|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Har en bmw 320, med nybytt låda till 325:ans...Men så nu får jag ingen bra koppling på den...Kopplar bara lite. kan tvinga i en växel, men då driver den lite när jag håller ner kopplingen, men så till min fråga? va kan felet vara? Finns det någon sjustering på slavcylindrarna? Tacksam för hjälp. Mvh | |
|
Finns lite olika adaptrar på kolvstången till olika kopplingar, men har du inte bytt koppling borde inte det vara ett problem. Pos.18Länk Om kopplingen inte tar långt ner, men ändå driver lite kan det vara något knas med nållagret där ingående axeln i lådan är lagrad i vevaxeln. Det brukar göra att det är svårt att få i växlar: Länk |
|
|
Kolla upp dina kopplingscylindrar. Har du haft lite otur så är slavcylindern sliten. Den ligger ju på växellådan så jag misstänker att du fick den på köpet. Ifall du ska byta (eller renovera) tänk på att byta de båda (alltså huvud och slavcylinder) då de ska ha samma slitagegrad för att funka som de ska... |
|
DMZ |
Det stämmer att båda bör vara lika slitna, annars tager den ena ut den andra. I detta faller är jag dock övertygad om att felet uteslutande beror på luft i huvudkopplingscylindern. Den som sitter monterad precis över kopplingspedalen. Det enda lösningen är att pressa in ny bromsolja bakvägen från slavcylinderns luftnippel och vidare upp till bromsoljebehållaren. När det bubblar i denna behållare är det förhoppningsvis klart. Verktyget som behövs är en bit genomskinlig slang samt en mkt rejäl oljekanna. pumpa-Pumpa-Pumpa.osv. |
|
Ja, luft kan det nog vara, men borde det inte vara troligare att det är luft i slavcylindern på utbyteslådan? |
|
DMZ |
Naturligtvis är det fullt av luft i slavcylindern, sedan vandrar den luften vidare upp till huvudkopplingscylindern. Så fort man gjort det minsta ingrepp i kopplingssystemet, så måste hela systemet luftas hela vägen upp eller ned. |
DMZ |
Tyvärr, så fungerar ej den traditionella luftningmetoden med att pumpa på pedalen för att sedan släppa ut trycket i en oljefylld burk. Helt hopplöst. Bromsoljan måste TRYCKAS genom hela systemet. (det finns ingen genväg) |
|
OKej. Men har testat trycksätta behållaren o släppt ut på slavcylindern...Men inte funkat...får ingen koppling ändå :( |
|
DMZ |
Det hjälper ej, det finns luft kvar ändå. Finns massor av svåråtkomliga luftgömmor intill huvudkopplingscylindern, dessa måste pressas ut manuellt med bromsolja. Enda sättet är att pumpa med oljekanna in i slavcylindern och upp hela vägen tills det bubblar i behållaren. BMW själva tillämpar exakt samma metod. Om detta ej hjälper så kan det vara ide' att kolla de två gummipackningarna i huvudkopplingscylindern. Är packningarna svullna eller spruckna så spelar det ingen roll hur mkt du luftar. Det finns nya packningar hos MotorNord art nr: RK 19584. Köp EJ BMW:s utbytessats inkl ny kolv som är oduglig. |
| Du kan oxå sätta en transparant slang från bromsoket till slavcylinderns luftnippel och så trycka bakvägen. Men ni bör vara 2 st en som öppnar och stänger under bilen och en som pumpar på bromspedalen. jag har aldrig misslyckats på det sättet. | |
DMZ |
Preben: Jag försökte för länge sedan med Din metod, det fungerade dock ej p.g.a att slangen flög bort av trycket. Det spelade ingen roll hur löst jag trampade på bromsen? Gick ej heller att få dit slangklammer till luftnippeln, fanns ej i den lilla storl. Dessutom misstänker jag att trycket kan skada huvudkopplingscylindern. |
|
Såhär gjorde jag: Fyllde på bromsvätska i behållaren och skruvade loss luftningsnippeln i slavcylindern och lät den vara öppen till dess att bromsvätskan rann ur. Skruvade åt nippeln men fick luft kvar. Skruvade då loss slavcylindern och höll den med luftningsnippeln som högsta punkt och lossade på nippeln igen tills bara bromsvätska kom och inga luftbubblor. Skruvade åt igen och monterade slavcylindern och kopplingen fungerade perfekt. ///BMW - Was sonst! |
|
DMZ |
JohanE: Kan du ta allt en gång till, jag fattar inget alls av vad du skrev? Hur kan du få slavcylindern till att vara högsta punkt? och sedan menar du att luften bara rinner ut av sig självt? Har mkt svårt att förstå hur detta skall kunna fungera i praktiken. Låter för mig helt omöjligt. När man trycker upp oljan bakvägen, så hörs det ett tydligt "KLONK" när oljan fyllt upp huvudkopplingscylindern. Jag förstår ej hur självrinningsprocessen skall klara av detta moment? (utan trycksättning) |
|
Ja ok, jag glömde en detalj, jag trycte på kopplingspedalen också. My bad. Det var inte slavcylindern som var högsta punkt. Jag lossade slavcylindern och vred den så att luftningsnippeln hamnar som högsta punkt, alltså så att den är ovanför hela slavcylindern när man lossar nippeln inte högsta punkt i hela systemet. Ett lätt tryck på kopplingspedalen så var slaven fylld med vätska och utan luft. Man kan även om man så vill fylla den innan man sätter dit den. Tryck in pinnen och sug in vätskan i cylindern. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vanliga slanklämmor funkar ju inte men små bensin klämmor funkar. Ta annars en slang som är för liten och pressa på den så ska det funka de har det gjort för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.