AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.641

Ess tuning

Sida 1 av 2
mo
29
moma04
320i - 05
Hej!

Funderar på att köpa kompressor från esstuning till min 320.
Länk

Är det någon som vet om jag måste byta några andra delar eller räcker det med det kitet.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
med risk för att vara tråkig så skulle jag satsa på att byta till en 330i istället.
går att köra genom besiktningen, försäkra och dessutom är bromsar o drivlina mm dimensionerade för effekten.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
men för att svara på frågan så brukar alltid ESS-kiten vara helt kompletta ja.
mo
29
moma04
320i - 05
Ok, besiktningen oroar jag mig inte för utan det som jag fruktar är att det krånglar med motorn.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
att trimma en motor/utsätta drivlinan för större påfr. än den är konstruerad för innebär ju som bekant alltid en ökad risk, men vad ESS beträffar så har de ett mycket gott rykte, och de vet vad de gör!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Per krona så får du nog mer effekt och definitivt mycket mindre huvudbry och oro om du helt enkelt klättrar i modellprogrammet istället för att trimma!

mo
29
moma04
320i - 05
ok, jag har precis köpt Bmw:n och är väldigt nöjd med den så att byta till en 330 är inte tänkbart i dagsläget. Sedan så kommer 320 gå bättre än en 330 om jag satsar på kompressorn. Men som sagt är lite orolig när det gäller vissa delar om de kommer att hålla.
Det är svårt att säga om saker och ting kommer att hålla. Mycket beror ju på hur bilen tidigare har blivit körd och dess servicehistorik samt skötsel. Men som andra säger så är 330:n kraftigare dimensionerad både vad gäller drivlina och bromsar.
Har du tur rullar bilen på utan bekymmer, men har du oturen med dig kan de bli dyra reparationer speciellt utifall motorn skulle rasa eller komponenter till drivlinan skulle ge med sig.
J.B
Beror väll på lite hur man kör oxå ! ..
Kör du lugn o använder bilen "normalt" så håller det nog bra .
Har antispin inkopplad och inte buskör ...

Men skall du köra med hjulspinn leka o provosera titt som tätt så tar du nog knäcken på bra mycket i bilen .

Det är väll lite fränt oxå med en 320 som har mer power än en 330 ,,,använd den som folk så håller det nog bra ..

J.B

Länk
mo
29
moma04
320i - 05
Jag brukar köra normalt. Skall kontakta Ess tuning för att höra vad de säger.
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Håller med de andra fattar inte vitsen med att köpa en 320 och bygga kompressor, varför inte köpa enmodell med den effekt du vill ha direkt???
Då är ju dessutom allt byggt för att passa ihop och hålla.

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Ofta så köper man sig en bil som är anpassad till ekonomiska situationen som gäller just då. Sedan behöver det inte gå många månader innan man hamnat i en annan situation som gör att man får lite pengar över och det är då jag tror såna här saker inträffar. Dvs, nu finns ekonomin som "fattades" för ett par månader sedan och det ska trimmas.

Ser inget fel i det och vill du ha en kompressor, så köp det. ESS prylar brukar hålla väldigt bra så du behöver inte oroa dig över den biten.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Usch vad kompressor är dyrt.....plus alla i- o urplock inför besiktningen.
mo
29
moma04
320i - 05
Som sagt besiktningen är inga problem, det är motor och drivlina jag är orolig för.
Jag har haft två ess-kompressorbilar och har den tredje nu. Dom har aldrig krånglat och jag har bara positivt att säga om ESS. Dessutom har alla bilar gått många hårda mil på bana så håller dom för det så kommer dom garanterat hålla för vanlig körning.
Vad menar du med att besiktningen inte är några problem?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
1. Att han har tid för urmontering själv.
2. Känner någon som kan ordna det åt honom.
3. Att han känner någon besiktningsman som kan blunda lite åt sådana här operationer =)

Eller som jag bara har tur och besiktar den utan anmärkning år efter år utan mutor och utan att känna någon på stationen :-)
mo
29
moma04
320i - 05
Min vän jobbar på besiktningen så det borde inte vara några problem där.
Jag går i samma banor som moma också och det är att jag har börjat titta på ett TS1 eventuellt TS2 paket från Esstuning till min 330ci.

Men är det någon som har uppgifter på om man lär åka över till norge med bilen för att få det monterat och vad själva monteringen som tar 5-7h går lös på?

själva paketet går lös på 4330EUR+380EUR för ny programvara till lådan så ryx du som har ägt 3 esstuning bilar hur går monteringen till? och vad kostar den?
Headmaster
Monteringen ligger strax under 10000:- vill jag minnas. Jag har bara tagit in pris färdigmonterat och klart då endast det varit intressant. Men vid kör av deras sats och montering så är i alla fall monteringskostnaden väldigt prisvärd tycker jag.

Du lämnar dit bilen (och det är väldigt nära gränsen när man kommer E18 från stockholm så man måste inte köra längre sträcka i norge utan det rör sig om några mil bara) och sedan har dom den i 2-3dagar oftast, lite beroende hur man kommer överens att man vill ha det. Dom testkör bilen innan och efter både på bromsbänk och på väg. Så dom ser att det är en frisk bil. Du får bänkpapper på hur den är orginal samt efter kompressorinstallationen.
Jag har tagit en hyrbil i Årjäng när jag lämnat i bilarna. Hans på ess har skjutsat mig dit då det är billigare än att hyra bil i norge, det tar max 30min till årjäng.
Kan inte annat än att ge mina största rekomendationer då jag tycker dom utför ett kanonbra jobb och är trevliga och hjälpsamma i alla lägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.