AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.970

Defa kabel dyr...

Sida 2 av 4
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Lyllos dig som fick ett kylskåpshandtag så billigt. Efter fyra månaders väntan fick jag mitt Cylinda handtag för 562kr. Fint på ett kylskåp från 2004. Åter till kablarna, min svarta Defakabel blir som ett spett så fort det kallnar till lite, men den gröna är mjuk som en het sommardags oavsett temperatur ute. Variationen verkar inte vara färgberoende i alla fall. /Thomas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

thomash:
Märkligt..."Mjuk som en het sommardag" och den svarta ett "spett"...He,he.
Ibland så tar vi i ser jag :)

Tja, kanske har att göra med att jag främst märkt av/stört mig på det i dryga 20 minusgrader(som det har varit nattetid ibland)..
Men jag stör mig på det iaf..
En mv-kabel ska man inte behöva "bryta ihop med våld" efter en kall natt för att den ska rymmas smidigt i bilen..

Mvh Janne.
Kabeln får absolut inte blir hård osv, med risk för att isoleringen spricker när man böjer den osv. Allt är kanske relativt, men tydligen har materialet och därrmed smidigheten vid kyla skiftat genom åren.
I jämförelse med reservdelarna till vitvarorna blev Defakabeln plötsligt inte så dyr längre...)

FP
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Har både svarta och gröna(4 st totalt) och de svarta är alltid mjuka och fina. Den gröna j"#¤eln blir så hård i kylan så man kan nog hålla den i ena änden och hålla rakt ut och då är den som ett spett, så helvetes hård blir den! Ska se om kameran är med ner sen, det är neråt 25 minus på nätterna numera, så ska ni få se...

//IS200-01, RX300-03
Far min löste problemet genom att be dem montera på en vanlig stickproppskontakt på bilen. Ser inte lika fint ut när den hänger ut där fram men billigare och mindre risk att det fryser is på den osv. Sen går det ju köpa vilken kabel som helst för 20 kr att ha mellan bilen och huset. Att det var billigare vid installationen skada heller inte :)

Men det är kanske värt tusentals kronor i slutändan för att få en lite finare kontakt där fram på bilen.
E3
1.828
E36
USA bilar
JanneT: Ta inte mitt inlägg om att dessa kabla är mönsterskyddade som ett försvar till DEFA, det var liksom bara förklaringen till varför de håller sina priser´, och varför det inte finns "pirat" varianter

Håller också med om att den gröna defakabeln blir stenhård vid relativt få -grader, Calixkabeln och den gamla svarta defan är mjuka
David: Det handlar inte så mycket om värde eller pengar när det gäller elsäkerhet, läs gärna bakåt i tråden.
Jag rekommenderar starkt att du ber din far skrota installationen och få monterat en installation som är godkänt för bilvärmare. Man behöver inte välja någon av de minivarianter som finns från Calix, Defa eller Biltema, det går alldeles utmärkt att välja det äldre stora uttaget om man vill spara lite pengar. Då säljs även anslutningssladden i delar med separat intagskontakt för den som ofta kör av sladden.

FP
Folke : Menar du att den auktoriserade verkstaden som installerade motorvärmaren och som på vårat önskemål använde sig av en vanlig kontakt istället för den vanliga (vars enda funktion var att se fin ut enligt verkstaden) gjort en icke godkänd installation? Och jag jag verkligen inte se någon anledning till att det skulle vara farligare med en stickpropp än den som brukar finnas för motorvärmare.

Huvudskälet till att far ville ha en sådan kontakt var att det är lättare att få på kontakten om det är fullt med is och snö på bilen. Vilket jag själv efter en del bry med de små kontakerna som lätt blir fyllda med is kan hålla med om.
Nu blev det lite lite konstigt, menade med vanlig kontakt en stickpropp (hane). Istället för den vanliga som brukar installeras.
David: ja din fars BMW verkstad är VERKLIGEN ute på tunn is om dom klipper av en helgjutna kabeln och ersätter den med en vanlig stickpropp, alla CE -märkningar och godkännanden är plötsligt borta och produkten får inte användas...
Brinner bilen upp lär försäkringsbolaget vara snabba på att skylla på motorvärmaren
Det gäller en Audi.

Om jag inte minns fel plockade dem fram en stor låda där kabeln redan var ansluten till motorvärmaren, kontakten och kabeln är grön förövrigt. Jag tror alltså inte att det rör sig om något klippande, skarvande osv.

Menar ni på fullt allvar att det inte är tillåtet att ha en motorvärmare till bilen som har en stickpropp kontakt? Varför skulle detta inte vara tillåtet?
Det finns flera anledningar. Nu vet jag inte om det går att hitta men det fanns mycket om detta för en tid sen efter flera olyckor med strömförande bilar, även minst en dödsolycka. På elsäkerhetsverkets sidor kan man kanske snoka upp nåt www.elsak.se
Det går inte att reda ut riktigt vad verkstaden gjort på din beskrivning eller exakt vilka delar eller typ av kontakt som använts. Förutom att all form av godkännande osv faller bort som redan nämnts så har det med IP-klassning (tätning) mm att göra. Att köra med vanligt kablage utan lock osv är rent livsfarligt i saltdimman som råder runt vägarna. Vem som helst kan förstå att det inte är så nyttigt att hantera fuktiga elprylar med 230V i anslutningskablen i den miljön. En av grejorna som ibland förekom förr var att man inte brydde sig om att lossa kabeln på bilen utan drog ur kontakten i andra änden och lindade upp sladden runt extraljusen och gav sig sedan ut i saltmiljön...

FP
Eller så drog man sladden upp över huven och snurrade fast den runt backspegeln om man inte hade några extraljus:-)

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Liten guide till hur man handskas med motorvärmarkablar:

1. Ta ut kabeln
2. Kör iväg

Om man gör så kan man köra i många år utan att behöva köpa en ny kabel!

Mvh Markus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Liten guide till hur man inte ska handskas med motorvärmarkablar:

1. Frugan gör klart motorvärmarkabeln med inställd timer o allt efter jobbet fastän det är varmt så in åt h-vete, och prognosen säger detsamma till nästa dag.

2. Jag får ett brådskande ilbud "i samma veva" med dottern som ska till "sta'n".

3. Jag hoppar snabbt in i bilen med stressad dotter och att jag inte märker då i all uppståndelse att kabeln är istoppad :)

4. Jag backar ner och märker tyvärr inte förrän det är åt h-vete för sent att "allt i kabelväg hänger med".

5. Konstaterar att det kostar att stressa på...Kabeln paj och fästet i bilen lossnat en smula ;)

6. Svär en stund och börjar leta efter ersättningskabel pronto..

8. Shit happens, life sucks and then you die! :))

Mvh Janne.
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Så långe kabeln är fackmana mässigt utformad så föreligger inget fel dvs rätt IP klass osv.
Vad jag vet/sett så är det inte alls fel med "vanlig" stickkontakt så länge den uppfylller kraven.

OK. Gör den det då? Dvs har den skyddslock, är fast monterad osv? Det finns gott om sådana produkter, de är lite stora och fula dock, jämfört med värmaruttagen.

FP
Mikael: Sen när är det OK att mata en fast installation ( vilken det som sitter i bilen får anses vara) via en stickpropp och inte ett fast monterat intag med lock??
Visa mig den vanliga 230V (Schuko) stickpropp som har bättre IP än IP44....
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Gasar-Magnus varför tror du att calix m.fler har högre kappslings klass än 4?

Calix laddare ligger på IP65...

Oavsett kapslings klass; klipper du av den CE märkta anslutningskabeln i bilen och monterar på en Schucko (eller CEE) stick propp är den inte CE märkt längre och får inte användas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.