|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har tänkt byta olja i den manuella växellådan på en Peugeot 605 2,0T -98 Hittar ingen plugg, skruv eller liknande,, någon som har tips om hur man går till väga? |
|
Jag föreslår att du reggar dig på Peugeot Sport Club´s forum och ställer frågan där. www.peugeot-sport-club.com Det kanske räcker med ett sök på "Mekhjälp och teknik". Ett jättebra forum med många kunniga Pug-fans. ------ BMW CS #04839 |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har varit och är medlem där men tyvärr glömmer jag hela tiden av namn och lösen hehe Sen så kan de inget om de stora bilarna, är nästan bara småbilarna folk kan nåt om där :( Tror jag får bättre svar här så har det alltid varit tidigare iaf :) |
| Kolla me Peugeot om det inte är så att pluggen saknas. Många tillverkare har slopat avtappningsplugg och lådor och slutväxlar är engångsfyllda och man kan endast fylla på olja. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Jo den tanken har vi också haft men inte hittat en sån plugg heller. Går ju att suga ut oljan och slå på ny. Självklart ska man byta olja efter 10 år i en växellåda, förstår inte hur tillverkarna tänker :( Kan lådan smörjas via motoroljan? Hörde något om det någon gång men vet inte om det var en fransk bil.. |
|
Jag hade en Peugeot 605 V6 för några år sedan och jag har för mig att det det fanns både påfyllnings och avtappningsplugg på växellåda/diffhus. Minns tyvärr inga detaljer och kanske det är en annan låda på din 2.0T. Leta efter avtappningen långt ner på diffhuset. |
|
|
Ställ din fråga på Citroenakuten (ordinarie forumet på citroen.nu ligger nere sen ett bra tag tillbaka men ett tillfälligt forum finns på citroenakuten.egetforum.se), samma motor sitter i både Xantia och XM så jag antar att även växellådan är densamma. /Masten |
|
|
det skall sitta plugg där om jag inte minns fel så är det något man tar bort på vänster sida så att man kommer åt det. Det finns minst avtappningsplugg, verkstäder måste kunna tömma oljan vid byte av drivaxel tex. På min mazda 323 skruttbil från 91 så finns bara avtappningsplugg, oljan fylls på genom att man tar på vajern för hastighetsmätaren, sedan använder man den som oljesticka. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Okej nån kåpa eller nåt då? Får undersöka det närmare vid tillfälle :) Tack för hjälpen :) |
|
Ett exempel; Här byts växellådsolja på en Peugeot 206: Länk Notera oljepluggen, en något större bult till kåpan: Länk Lite lurigt att att hitta om plastskydd och liknande sitter i vägen. |
|
|
Här är en för 205 Länk |
|
| Där ser man, där har vi avtappningen på diffhuset. | |
| Vad du än gör lossa påfyllningen först så du inte står där sen med brallerna nere och inte får loss pluggen och ingen olja i lådan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.