|
|
|
|---|---|
| Vid start och minusgrader knackar det från motorrummet. När jag pratade med verkstan för ett år sedan sa de att det kunde vara en ventil, men vilken...? Eftersom knackningarna blivit fler - först var det bara när jag backade ur garaget - undrar jag om det är ett allvarligt fel som bör åtgärdas omedelbart och om det blir dyrt i så fall. | |
|
Tja, kontrollera dina oljepumpsbultar först... Vanligt fel på M60. Menar alltså att du kan ha försämrat oljetryck pga lös pump.. Eller>>>Taskig olja(felaktigt kallviskositetsvärde nu när det är kallt, alt. dålig olja), dålig/a ventillyftare, kan avhjälpas med en "Bilstein Engine flush" i vissa fall(dvs en invändig motorrengöring).. Mvh Janne. |
|
|
Tack för snabbt svar, Janne. 1. Oljepumpsbultarna kollades vid service för knappt två år och 1500 mil sedan. 2. Dålig ventillyftare minns jag att de nämnde på verkstan men att det var svårt att lokalisera vilken av dem som krånglade menade de. 3. Olja bytte jag för ett år sedan men jag har bara kört 700 mil sedan dess. Vilken åtgärd tycker du vore bäst att vidta? MVh Håkan |
|
|
Med det du nu beskrivit så skulle nog jag prova en "Bilstein Engine flush" som första åtgärd.. Hjälper inte detta så kan det ju bli tal om byte av någon defekt hydraulisk ventillyftare när nu även en verkstad nämnt detta som trolig orsak.. Vad kör du nu med för olja? Vilken viskositetsklass osv? Du har inget "rassel" i framkant motorn? Mvh Janne. |
|
|
På verkstadsräkningen står det 7,5 SLX motorolja 0/30 LL04. Inget "rassel" i framkant motorn nu, men det är intressant att du påpekar det eftersom verkstan kontrollerade ljud i framkant motor och upptäckte lösa vajrar som slog mot kylfläkt. Mvh Håkan |
|
|
Hej igen! Oljan du kör med är bra....OM du nu inte kör på bana med vagnen vilket jag ju inte heller tror :) då finns det många alternativ, främst oljealternativ med lite tjockare varmviskositet för att om möjligt få oljefilmen att hålla bättre vid riktig hårdkörning.. Men en Castrol SLX 0w/30 olja håller också bra i dylika "racefall", men kanske kanske inte riktigt helt hundra.. Med "rassel" menade jag om det var kamkedjetransmissionen som lever om.. Nu har du inga dylika symptom alls utan det var väl mest av ren nyfikenhet jag frågade.. Mvh Janne. |
|
| Öppna huven och släpp ut den kvarglömda meken!/ Lustigkurren. | |
|
Tack Janne för svar. Tycker du att jag borde lämna in bilen på service för felsökning och byte av eventuellt defekt hydraulisk ventillyftare? Mvh Håkan |
|
|
Tja...beror ju på hur du själv tycker att det "känns" s.a.s., vill du ha en bil helt utan missljud så blir det naturligtvis dyrare ägande. Är man en entusiast så stör man sig säkert på detta missljud och vill åtgärda felet oavsett kostnad... Inga problem egentligen att köra med det lilla? missljudet som du har om det nu härstammar från lyftarna och dessutom bara i startögonblicket vad jag förstår.. Men jag har ju inte själv hört detta missljud av naturliga skäl så man kan inte "via datorn" vara 100 säker på "missljudskälla"..hmmm... Men det jag kan råda dig till är att åka någon som kan BMW och låta den verkstaden ge en liten "vägledning" och be om pris för ev. åtgärdande..OM du inte vill/kan hitta en verkstad som kan göra en Bilstein Engine flush. JAG skulle iaf först prova en Bilstein Engine flush, kostar inte speciellt mycket i sammanhanget. Kanske 1000kr(för jobbet+ inkoppling i maskinen som spolar runt rengöringsvätskan) + ny olja och oljefilter... Totalt då ca 1700- ca 2500 beroende på var du köper oljan(oljefiltret köper du på BMW.. anser jag) Leta på nätet efter "Bilstein Engine flush" och läs lite om detta först är också en rekommendation jag vill ge.. Mvh Janne. |
|
|
Stort tack för kloka synpunkter. Håkan |
|
|
Hej igen Janne! Har du själv prövat "Bilstein Engine flush". Det är ju om metod som får både ris och ros efter jag vad jag läst mig till. Mvh Håkan |
|
|
Nej, har inte provat detta själv. Men det låter som en vettig idé att göra om du har problem med "igenkleggad" lyftare(det som jag tror din motor "lider" av).. Om du inte vill göra det av något skäl så finns ju alternativet att börja felsöka på verkstad naturligtvis.. Behöver inte bli så dyrt det heller, men jag har svårt att tro att det skulle bli billigare än en "flush".. Men är du tveksam angående flushen så gör du naturligtvis inte detta.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.