|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Nu är bilen såld, så en tysklandsresa planeras för fulla muggar. Men jag snackade med en snubbe häromdagen som påstod att det inte är lika enkelt att importera längre, utan att det skulle skickas papper till någon myndighet etc etc innan man kunde registrera in bilen. (han var något av en viktigpetter) När jag importerade min förra för fyra år sedan var det bara att besiktiga bilen och sedan var allt ok så fort man fick sina reg plåtar. Är det fortfarande på detta viset eller ligger det något i det som sas till mig? / Dredd | |
Scheckheft |
viktigpettern har rätt: Länk Mvh Scheckheft |
|
jaha, så om jag fattar det rätt så skall man skicka in Registreringsbeviset (som är brifet antar jag), köpehandlingar och ett trafiksförsäkringsbevis? Brukar det vara något strul med ursprungskontrollen? Varför löser man detta inte som tidigare hos bilprovningen? / Jens |
|
|
Saxat från länken ovan: "Tillvägagångssättet vid kontrollerna har förändrats och innefattar, till skillnad mot tidigare, även äkthetsgranskning och kontroller mot flera utländska register: * Vi genomför kontroller mot flera olika nationella och internationella efterlysningssystem som Transportstyrelsen har tillgång till. (Bilprovningen och Tullverket har inte tillgång till sådana system.) * Vi genomför kontroller genom Eucaris (European Car and Driving Licence Information System) mot deltagande länders vägtrafikregister. (Bilprovningen och Tullverket har inte tillgång till detta system.) * Vi kontaktar andra länders fordonsregistreringsmyndigheter om det uppstår tveksamheter i våra kontroller. (Bilprovningen är inte någon myndighet och kan därför inte ta sådana kontakter.) * Vi kontaktar svenska myndigheter, till exempel Skatteverket och Polisen, om vi upptäcker några oegentligheter. Kontrollen innebär att det blir svårare att föra in stulna och förfalskade fordon till Sverige. " Tidigare kunde du t.ex regga en bil med samma chassinummer i fler europeiska länder samtidigt ( tänk identitets byte stulna bilar..) sen är det moms mygel och liknande man fiskar efter från myndigheternas sida |
|
| När jag tog hem min m coupé, genomgick bilen en sk. ursprungskontroll. Krångligt? Nja, däremot kan det ta sin lilla tid beroende på vilken årstid det är - nu torde det vara rel. lugnt. Enligt min "handledare" kollade de extra mkt på fyra punkter - vilka det var har jag dock glömt... =) Se bara till att fylla i samtliga uppgifter på en gång varför du annars kan behöva komplettera vilket kan ta låååångt tid... | |
|
Ursäkta om jag blir lite tjatig, men jag är lite av en hängslen och livrem människa. Har jag fattat det rätt om det enda jag behöver bry mig om att få från handlaren och skicka in till myndigheterna är: 1. Köpehandlingar 2. Fahrzeug brief 3. CoC / Jens |
|
|
Kan faktiskt hålla med om att det är lite struligt... som jag tolkar det behövs CoC endast om bilen är ny men att försäkringsbevis också behövs; "Certificate of conformity” (CoC), det vill säga fordonets helfordonsgodkännande, om fordonet är nytt och ett sådant har utfärdats. Helfordonsgodkännandet ska du få av tillverkaren eller, i vissa fall, av säljaren. Tillverkarintyg om det inte finns en utfärdad registreringshandling för fordonet. Bilprovningen kräver ett tillverkarintyg i original på tunga bilar samt lätta och tunga släp. Tillverkarintyget ska du få av tillverkaren eller generalagenten. Trafikförsäkringsbevis 1. Ordinarie svenskt trafikförsäkringsbevis. (Gäller endast vid import från ett land utanför EU.) Eller 2. Svenskt trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering. Trafikförsäkringsbeviset ska du få av ditt försäkringsbolag. Eller 3. 30-dagars försäkringsbevis som är utfärdat av ett svenskt försäkringsbolag. (Gäller endast vid införsel/import inom EU/EES.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.