AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.642

Ess tuning

Sida 2 av 2
ryk tack för den utförliga informationen, nu återstår bara att se när det sker får se till sommaren om man kanske tar ledigt och en semester tripp i norge samtidigt medans man väntar. förmodar att det kan vara rätt lång väntetid hos dem.

Hmm total pris för min 330 inklusive montering på drygt 55tkr helt klart intressant.
kilroy
Bra beskrivning, ryk...!!

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

to
5
topmmaa
540i -97
Jag har funderat på skaffa ESS och jag har lite frågor till er som har gjort detta.

Vad måste tas bort innan besiktning? Verkar inte som att någon vet exakt om allt ska bort eller bara remmen.
Finns det nånting man måste vara extremt noga med när man monterar skiten? tänkte montera det själv eftersom det är långt till närmsta verkstad som kan göra det.
Sen så är jag nyfiken på alla fakta egentligen, någon som har gjort det på en 540 -97 får gärna berätta hur det gick och effekten på arbetet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
540iA -98 om det duger? Det är ganska samma installation skulle jag tro,,,

Jag klarade allt hemma i mitt icke meckvänliga garage med pannlampa och ficklampa och med inte allt för stora erfarenheter av att mecka. Tog det bara lugnt och metodiskt och följde medföljande anvisningar och lite tips från nätet.

Vet inte exakt vad som måste bort inna besiktningen men jag plockade bort i princip allt som syns och lät några detaljer sitta kvar. Idag har jag besiktning och hoppas naturligtvis att detta räcker annars har jag lite mer jobb framför mig men det tog cirka 3 timmar att plocka bort de jag tror behövs. Några säger att det räcker med remmen men jag vågar inte chansa.

Angående effekten så blir den mycket trevlig. Överlag piggare bil och grymt drag när den börjar varva på ordentligt vid 3-4000 varv och accelerationen avtar inte från en bra bit upp i hastighet.

Kör du mycket stadskörning så räkna ett utökat bensinkonto.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Angående besiktning så gick det utan problem med "fel" programvara och spridare. Värdena va ingen höjdare inne i hallen men han tog den på en runda runt huset och mätte sen igen och då va de noll på alla värde och 1.00 på lambda.

Då hade jag alltså tagit bort allt synligt av installationen och monterat tillbaka luftburk osv.
to
5
topmmaa
540i -97
Okejsan, tack så mycket för all information nu gäller det bara att vänta in semestern så att jag hinner montera skiten. Har du bänkat den nånting för att kolla så det är ungefär vad dom lovar på sidan då? Eller testat den överhuvudtaget i typ 0-100 eller nånting?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag skulle kunna sälja ett par inre organ för att få kompressor till N62'an. Någon med kontakter på ESS? Kommer de någonsin att släppa ett kit till den motorn?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nej jag har inte bänkat än för jag väntar på att bygga om mitt avgassystem är de tänkt så ville vänta tills efter de.

Något 0-100 har jag inte heller klockat men däremot körde jag jämt mot en M3 E46 i 100-250 där han var ensam och vi var fem välväxta killar med full packning i bagaget. Vikten är ju ganska avgörande i race så jag tyckte det var rätt starkt att hänga på där, det är väldigt stor skillnad när man är ensam eller full bil.
to
5
topmmaa
540i -97
Jo visst är det ju det, det har jag märkt själv när jag har kört folk och man har gasat på. Men det måste ju ha blivit helvetes bra att trycka med om det gick med full bil. Jajja, jag får se hur det blir när jag själv byter, jag har ju manuell låda så jag är lite rädd bara att kopplingen ska gå, men jag kanske byter den också när jag väl håller på.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Bättre att kopplingen går än att lådan går :-)
För din del är det ju bara att byta till en bättre koppling, lite svårare på automaten.

Ja om man tänker på hur jäkla efterseglad jag hade blivit med original och full bil så är det mycket stor skillnad med kompressorn. Tror han blev ganska förvånad också, en fullpackad 5-serie med ett avgas som han inte kunde köra ifrån, hihi.
to
5
topmmaa
540i -97
Jo det är ju inte så jävla dyrt att byta heller, det är ju inte heller så att det kan bli sämre. Vet du förresten om det går att fixa så den diffar utan att det kostar stjortan? Det går ju köpa en ny klump men hur fan ska man veta om det är diff på den, just den delen av bilen är jag inte så jävla bra på. Men det skulle ju som vara härligt om den hade diffat.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Topmmaa, Quaife säljer LSD diffar till inte alltför hutlösa priser:
Länk

Man får dock maila om aktuellt dagspris till 540!
Det är en torsendiff så man slipper lamellbyten och dylikt!
to
5
topmmaa
540i -97
Tack så mycket, fan vad nice. Nu vet jag allt jag behöver veta. Tack för alla tips och kunskaper.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Quaife är riktigt bra! Min 335i är nu en helt annan bil !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.