|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Ingen ide att vända sig ill defa direkt för att köpa en kabel, köp på Mekonomen jula eller något liknande, defa är defa oavsett vart det säljs. men den är dyrt den kan jag hålla med om, men man får vad man betalar för det är skillnad på en defakabel för 295 till jäntemot en 2pack skarvsladd för 29 spänn, den sista blir hård som en Malaco lakritsrem i kylan. |
|
| Själv hämtar man ut gratis 5 meters defa på jobbet! har väll en 3 stycken tror jag. En till gamla, en till nya som ligger hemma och en som ligger i bagaget ifall man far iväg och behöver använda motorvärmarn nått.. Skitpraktiskt :) | |
|
Hur varm blir motorn när värmen är som max är det så nålen på tempgivaren står i mitten. Jag antar att man åtminstone har lite värme ur ventilationen när man kör iväg.. |
|
|
motorn kommer verkligen inte upp i arbetstemperatur, den kommer inte ens upp till första sträcket, det beror på hur kallt det är ute, men varmare än 10 grader tror jag aldrig motorn blir. Varmt ur ventilationen blir det inte heller, iaf inte på mina bilar. Men motorn blir varm väldigt mycket snabbare och växellådan brukar vara lite mjukare tycker jag :) |
|
| Helt klart bättre än utan motorvärmare.... | |
|
Det blir "endast" lite lokal uppvärmning i vissa delar av kylvätskan och kanske en del av oljan osv, vilket iofs är bra. Så fort motorn snurrar igång och pumpen börjar dra runt kylvätskan så går allt ner till något 10-tal plusgader. Man kan ibland efter start möjligen känna en svag dust av ljummen luft i utblåset som strax blir kall igen. Om kylvätskan verkligen värmdes upp till 60-80° finns risk för att termostaten skulle öppnat och efter start skulle iskallt (-10/20°) vatten från kylaren dragits in i motorn, inte bra...( FP |
|
| Med andra ord så är oljan i tråget ganska kall ungefär lika kall som utan motorvärmare? | |
|
Det varierar säkert en hel del beroende på typ av värmare, effekten, placeringen osv. Det finns ju allt från insticksvärmare, utanpåliggande blockvärmare, slangvärmare osv. På en Passat -98 körde jag rätt friskt med värmare (instickstyp). Nålen på tempmätaren lyfte nätt och jämnt från viloläget när man vred på tändningen, men efter start sjunker den strax tillbaka igen osv. Fast värmen totalt sett kommer ju igång snabbare, helt klart. FP |
|
|
Vattnet håller väl inte samma temp i hela motorn eftersom det inte är någon cirkulation. krängde sådana där en gång i tiden, vi bilägare hade testat och okmmigt fram till att slangvärmare var effektivast mer än blockvärmare. Men jag antar att den är marginell. |
|
|
Själv har jag funderat om det ger mer att värma motoroljan än en liten del kylarvatten. Sen har jag funderat lite längre med, varför inte värma oljan i växellådan och bakaxel med? tunnare olja är ju bättre, bilen drar mindre soppa och delarna slits inte ner lika snabbt. Glödstift till diesel kostar inte många tior, så kanske man ska börja borra lite hål och skruva i ett par sådan, och en motorvärmare i tråget. |
|
|
Kylvätskan bör fördela värmen bäst, oljan ligger ju bara längst ner i tråget osv vid avstängd motor. Förmodar att du skämtar angående glödstift...) Dessa är avsedda att helt snabbt värma luft (blir bokstavligt glödheta..) och överhettar snabbt om de lämnas konstant inkopplade, de dränerar även ett batteri på en liten stund. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.