|
|
|
|---|---|
|
Hej. har en m3 -01 5000mil. Ställde på bilen för 3dagar sen..och igår så tändes en gul lampa på instrumentpanelen.. Står i handboken att det är försämrade avgasvärden och att man ska kontakta en verkstad. Någon som vet vad det kan vara?och om det är farligt att köra me bilen? Mvh/ Rasmus | |
|
Lampan släcktes precis haha. Typiskt,skrev inlägget för 5min sen,lampan har vart tänd sen i fredags kväll. Körde 10mil igår,men nu när jag bara starta upp den så släktes den. Tvättade bilen i fredags då det var minus grader ute,och 4-5mil efter det så tändes den,Dörren hade hängt sig också. vill fortfarande veta varför den tändes, lr vad som kan ha hänt me en bil då den tänds?om nån mer kunnig än jag kunde svara på det |
|
|
Kan vara mycket, svårt att säga utan att göra en diagnos. Åk till närmsta bmw och be dem kolla varför den tändes. Av vad jag vet så om den släcks brukar detvara ett tillfälligt felmedlande, ex att nån cylinder har misstänts en gång eller liknande, Ska inte vara någon fara om den slockande,,, Jag skulle kolla det ändå dock... Mvh Jimmy |
|
|
Hej! Nu vet jag naturligtvis inte varför din lampa för försämrade avgasvärden började lysa... Men om du vill läsa om "möjliga fel" så prova gärna sök inläggsfunktionen här högst upp. Allt ifrån t.ex fel på lmm till något som elektroniken "kännt av" och ger denna lysande lampa tillfälligtvis.. M.a.o. det kan ha varit som så att motorstyrningen får "galna signaler" i förhållande till normalläget osv, kanske pga att bilen varit varmt/fuktigt till och sedan "ut i kylan". Huruvida det är skadligt att köra länge med den lampan lysande finns det ju olika teorier om(beror ju i slutändan på VAD den larmar för), men på en M3:a skulle jag inte vilja prova något längre tag iaf.. Men antagligen inga problem ty jag tror ju att en M3:a av din årsmodell har vissa säkerhetssystem som evtl kan undvika att den går för magert..t.ex. "Limp home" läge på insprutningen/motorstyrningen torde nog uppenbara sig OM det börjar bli risker för motorn osv. Men återigen>>>Jag skriver INTE att det är riskfritt.. Mvh Janne. |
|
|
Hej och tack för svaren...nu tändes den dagen efter jag skrev att den släcktes här i forumet haha... känns inte som nått allvarligt fel.Motor låter helt felfri osv.. men jag ska ta en sväng förbi bmw och kolla |
|
|
Det är ingen fara alls att köra med den gula lampan tänd. Märker man dock att bilen går i "limp home" mode så hade jag dock inte kört några längre sträckor än till verkstad. Denna lampan har en tendes att kunna tändas och sen försvinna igen vad jag förstått det som. Men skulle det hålla i sig längre tid så får de ju koppla upp bilen och läsa av felkoder och sen jobba utifrån det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.