|
|
|
|---|---|
| Sitter och kollar efter en ny bil till en familjemedlem och kollar bland annat på Volvo. Uppmärksammar då att bilar tillverkade så tidigt som 2007-05 annonseras som -08 årsmodell. Extremt tidig brytpunkt, nästan kriminellt skulle jag säga. Tur att man är observant iaf och kan konstantera att bilen är två år gammal istf 1 år. Det ska ju göra ganska stor skillnad på priset. | |
|
Vecka 20 så ställs produktionen om för den nya modellen. En bil som är tillverkad v20 2007 skulle i USA kallas för MY2008. I Europa så finns modellårs begrepppet kvar. |
|
| inte skulle det stå i sista meningen. | |
|
För att kunna göra en bra värdering på en bil behöver man egentligen ta reda på 3 datum för bilen: - Tillverkningsmånad - Första registreringsdatum - Modellår Följer bilmärket dessutom VIN-standarden kan man på 10:e siffran från vänster se årsmodellbeteckningen (gäller USA-bilar, volvo, saab, VAG, vissa japanska) Tyvärr följer varken MB, BMW, fransmän, Ford Europa etc denna standard såvida inte bilarna är sålda som nya i USA för där är det lag att alla sålda bilar skall ha ett chassinummer som följer VIN-standarden. Kan ge ett exempel på min saab - 10/2005 - 2005-10-26 - 2005 (5 i chassinumret) Det visar att bilen är en äkta 2005:a trots att den enligt många är en 2006:a eftersom 2006:orna började tillverkas sommaren 2005 En saab 9-5 2005 och 2006 skiljer ganska mycket bl.a hela fronten och inrredningen Min grannfru har en Volvo tillverkad maj 2003 med chassinummer 2004 och modellår 2004. Vissa delar på den blir fel om man på Volvo köper delar till en 2003:a bl.a Med en BMW blir det ännu mer udda eftersom årsmodellbeteckning saknas helt, även i chassinumret så där måste man veta svenskt regnummer eller chassinumret när man beställer delar. där räcker det dock med att veta de sista 7 tecknen i chassinumret för att bilfirman skall kunna plocka fram rätt delar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.