AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.694

Bmw Z3M serviceintervaller, kända brister & fel?

bm
13
bmw_z3m
bmw z3 m roadster -98
Hej,
står inför att köpa en z3m roadster -98 - 6000mil, med tanke på de låga milen o så, när skall servicearna och inspektion 1o 2 vara gjorda!? finns det något annat speciellt man skall tänka på: vanos osv??

Tack på förhand!

Patrik
När servicarna skall vara gjorda beror på olika variabler såsom körstil, körda mil osv. Går inte att säga att vid det och det miltalet ska det och det vara gjort. Servicarna sker omlott, dvs oljeservice-insp1-oljeservice-insp2 osv.

Det viktigaste att kolla upp är enligt mig sprickor i bakaxelsinfästningen. Lyft ut bagagerumsmattan helt och titta efter sprickor i svetsfogar och insjunka svetspunkter. Är exemplaret du funderar på helt friskt så finns det försärkningskit att köpa i USA hos DINAN och andra aktörer. Detta är det viktigaste att kolla upp tycker jag, de reparationerna som krävs i efterhand är extremt omfattande och i USA har jag sett priser på massa tusen dollar för att reda upp det.

I övrigt, kolla att det inte är missljud från motorn, växellåda, vanos ska helst vara Sachs men RR krånglar inte så mycket som det skrivs om.

Z3M är egentligen bara en stor drivlina, bromsar och lite plåt. Ingen komfort och användarvänlighet att snacka om. Är du över 185cm så skulle jag titta på annat, jag är 185 och satt ihoptryckt. Ändå brukar jag ha stolen längre fram än andra med min längd.
Visa användare
177
jonteandersson
BMW X5 3,0l -03
Stolsglapp och knarrande kopplingspedal är kända fel. Harmlöst, men irriterande. Inga större kostnader att fixa. Problemet är bussningar i stol och pedal.
bmw_z3m,

Då du redan verkar äga en z3 m, förstår jag inte riktigt varför du frågar - fuskar du..? =)

Skämt å sido, bussningarna i stolen är vanligt, likaså slitet läder på insidan av stolarna/stolen, klonk och annat oljud. Vanosproblem = uppförstorat.
bm
13
bmw_z3m
bmw z3 m roadster -98
hahaha,

tack för svaren.. köpte en z3m idag.. ny koppling, hardtop, silver och inspekterad av bmw tan några fel... :D ska dock kolla upp det med förstärkning där bak, har hört att det är nogot väldigt otrevligt man kan råka ut för.. bara bbs le man som saknas då :p

Patrik
Gratulerar till en fruktansvärt rolig och snygg bil! Ang. bbs;en så finns det bbs le mans replikor i powerbörsen - just för z3m. Jag har handlat av säljaren (nuray) innan och uppfattade bemötandet som mkt bra! Iofs. replikor men myyyccckkket billigare. =)
bm
13
bmw_z3m
bmw z3 m roadster -98
tack för tipset.. hur e vikten på dem?

Patrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Känns sunkigt med replica-fälgar på en M-bil. Det ska vara äkta eller inget.

Mvh Henrik
bm
13
bmw_z3m
bmw z3 m roadster -98
då kan du köpa dem!

Patrik
Soda,

Jag kör på äkta Breytonfälgar och är hur nöjd som helst men efter mindre ansvarsfulla männsikor har parkerat min bil, känns det mindre roligt att köra runt med dessa "dyrgripar"...
bm
13
bmw_z3m
bmw z3 m roadster -98
jaa, breyton magic är dem jag gillar mest såg en z3m i tyskland med 20" såg mkt bra ut :D
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

tvesovla: låna inte ut bilen så slipper du dessa bekymmer, jag skulle bli tokig om någon annan kvaddade mina fälgar (inklusive frugan)

bmw_z3m: Det jag menar är att marknaden har fullkomligt svämmat över av kinakopior, de flesta håller riktigt usel kvalitet. Håller de 2 år utan att det blir lacksläpp eller obalans så får du vara nöjd. Men det är upp till dig om du vill åka runt på runt på fulkopior, de åker inte på någon av mina bilar iaf =)

Mvh Henrik
soda; Nej, man lär sig av sina misstag - dock trodde jag det gick att lita på ett fem-stjärnigt hotell som tillhandahåller parkering, men icke... Men jag förstår ditt resonemang, det optimala hade kanske varit med en uppsättning av varje... =)

Bmw_z3m; Kolla i mitt galleri - iofs. inte 20 men likväl 19 breyton magic (äkta)... =)
tvesolva: VM i trådkapning, men jag hoppas att du begärde ersättning av hotellet? Jag skulle bli rasande om jag råkade ut för något liknande!
Freddesix; Visst, tråden har kapats ngt men å andra sidan har bmw_z3m redan hittat sin pärla... =) Ang. hotellet så är ersättningsfrågan fortfarande under förhandling varför jag ännu inte vill hänga ut hotellet här på forumet... Men visst blir man förbannad!
bm
13
bmw_z3m
bmw z3 m roadster -98
ang. 19" hur mkt har ni sänkt era bilar för min är nog sänkt cirka en35-40mm, funkar det då med 19"?

Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.