag i att kolla då vissa rykten talade om försäkringstrubbel.
Det är konsktiga regler när man kan bygga om sedaner till lastbilar t.o.m.
Ur med baksätet och in med ett galler i en Golf och på med cowboyhatten och countymusik på stereon så är man en riktig svensk trucker som klarar av att storhandla på Coop i bästa fall ;)
Ch
18
Champ Diesel
530 DAT -04
Tack gti_charlie för ett bra svar ;)

Uppskattar om det finns någon som kör LB registerat som oxå kan ge vägledning.

fredde 7
champ diesel: Kör inte LB BMW men väl en cittra diesel, och den kostar persbilreg 6700 och lb reg 3500...så du borde väl klara dig med 4000 på din.
Har blivit stoppad med gallret borta men de upptäckte det visst inte så inget hände.
Tror dock att om man åker fler än två och blir påkommen blir det rätt så saftiga böter, men så länge ingen åker bak och man blir stoppad kan man ju alltid dra en vit lögn om verkstadsbesök eller liknande..

Man kan ju undra varför en diesel ska betala mer i skatt ...
Ch
18
Champ Diesel
530 DAT -04
fredde 7, tack föpr ditt inlägg.

* Var det krångligt att LB besiktaga bilen?
* Har hört att det kommer nya regler innan sommaren? (Bakgrunden till att jag statade denna tråd med LB reggat).

Ser fram emot fler tips.

fredde 7
Nej det var inte krångligt, ett skräddarsytt galler fyra lastöglor samt intyg på att galler samt öglor klarade ett visst tryck, intyget skrev jag själv,
Regbesiktningen kostade ngn 1000lapp. lastgallret 1500 och öglorna kommer från biltema 100kr.
Ch
18
Champ Diesel
530 DAT -04
Tack fredde 7.

Sverige är ett av de få länder som har en stats apparat som inte hänger med på att en diesel bil reducerar Co2.

Hmm... inget djuplodat intyg alltså.

Är det nya regler för LB reg. efter maj som det ryktas om ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.