AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.676

Mest "ekonomisk": 530 e39 eller 330 e46 Touring ?

We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Som rubriken lyder.

Vad skall man välja ?
Båda bilarna är utrustade med helskinn, sportstolar, M-paket och stora navi´n. 530´n är en 01:a och 330´n är en 02 dvs facelift. De har gått lika långt och båda är Touring.

Har alltid gillat båda modellerna. Det jag funderar på är vilket som blir mest ekonomiskt i längden. Vilken tappar mest i värde ? Är det 5:an som är några år äldre som modell eller är det 3:an som är mindre i utrymme ?
Vad skiljer i fordonsskatt och försäkring ?
Service och slitdelar ?
Komfort ?
Vilken modell har klarat sig bäst från rost och annat otäckt ?

Utrymmet räcker med en 330 i dagsläget då vi bara är 2 vuxna med hund, men kommer att utöka familjen framöver. Går det då in en hund och barnvagn i bagaget ? Har Bmw egna lösningar på avskiljningsgaller eller liknande i bagaget ? Hunden i sig är en schnauzer så han får plats på ett mindre utrymme.
Eller ska jag göra som jag gjort innan, köpa en Volvo ? :)
Nu gäller det bara att sälja min Skoda Octavia RS Tdi Combi -07... Ingen som är intresserad ?

Så är det, å så blir det...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Svårt val..... tyvärr har ju både E46 och E39 vissa rostproblem, så det gäller att hitta en bil som inte är 'drabbad' och sen hålla efter den.
Ekonomiskt är det lättare - 330:n bör rimligen vara lite billigare, eftersom 3-serien traditionellt håller värdet bättre än 5-serien, och förbrukningen bör vara något lägra tack vare lättare och mindre kaross. Dock är skillnaderna ganska små.
Kostnaderna i övrigt skiljer nog inte nämvärt - båda är välgjorda bilar med få typ-problem, dock har ju både E46 och E39 grejor som 'brukar' gå sönder även om det sällan är riktigt allvarligt eller dyrt.
E39:an slår däremot E46med hästlängder i komfort, och även lastutrymmet är klart bättre i 'femman'. Frågan är om barnvagn över huvud taget är att tänka på i en E46, om du ska få med något mer (själv åkte jag E30 sedan när det begav sig med liggvagn - det gick, men man fick ta av hjulen från vagnen och ta isär underrede och korg för att kunna tråckla ner allt i skuffen!).
Däremot är E46 klart mer underhållande att köra - E39 är ganska 'sävlig' i sitt uppträdande och lockar sällan till buskörning, medan E46 gärna bjuder upp till dans när det svänger lite. Men jämfört med en V..o är självklart även en E39 rena gokarten!
Om du redan vet att du kommer att behöva utrymme för barnvagn, så röstar jag på E39. Den klarar transportbehovet utan minsta problem, och är ljusår roligare än en V70 utan att egentligen vara dyrare att äga.
Om det där med barnvagnstransport ligger ett par år framåt i tiden röstar jag på E46 - då kan du åka lite billigare och ha lite roligare, för att sedan byta upp dig till en 5-serie om du känner att E46:an blir för trång, vilket inte alls är säkert!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tycker gunnare sammanfattade det hela på ett bra sätt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kan tillägga att jag klarade mig genom barnvagnsåren med E36 sedan. Välj barnvagn efter bilen, inte tvärtom.
Jag var i samma sits som du för ett tag sedan och valde mellan E39 och E46. Vi är 2 vuxna plus 2 småhundar i familjen men när jag undersökte utrymmet i E46 touring var det bara att glömma så det blev en E39 istället, ett val jag fortfarande är mycket nöjd med.

// Jim Profit
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Kolla noga upp försäkringen på två bilar det står imellan.
För mig var det nästan dubbla pengen mellan en 530D och en 330D med likvärdiga egenskaper i övrigt.

Karl Birgander, Göteborg
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Gunnare sammanfattade bra tycker jag. Olika körkänsla i bilarna men jag bytte min E46 mot en E39 - Utrymmet i E46 touring känns i klenaste laget om man ska släpa på barnvagn och annat som hör till. Man blir väl lätt subjektiv och "hejar" fram sitt val, men jag tycker nog E39an ger en bättre blandning av komfort / körkänsla, men sådant är ju som sagt väldigt subjektivt. Platsutrymmet är dock mätbart.n

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Mest ekonomisk är E46an, och jag tror utrymmet räcker. Håller man efter dom behöver de inte rosta, min E46a är fortfarande fri trots att den börjar bli till åren :)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Har precis bytt min E46 Touring mot en E39 Touring pga barnvagn och lastmöjligheter. Har åkt 3-serie Touring i 7 år och varit mycket nöjd med alla bilar jag haft, men nu blev det dags att byta upp sig en storlek. Jag har en E36 Touring som andrabil och mellan dessa bilar skiljer det enormt på lastutrymmet, men det skiljer även väldigt mycket mot E46:an som jag hade innan.

Jämför man service och slitdelar så skiljer det inte mycket.
Värdetapp så är helt klart E39 förlorare mot E46
Försäkringen är klart högre för en 330 jämfört mot en 530

Provkör båda bilarna innan du bestämmer dig, E46 är klart körgladare, men E39 vinner komfortronden med hästlängder.

Mvh Henrik
We
103
Wegen
Hej igen !

Tack för alla svar !

Tyvärr har det inte hjälpt mig så mycket :) Jag är fortfarande villrådig. De bilar det står mellan, om jag säljer min skoda, är e46/e39 Touring med M-paket eller V50 T5.
Bmw tilltalar mig mest för stunden, men jag kan inte blunda för att man får en 3-4 år nyare bil om jag väljer en V50 T5... Blir tokig !
Provade en V50 igår för att känna på den. Det var iofs en flexifuel, men man ser ju hur "stor" den är. Det som slog mig var att den var väldigt svängglad, styrde in fint i kurvorna o var alert ! Motorn var ju en annan historia men men. Jämfört med min Skoda Octavia Rs Tdi Combi, så kändes den som åtminstone 1 nummer mindre. Ungefär som om min skoda är en V70. Dessutom känns min skoda mycket vuxnare i beteendet, inte lika nervös. Bättre ihopskruvad och högre kvalitétskänsla.
Frågan till er är då, hur stor är en e46 touring jämfört med en V50 i bagaget ? Är den större så är det ju ett plus för e46.
E39:an tilltalar mig pga att den är just större och maffigare. Jag gillar stora bilar, det blir en annan känsla att köra dem. Man känner tyngden i dem. Provade en e39 för ett par veckor sedan och känslan satt kvar några dagar. Det jag oroar mig för E39 är att den kommer tappa mycket i värde de närmsta åren. Tror att en e46:a är mer lättsåld.
Hmm...

Jaja, det blir inte lätt det här. Får ta mig en tur och prova den e39an som är intressant. Kan säkert passa på att kika på en e46 påvägen för att ha något att jämföra med.
Sen ska man ju sälja skodan me... *suck*

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Känslan i en T5a är helt annorlunda än 1,8F. Fleximotorn gör att hela upplevelsen förstörs pga den otroligt sura motorn.

V50 och E46 är tämligen lika i bagageutrymmet. En fördel med Volvon är att baksätets dynor går att fälla (inte bara ryggstödet) vilket gör att utrymmet blir helt platt.

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade tidigare en touring av varje sort och vagnen i fråga var en Brio Nova, dvs en normalstor standardvagn. I sådana här trådar kommer det alltid en massa svar om att vi fick minsann in vår vagn i en E30 sedan eller annan mindre bil och det är säkert sant men absolut inte utan ett visst merabete. Personligen vill jag kunna lasta in och ut vagnen snabbt och enkelt vilket innebär att den enbart ska fällas ihop och lastas in. Att behöva montera isär eller plock bort hjul är något man kan göra när man ska åka längre turer med en massa packning men inte för vardagskörning.

I både E46T och E39T så kan man glömma att få in en hund också eftersom normalvagnen behöver stå på tvären. I E39T kan man om man tar av hjulen oftast få in vagnen på längden och därigenom få ett större sammanhängande utrymme vid sidan om vagnen.

I E46T med vagn så är det mindre och mjuk packning som gäller då det inte är mycket plats över på någon sida. På E39T är det mer plats åt alla håll men även här är mjuka formbara väskor att föredra.

Har även erfarenhet av V70 -02 som vi hade för några år sedan och den är betydligt bättre på barnvagnstransport än E39. Man kunde i den med lätthet få plats med vagnen på längden och då det övriga utrymmet är mer lådformat så får man även in stora väskor. Hur stor nya V70 är vet jag inte.

Barnvagn i bilen är ju inte heller allt utan barn innebär ju också barnstolar och diverse annan packning...Desto mindre barn desto mer behöver dom ha med sig...;). I en E39 är det större chans att ha barnbilstol och ändå kunna använda övriga säten fullt ut.

Så E46T = lite roliga att köra, E39 = gör livet lättare som småbarnsförälder.
Ekonomi tror jag är rätt så lika...

___
//Ulf
We
103
Wegen
---> Andreas_Lofgren :
Jo tack, jag vet att T5 o flexifuel skiljer sig från varandra, typ 95 hk o en cylinder mer i T5an, men ville kika på utrymmena i bilen och de är detsamma !
Har du haft en T5:a själv ?

---> Programmer :

Tack ! Nu fick jag en klarare bild av utrymmet i bilarna. Då får vi se vad det blir för bil...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.