AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.969

Defa kabel dyr...

Sida 1 av 4
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har nu (igen) kört av motorvärmarsladden och slås återigen av att Defa tar ut 325 kr för en enkel sladdstump. Jag tycker det är ett ockerpris.

Egentligen är det väl så att jag får stå mitt kast när jag klantar mig, men det känns ju verkligen som dom sitter och garvar på Defa hur dumma folk är som pröjsar 325 kr för något som kostar 20 kr att tillverka. Har helt enkelt ingen lust att sponsra dom.

Finns det någon piratvariant att köpa?
Håller med om att dessa intagskablar är mer än lovligt orimligt dyra. Och det ovannämnda priset gäller 2,5-metersvarianten, den som funderar på en 5-meters får punga ut med nästan en femhundring! Hur som helst så hade Autoexperten här i Västerås kampanjpris på dessa kablar häromdagen, tror dom tog 285:-. Vet inte om det var en lokal grej eller om det gällde alla Autoexperten. Inte i närheten av rimlig prissättning ändå, men i alla fall några kronor mindre.

Skroten är ett tips också, men det har varit väldigt urplockat nu under vintern. Jag plockade i höstas ihop en komplett sats förutom själva värmarkroppen, intagskabel plus komplett kablage för bilen inklusive förgrening och kupéuttag för en trehundring.

Piratvarianter har jag inte hört talas om.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har också varit tvungen att inhandla ett stycke 2,5m Defa intagskabel i år pga klantighet...
Svindyra kablar och jag förstår ju att det säljs en och annan kabel nu under vintern.
"Miljöfärgad" i grönt och dessutom(eller kanske just pga miljön i förlängningen) blir kabeln "stenhård" i bara liiite mer kyla än normalt.
Med detta pris så borde kabeln vara mjuk i alla tänkbara minusgrader kan man tycka :(
Dåligt!

Undrar förresten hur mycket stålar Defa och Calix drar in i "kabelväg" under en säsong?

Mvh Janne.

Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Lite OT....

Håller med om att de där kablarna är löjligt dyra, kan dock "trösta" med att det finns värre....

Var i Göteborg på båtmässa förra helgen och tittade lite i Cteks monter. De har ett väldigt fint landströmsintag som är som en stor motorvärmaranslutning. Det tråkiga är dock priset, över 1000 kr 10 m kabel och lika mycket till för intaget. Men man får med en fin väska till kabeln! Länk

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
ELFA har 5m kabel för 390:-
2,5m kabel för 291:-

Skall man ha andra saker därifrån blir det billigt med tanke på frakten.
Om man inte bor nära Stockholm, Malmö, Göteborg eller Linköping förståss.

FLAYEN
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har noterat att det kan löna sig att köpa värmeelementet på Mekonomen och intagskablarna på Micro skiljde en å annan hundralapp på Calix och ännu mera på värmeelementet när jag handlade sist .

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jesper von Wowern
På Jula finns Defa-kabel för 299:- (och lös kabel för 55:- om kontakterna är hela och Du kan skarva)

/Jesper von Wowern
E3
1.828
E36
USA bilar
Grejen är ju den att de är mönsterskyddade... därav priset
Man kan ju se till att bara dra ut en vanlig kabel med stickpropp om man vill
E3
1.828
E36
USA bilar
Calix är ju för övrigt betydligt billigare än Defa
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, men just därav(mönsterskyddade) så ska man inte behöva "pungslås" för den sakens skull..
Liiite billigar skulle denna kabel kunna vara utan att man som nu ska behöva tycka att den är "svinigt dyr"..

Tycker att man inte ska vara nöjd som konsument och bara acceptera att den är "mönsterskyddad" och bara därför behöva betala löjliga pengar för att nu få en kabel..man ska ju inte behöva bygga om skiten för att få det så billigt som möjligt..kan man tycka.

Vill man ha en "direktkabel" från uttaget(timern) till specialkontakten(den lilla designade kontakten) så ska en kabel aldrig behöva vara prissatt som om det vore guld och diamanter i den..
Sedan att den gröna lilla kabeln med sina kontakter är som gjord i sten när det råkar vara lite minusgrader är ju bara dåligt..

Men det kanske bara är ett fåtal som reflekterar över prisnivån?

Mvh Janne.
Elfas priser är exkl moms, alltså blir det 25% till på priserna ovan.
Det brukar vara vara en bra isolering (Polyuretan) på dessa kablage, därav lite högre prisläge. Om de blir hårda i kyla så står det inte rätt till, jag har haft en Defakabel under flera år (mörkgrå isolering) den blir inte hård i kyla. Kanske nån piratkabel som florerar?
Priserna grundas mycket på att det är små kvantiteter och specialkontakter. Att skarva och pula som nämns ovan är ingen bra idé rent säkerhetsmässigt, och dessutom förbjudet. Kablage med pågjutna kontakter skall skrotas om man de blir defekta eller avslitna. Tyvärr har det hänt dödsolyckor i samband med elanslutningar till fordon.

FP
Er
216
Erik N
folke: Gäller det även när det finns jordstift i stickproppen?
Jag trodde att det bara var på dubbelisolerade apparater, som bara har fas och nolla i stickproppen. Då är det ju viktigt att båda går av samtidigt, men finns det en jordledare borde det vara OK att byta stickpropp. Eller....?

Förresten..... Vill ni se på dyra sladdställ så ta en titt här: Länk :-)

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Kanske är det jag som inbillar mig men är det inte något litet värmeelement i själva pluggen på Defakabeln så den inte fryser fast? Har inte hört talas om att det skulle vara så men tycker min brukar kännas lite varm när man rycker ur den.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Övergångsresistans heter fenomenet; Mixmaster dvs motståndet mellan kontaktpluggarna och uttaget i bilen gör att det blir en liten effektutveckling där... ( sen gör ju det faktum att du förmodligen kör ca 10A i kabeln sitt till)

Erik: Pågjutna kontakter är av naturen mer eller mindre omöjliga att reparera vare sig dom har jord eller inte...
Er
216
Erik N
Jo, men har de en jordledare så kan man sätta på en vanlig stickpropp med jordanslutning. Är den korrekt monterad så lossnar fas och nolla före jorden om man drar i kabeln.

Det är ju skillnad om man har en dubbelsiolerad apparat (elverktyg, batteriladdare etc.) som får anslutas till jordat uttag trots att de saknar jordstift. Då vet jag att man inte får ersätta den pågjutna stickproppen.

Det som jag undrade var om man verkligen inte får ersätta en pågjuten stickpropp med en skruvad när det finns jordledare? Det trodde jag.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Erik: Du har helt rätt vad gäller klass II kablage osv. Har för mig att man har ett undantag för bilvärmare, iaf fanns det specialregler förr, eftersom det hände några olyckor osv. Man ville inte att hemmapularen ersatte stickproppen, med risk för felmontage osv. Anslutningen mot bilen (minipluggarna) går öht inte att ersätta.
Uppvärmning (pga övergångsresistans) förekommer rätt ofta när man överför lite högre strömmar. Egentligen oönskat men svårt att komma ifrån helt, och även kabeln i sig blir lite uppvärmd vilket syns tydligt om den ligger i snön.

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Folke:
Nja...
Min kabel köptes på JULA i en Defakartong så någon piratkabel är det ju inte frågan om i mitt fall..

Tror att Defa "experimenterat" med kabelmaterialet(höljet) en smula, för att få den att vara mera "förbränningsvänlig/miljövänlig/återvinningsvänlig" i slutändan..
Som sagt var>>>Den är grön och relativt hård i kyla isf "svart och mjuk" som förr i världen..

Mvh Janne.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vilken härlig diskussion det blev! Trodde knappt jag skulle få några svar.
Jag har iallafall skickat ett mail till KGK som är generalagent och vänligt frågat hur de försvarar priset, får se om jag får svar.

Janne T: Jag åller verkligen med om att mönsterskydda sina produkter och sen sätta ockerpriser är ett mycket trist sätt att göra affärer. Skulle vara mycket som var dyrt om alla resonerade så.

Det är ju som tur är inte så, jag skulle köpa ett nytt handtag till mitt kylskåp häromåret, och var lite skraj när jag stod i butiken. "Det blir 69 kr, tack",
"Va, det var billigt", "Det är ju bara ett handtag." Blev svaret.
Kan ju inte vara tal om några långa serier där på ett 10 år gammalt kylskåp.
Handtaget var i metall och lackat.

Ni fårstår säkert budskapet: "Det är ju bara en sladd"

Janne T: Den gröna färgen har de börjat använda ganska nyligen, Elfa har t.ex rätt bild men fel text i sin katalog. Säkert är det halogenfri isolering osv.
olaO: Blir intressant att se om de ger nåt vettigt svar på detta. Iofs är det förenat med kostnader för verktyg osv att ta fram egna lösningar istf att använda nåt standard, och speciellt inom elkontakter osv. Några stora serier i fallet med t.ex Defa miniplugg blir det ju inte heller. Konkurrerande system finns, marknaden är begränsad till mestadels våra kalla länder, så att jämför med andra "sladdar" som pumpas ut i miljoner blir lite fel.
Kostnaderna för handtaget till kylsåpet lär nog vara tagna för många år sedan, spelar inte så stor roll om de bara tar fram ett fåtal som reservdelar osv.

FP
Ga
28
Galello
118d-08
Ola!
Det kan definitivt inte vara ett handtag till ett Miele kylskåp.
Enbart fjädern till hantaget kostar 271 kr!
Det är länge sedan priset på en vara beror av produktionskostnaden.
Det är helt andra faktorer som bestämmer priset!
Ska bli intressant vilket svar du får KGK.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Elektro Helios, och det var modifierat för längre hållbarhet, skruvar med vitlackade skallar ingick!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.