AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.971

Defa kabel dyr...

Sida 3 av 4
Klassningen IP65 gäller väl laddaren. En anslutnings kabel med vanlig jordad stickpropp kan väl inte nå IP65?
IP klassning

1:a siffran: Länk
2:a siffran: Länk

En vanlig stickpropp borde nå max IP44.
Oavsett kapslings klass; klipper du av den CE märkta anslutningskabeln i bilen och monterar på en Schucko (eller CEE) stick propp är den inte CE märkt längre och får inte användas
Sant är att starkströmsutrustning saluförd inom EU skall vara CE märkt.
Menar du att en godkänd stickpropp monterad på en godkänd kabel av en "godkänd" installatör inte får användas?
Jag tror det menas att förändring av redan godkänd (CE-märkt) utrustning tar bort godkännandet. Då menas här inte montering av stickpropp på anslutningskabeln utan byte av intaget på bilen (med lock) till standard Schukoplugg.

FP
Okej, jag kanske läste in mig för dåligt i denna tråd.
Det är alltså den andra änden som avses, kan ju bli lite värre att hitta nåt passande då förstås.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Svar från KGK:

"Det är svårt att jämföra DEFA’s anslutningskabel med en skarvkabel i allmänhet då användningsområdet är helt olika. DEFA kabeln ansluts till en specialtillverkad kontakt som skall passa in på dagens designade bilfronter. Därför är kontakten på anslutningskabeln specialframtagen och kan ej jämföras med den standardkontakt som sitter på ”vanliga” skarvkablar. Kabeln är godkänd för 16A vid utomhusbruk och kopplas in- och ur dagligen. Kanske vid kyla ena dagen och slask nästa, vilket gör att den måste uppfylla högt ställda krav på material och tillverkning för att klara dessa påfrestningar. Övergången mellan kontakt och kabel måste vara vattentät, IP44, därför gjuts dessa ihop vid tillverkningen samt kontakterna skall kunna skyddas med ett lock när kabeln ej används. Det lilla formatet gör det extra viktigt med säkerhet mot överslag då kontakterna sitter tätt tillsammans.
Att kabeln blir stel vid minusgrader är beklagligt och skall enligt DEFA inte hända då den är testad att klara -35C. Möjligen kan det vara ett fel i materialblandningen som gör detta så är det besvärande så reklamera den till inköpsstället med hänvisning till mig."

Vänliga hälsningar

xxxx xxxx
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min kabel (Calix) är mjuk som en mikrad lakritsrem ner till minus 10 grader i alla fall. Kallare än så har det inte varit än så länge här nere.

Bra att KGK svarade iaf, och en del förklaring om utförande, IP-klass osv har ju framkommit. Inte för att jag vill försvara prisnivån på kablaget men det finns värre exempel, både inom elbranchen och annat.
Kanske det är lättare också att förstå resonemanget och reglerna för att inte ändra i intagssystemet på bilen osv.
Möjligen kan man läsa mellan raderna också att det kan förekomma fel i materialblandningen på vissa kablar (läs: gröna kablar), så det är kanske värt att reklamera dessa till inköpsstället.

FP
Folke : Är det mot reglerna att defas kabel hänga på bilen hela tiden? Isf kan det ju faktiskt vara det som är verkstans lösning, koppla på defa kabeln bakom spoilern och sedan dra ut stickproppen framför bilen. Då har man ju egentligen inte påverkat konstruktionen (skarvat) och jag har lite svårt för att tänka mig att det någonstans står rakt ut "du får inte ha stickproppskontakter på bilen".
Det blir ju en konstig lösning iofs, och knappast särskilt smidig. Varför skulle man vilja krångla till det, blir det en billigare lösning? Mera tålig om man glömmer lossa sladden i väggen när man kör iväg?
Om man begriper lite om elfaran tillsammans med vatten/salt osv så gör man inga dylika experiment, men det är knappast nån idé att försöka förklara vidare verkar det som.

FP
Men tillåten...
Nu är jag inte riktigt säker på vart du vill komma. Det är inte otillåtet att vara dum eller oförsiktig, kanske en smula olämpligt.
Tidigare skrev du att man kan ta vilken sladd som helst för 20kr och ansluta mellan bilen och väggen/stolpen osv.
Jag vill se den gummikabel, godkänd för utomhusbruk med rätt kontaktdon i ändarna, som kan fås för 20:-.
Sen om du vill hantera den blöta och saltindränkta stickproppen och koppla i nätkabeln, så kör på.
Det finns regler för elsäkerhet osv, många gånger lär man sig av sina misstag, men alla får tyvärr inte en andra chans att testa..

FP
Ni påstod att installationen var helt mot alla regler som finns och att vi i princip borde stämma återförsäljaren för det. Nu har vi kommit fram till att det inte är så, korrekt? Det är dit jag vill komma. Möjligtvis har återförsäljaren gått kring reglerna på ett enkelt sätt, men installationen bör vara godkänd.

Sen skulle jag gärna vilja veta var alla pluggar in sin fina defa kabel, för den har vad jag vet bara en vanlig stickpropp i andra änden. Oftast kopplas denna in i en utdragen förlängningssladd som ligger ute på parkeringen dygnet runt, så att tro att man på en gång är världens gud när det gäller elsäkerhet för att man har en defa kabel är hyckleri. Det förutsätter att alla andra delar i installationen också håller samma standard, vilket jag tvivlar på är så fallet i en majoritet av hushållen. Säger inte att det är så i ditt fall, men i många fall.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja ha ni, ska väl inte tala om hur jag brukar koppla motorvärmarkablaget med grenuttag på mina bruksbilar :) Det brukar hänga en stickpropp ur grillen. :D Fungerat utmärkt i 15 år.
Hade en gång en 25 meterskarvsladd låg innanför garagedörren, den räckte förbi grannens tomt :D sedan kom nått flygande i luften.

Notera först att de timers som finns ofta bara bryter den ena ledaren, bryter den fel så har du fortfarande chans att få en smäll mellan fas o jord om nolledaren bryts, så här gäller det att vända timern rätt i uttaget samt att det alltid bör sitta en jordfelsbrytare efter timerna då är det rätt idiotsäkert .
Sedan bör ju inte bilen stå så att fukt kan kom åt skarvsladden och stickproppen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
David: Det där om att stämma någon osv får stå för dig. Vad jag ser så har vi inte kommit fram till något nytt i frågan, däremot har vi spekulerat ganska brett om hur installationen ev. är gjord osv.
Vad som är tillåtet eller inte har också diskuterats, och mitt råd blir väl att var och en som vill får själv gräva i regelverket.
Vad som t.ex inte är tillåtet är att lämna skarvsladdar ute på parkeringen. Det verkar ytterst oansvarigt med tanke på t.ex barn osv, oavsett om det är blött eller torrt ute.
Uttaget som bilens intagskabel ansluts till skall sitta på en viss höjd över marknivån.
Men nu var det väl bilens installation vi diskuterade främst, och som sagt, hur den är gjord vet väl bara den som installerat. Har reglerna åsidosatts så är den såklart inte godkänd, oavsett om det var enkelt eller svårt att kringgå.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Körde med Hassos lösning tidigare med kronisk stickpropp hängande där fram. Dock var det inte ens en gjuten, utan en "skruva ihop själv" variant.
Den blev mer och mer fylld med väta. Till en början fräste det lite i kontakten varje gång man satt i den tills det kokat torrt, men senare pallade inte säkringen mer så det blev pension.
Kan tänka mig att i de flesta fall löser en std. jordfelsbrytare med märkström 30mA ut om man har för vana att ha sladden hängandes i fronten jämt.
För ett par veckor sedan körde jag in grannens motorvärmarkabel i snöslungan när jag skulle vara snäll och röja snö. Han var själv bortrest i frieri-ärende och kabeln gick in i huset via ett fönster så jag kunde inte ta ur kontakten. Tänkte att jag knäpper säkringen så kan jag sätta dit en ny kontakt. Hade grabbens fiskekniv i fickan så jag kortslöt stumpen ett par gånger med knivbladet, men säkringen höll och knivbladet fick smältkratrar till grabbens stora förtret ;). Blev till att trä på en VP-slang och lite eltejp tills strömmen kunde brytas, men nu sitter det en ny kontakt på den 2m kortare kabeln...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har precis som Hasso även dragit av nån kabel med anslutningen under huven på en gammal Merca.
När vi bodde i hyreshus parkerade jag i en liten lutning och en gång gick jag ifrån bilen utan växel i eller p-broms.
På morgonen stod bilen mitt på planen och hade stannat en halvmeter från en lyktstolpe och motorvärmarkablen låg snyggt utsträckt framför bilen som på en bandhund :)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Blev lagomt glad när jag kom hem igår kväll efter en tuff dag på vägen,740in var iskall pga att nån som inte kan skilja på ditt o mitt lagt vantarna på defakabeln.
Blir bara så trött när prylarna inte får vara ifred.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Is
468
Ismo
735iA -87
Mina har blivit stulna, men nu har jag knippsat av kontakten och har en 5m sladd under motorhuvet.

Kosta 0kr då jag hade sladdar hemma, defa får inte mina pengar... jävla tjuvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.